اجتماعی

فعالیت فکری

فعالیت فکری - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

فعالیت فکری :

خلّاقيت تركيبي است از توانایی ابتكار، در برابر نظرياتي كه يادگيرنده را قادر مي­سازد خارج از نتايج تفكر نامعقول به نتايج متفاوت و مولد بينديشد كه حاصل آن رضايت شخص و احتمالا خشنودي ديگران خواهد بود.خلّاقيت را مي توان با توليد يا خلق اثر متفاوت ارزيابي كرد، البته هر خلاقيتي لزوماً منجر به توليد اثری جدید نمي‌شود. بلکه خلق شکلی تازه از ايده‌ها يا توليدات گذشته نیز خلاقیت است. دیگر اينكه ممكن است چيزي را درست كند كه قبلا هيچ‌گونه سابقه ذهني از آن نداشته باشد، اگرچه آن وسیله قبلا توسط دیگران و در موقعيت خاصي خلق شده باشد.

کیت‌­های آموزشی‌ باعث افزایش تمرکز و تفکر عامل ایجاد خلاقیت و تقویت تجسم فضایی است. ساخت کیت تاثیر زیادی در رشد فکری دارد و باعث کسب مهارت در زمینه‌ی حل مسائل و مشکلات می‌شود. کودکی که با تمرکز و دقت سعی می‌کند با کنار هم چیدن قطعات یک کیت آموزشی المترونیک آن را درست و دقیق از کار در بیاورد، چون در حقیقت قوه‌ی خلاقه و فنی مهندسی او و چگونگی استفاده از امکانات موجود برای رسیدن به یک هدف معین را دنبال می کند ناخواسته ناخودآگاه کودک استفاده از امکانات و فرصت‌ها در زندگی می‌آموزد؛ تنوع قطعات بودن دقت در شناخت آن‌ها و ریز بودن قطعات الکترونیک (نیاز به حوصله و تمرکز و توجه فراوان دارد) برای کودکان امری مهم است که با افزایش سن کودک می‌توان تعداد قطعات را افزود (کیت‌های پیچیده‌تر) و کار فکری را سخت‌تر کرد.

ساخت کیت­‌های آموزشی بین بزرگسالان نیز مورد توجه است و تفریح و سرگرمی بسیار جالبی برای جوانان نیز هست. که برای تقویت خلاقیت در رشته‌های فنی، مهندسی یکی از راه‌های بسیار تاثیرگذار است. ناگفته پیداست که نقش خانواده‌ها در این زمینه مهم است. آنان می‌توانند کودکان را به جای نشاندن پای بازی‌های رایانه­‌ای یا کامپیوتر و تبلت که تبعات منفی فراوانی دارد، به سوی ساخت کیت­‌های آموزشی سوق دهند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید