روزنامه

روزنامه: بردگی نوین

روزنامه: بردگی نوین - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

روزنامه: بردگی نوین

این یادداشت افشین طباطبایی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ در صفحه ۳ روزنامه نسل فردا به چاپ رسیده است.

IMG_1988

نسل فردا معضل اعتیاد به فضای مجازی را بررسی می کند:
بردگی نوین
گسترش شبکه­ های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی نوین مثل اینترنت به سهولت تعاملات اجتماعی و کاهش فاصله‌­ها کمک کرده است.یکی از مهم‌ترین دلائل راه‌اندازی و توسعه شبکه­‌های اجتماعی تسلط بر خانواده­­‌ها به عنوان مهم‌ترین کانون اجتماعی بوده است.هنگامی که دشمن بتواند بر خانواده‌­ها تسلط یابد، مسلما ارزش‌­ها، هنجارها، فرهنگ، آداب و رسوم و تمامی کیان جامعه را هدف گرفته است. شبکه­‌های اجتماعی به دلیل حجم بالای اطلاعات درست و نادرست و تبلیغات فریبنده و چشم‌نواز می‌­توانند خانواده‌­ها را تحت­‌تاثیر خود قرار دهند و به تغییر سبک زندگی منجر شوند. یعنی اعتقادات فرد را به گونه­‌ای تغییر می­‌دهند که خود او متوجه تغییر رفتار در زندگی­‌اش نمی­‌شود.
یکی از مشکلات شبکه­‌های اجتماعی،عادت کردن کاربران به آن است. فرد با بیدار شدن از خواب به اولین چیزی که توجه می­‌کند، تلفن همراه یا کامپیوتر است و کمتر به دیگر اعضاء خانواده توجه می­‌کند. بسیاری از مردان و زنان متأهل، ساعات زیادی صرف هرزه‌گردی‌های اینترنتی یا چت بازی ‌های وایبری می‌‌کنند که گاه تا نیمه‌­های شب و حتی تا سپیده دم ادامه دارد که متاسفانه آسیب­‌های جدی به حریم خانواده و زندگی مشترک وارد می­‌کند.
در این شبکه ­ها گروه­‌های گوناگونی با عناوین هنری، فرهنگی، ادبی، سیاسی، خبری، ورزشی وامثالهم تشکیل شده‌­اند؛ برخی مردان و پسران عضو این گروه‌­ها با حفظ ظاهری موجه و متشخص نشان دادن خود،پس از شناسایی دختران و زنان، در چت ‌های خصوصی تلاش می­‌کنند روابطی خارج از چارچوب ‌های شرعی و اخلاقی با آنان برقرار کنند. در این گروه‌­ها، حریم محرم و نامحرم در بسیاری از موارد می‌­شکند.
معضل اعتیاد به فضای مجازی
درحقیقت شبکه­‌های اجتماعی به نوعی اعتیادآور هستند، همین اعتیاد به فضای مجازی می‌‌تواند اقتصاد، سیاست، فرهنگ و باورها را تخریب کند. شبکه‌های اجتماعی ما را دچار بردگی مدرن کرده‌اند؛ اسارتی رسانه‌­ای. جذابیت و سرگرمی فضاهای مجازی چنان فرد را مشغول می­‌کند که دیگر نمی‌­توان از او انتظار کتابخوانی داشت،که این امر به عدم تمایل به مطالعه و کاهش پتانسیل ذهنی برای اندیشیدن می­‌انجامد.
انسان به دنبال تأیید شدن و تأیید گرفتن از دیگر همنوعان خویش است، از­این‌­رو در فضای مجازی بیشتر از دیگر مکان­‌ها و توسط افراد غریبه نوازش می­‌بیند،البته اغلب این تاییدها را به صورت غیر نادرست به دست می‌­آورد.روان‌شناسان معتقدند انسان باید در کانون خانواده و توسط اعضای خانواده تأیید و نوازش شود و به همدیگر نوازش­‌های لازم را هدیه کنند، تا دیگر نیاز ، کمبود و خلاء عاطفی در وجودشان باقی نماند تا به دنبال کسب غیرمتعارف آن از غریبه­‌ها باشند. متاسفانه با عدم ارضای نیازهای عاطفی در کانون خانواده، برخی کاربران منحرف از ضعف عاطفی افراد سوء استفاده کرده و از این طریق به آرامی سعی در جذب مخاطب خود دارند.آنان با نوازش‌های عاطفی و بیان احساسات مشترک و هر آنچه که مرد یا زن نتوانسته در کانون خانواده بدان دست یابد، به آرامی خود را به فرد نزدیک کرده و کم کم زمینه­ روابط نامشروع عاطفی مجازی را به‌­وجود می‌­آورند.
تیشه به ریشه خانواده
چنین روابطی می­‌تواند به سست شدن عواطف زناشویی و حتی طلاق عاطفی بینجامد؛ زیرا وابستگی به فردی دیگر و انتظار ملاقات او در شبکه‌ های اجتماعی و تأمین عاطفی کم‌­کم شخص را (چه زن چه مرد) از اعضای خانواده دور و حتی نسبت به آن­ها دلسرد و او را دچار پارادوکسی می­‌کند که بین اعضای خانواده و دوست مجازی­‌اش دست به انتخاب بزند.این مسئله نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا منجر به طلاق، خیانت و جرایم دیگر شده است.پژوهشگران معتقدند هنگامی که زنی توسط همسرش مورد تأیید یا نوازش عاطفی قرار نمی‌­گیرد، بر حسب نیاز به این موارد گرایش نشان می‌­دهد.
متاسفانه اخیرا مشاهده می­‌شود زن و شوهر هرکدام در گوشه‌­ای از منزل با موبایل خود سرگرم هستند و اغلب ارتباطی کلامی و چشمی بین آن­ها رد و بدل نمی­‌شود. حتی برخی خانواده­‌ها برای این­که راحت‌­تر به فعالیت‌­های اینترنتی خود بپردازند و فرزندان مزاحم­شان نشوند، برای کودکان که در سنین استفاده، شناخت و درک وسایل ارتباطی نو نیستند، چنین ابزارهایی تهیه کرده‌­اند تا آن­ها را نیز مشغول و سرگرم کنند، غافل از این که ضربه­ کاری بدی را به کانون خانواده وارد می­‌کنند.
فاصله گرفتن همسران از یکدیگر،کم‌رنگ شدن روابط جنسی، از بین رفتن حریم و حرمت‌­های خانوادگی، بی­‌اعتمادی به همسر، کم‌رنگ شدن ریشه‌­های ارتباطی بین همسران، گسترش طلاق عاطفی و متعاقب آن طلاق شرعی، از تبعات هرزه‌­گردی­‌های متأهلین در شبکه­‌های اجتماعی است. روابط عاطفی جدید، اعتماد مجدد به شخصی دیگر غیر از همسر واقعی و به طورکلی توجه به این ارتباط­‌های نامشروع اخلاقی، به بدبینی، سوءظن، حسادت و… منجر شده تا جایی که حتی می­‌توانیم شاهد ناهنجاری­‌ها، جرم و جنایت در خانواده­‌ها باشیم.
روش نوین سلطه بر ملل
مسلما دوران اشغال نظامی کشورها و غارت ثروت­‌های ملی دیگر گذشته. روش‌­های نوین سلطه بر ملت‌­ها و برده‌­داری مدرن، نفوذ و تسلط بر فکر و اندیشه مردم؛یعنی تسلط فرهنگی است. نباید از اهداف پشت پرده راه‌­اندازی شبکه­‌های اجتماعی غفلت کنیم.به مردم آموزش داده شود تا افراد راه خود را آگاهانه انتخاب کنند و از آغاز با قدم نگذاشتن در چنین وادی خطرناکی،شاهد پایان نافرجام خویش نباشند. باید با مدیریت و کارشناسی بتوان روابط بین زن و شوهر را مهندسی و از نو تعریف کرد،مهندسی ارتباط و انتخاب آگاهانه زندگی زناشویی و مدیریت رسانه­‌ای، بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی شبکه­‌های اجتماعی است. نمی­‌توان مزایای شبکه­‌های اجتماعی را نادیده گرفت؛بلکه باید استفاده­ مطلوب و مناسبی از آن کرد. متاسفانه رسانه ملی در این زمینه کم کاری
کرده است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید