روزنامه

روزنامه: ما برای هر کاری در زندگی وقت نداریم

روزنامه: ما برای هر کاری در زندگی وقت نداریم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

روزنامه: ما برای هر کاری در زندگی وقت نداریم

این یادداشت در تاریخ ۱۴ شهریور سال ۱۳۹۵ در روزنامه آفتاب به چاپ رسیده است.

ما برای هر کاری در زندگی وقت نداریم

ما برای هر کاری در زندگی وقت نداریم

ما برای هرکاری در زندگی وقت نداریم

یکی از اصلی­ ترین موضوعات در زندگي، تعیین مهم­ترین کارها برای خودمان است که به آن «اولویت ­بندی» می­ گویند. اگر در زندگي «اولویت ­بندی» نداشته باشیم، وقت و پول خود را صرف کارهای درجه دو یا حتا سه خواهیم نمود؛ آن­ وقت برای کارهای درجه یک، وقت یا پول کافی نخواهیم داشت.

علاوه بر وقت و پول، در دیگر زمینه ­ها هم دچار «محدودیت منابع» هستیم؛ برای نمونه، ما در بین مردم، صاحب اعتباری اجتماعي هستيم، اما این اعتبار، «بی­ نهایت» نیست. اگر اعتبارمان را در جایی خرج کنیم که ارزش کمی دارد، درجایی ديگر که به آن نیاز داریم و از درجه­ اهمیت بالاتری برخوردار است، «اعتبار» کم می­ آوریم و ديگر روي­مان حساب نمي ­كنند.

هنر مدیریت زمان جنبه­ ضروری­ دادن به ­کارهای مهم در برنامه ریزی روزانه است. کارهای مهم از کجا سرچشمه می­گیرند؟ باید گفت که با توجه به­ روحیه، دیدگاه، ارزش­ها و نیازهای درونی هر انسانی متفاوت است؛ این ارزش ­ها به­ طور یقین در درون ما وجود دارند فقط باید آن­ها را مورد شناسایی قرار داد.

همه­ی سلیقه ­های ما را دیگران نمی­ توانند برآورده کنند؛ پس بايد با اهميت ­ترين علایق ­مان را به ­وضوح و روشنی بیان کنيم، تا ديگران در مراوده­ با ما، ارزش­ های ­ما را پاس بدارند. نمی ­توانيم تمام كساني را كه مي شناسيم راضی نگه داريم؛ پس لازم است تکلیف خودمان را روشن کنيم که مهم­ترین اشخاص در زندگی ما چه کسانی هستند و بیش­ترین سرمایه ­گذاری­ عاطفي را روی چه کسانی باید انجام دهيم؟

ما نمی ­توانيم از هر چیزي لذت ببريم و برای بعضی لذت­ ها، لازم است از برخی دیگر بگذريم؛ پس بايد امور زندگی خود را اولويت­ بندي كنيم؛ به ­عبارت دیگر، چه چیزی را به چه چیزی ترجیح می­ دهيم؟ رسیدن به هر خواسته‌ای راه و روش خودش را دارد. اگر می‌خواهیم خوش­ اندام باشیم نمی­توانیم هر غذایی را بخوریم؛ زیرا حفظ یک اندام زیبا، نیازمند رژیم غذایی ا­ست؛ پس باید تکلیف خود را روشن کنیم؛ «اندام زیبا» مهم­تر است یا «کیک خامه ­ای»؟!

در دیگر امور زندگی هم چنین قانونی حاکم است. مثلا ما نمی ­توانيم در مورد همه چیز اظهار نظر کنيم؛ ازاینرو بهتر است مهم­ ترین زمينه­ هاي مورد علاقه­ مان را مشخص کرده، دانش خود را در آن موضوعات بالا ببریم. خيلي ­ها انجام كارهاي خود را مدام به ­تاخير مي­ اندازند و بهانه­ هاي زيادي براي آن مي ­­آورند؛ كارها را به بعد موكول مي­كنند و فردا را با شكوه ­ترين روز زندگي مي­ دانند؛ فردايي­ كه معلوم نيست چگونه از راه مي­رسد.

فردا، متعلق به ­تنبل­ ها و بهانه ­اي­ است براي آن­ها تا به ­­درستي زندگي نكنند. اشخاص منفعل با به­ تاخير انداختن هركاري، فرصت­ هاي عالي را به ­ديگران واگذار مي­كنند؛ درنگ در انجام هركاري، آن­را در ذهن، بزرگ، سخت و غير­ممكن كرده و شخص را دچار نگراني مي ­نمايد؛ به­ طوری­ که مجبور مي­شود زير فشار دلواپسي و اضطراب در لحظات آخر، كار را به هر قيمت و كيفیتي انجام دهد. بهتر است هرچه زودتر با برنامه‌ریزی دست به اولویت‌بندی در امور مختلف زندگی خود بزنیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید