اجتماعی

مصایب و سختی

مصایب و سختی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

می­توانیم آدمی خرافاتی، در بند محدودیت‌ها، متعصب، بدگمان، منفی­‌نگر باشیم، یا روشن‌بین، مثبت­‌اندیش و امیدوار… چه ورزشکار یا یک هنرمند، دانشمند یا تاجر و… تنها با نیروی ایمان می­توان با جسارت به ­سوی اهداف بلند پروازانه رفت. باور و ایمان برای رسیدن به ­هدف(چه آرامش، چه موفقیت در هر زمینه­ای) به ما انگیزه می­دهد. مثل سوخت و نیروی محرکه یک موشک که آن را به جلو می­راند. در حقیقت با نیروی باور و ایمان قادر به ایجاد تغییر خواهیم بود و هیچ مُصیبتی در راه ایمان محدودیت ایجاد نمی­کند.

با نیروی ایمان هر سد، یا مشکل و گرفتاری را با روی باز می­پذیریم و بر این عقیده‌­ایم که تنها مرگ راه­ حل ندارد. با داشتن ایمان و باور به خود و راهی که در پیش می­گیریم به این نتیجه می­رسیم که ارتباطی منسجم و منطقی بین ذهن و جسم وجود دارد. در زندگی همه­‌ی ما کم و بیش فجایع و مشقت‌هایی رخ می­دهد، به بیانی روش­تر روزگار با هیچ­کس سر سازگاری ندارد، در چنین اوضاعی است که ایمان، باور، صبر، مدارا، مقاومت و پایبندی به ارزش­‌ها، چهره­‌ی واقعی خودشان را نشان می­دهند.

برخی انسان­ها چنین تجاربی را فرصتی برای تعالی و بهتر شدن می­دانند، ولی بعضی دیگر خود را نابود می­کنند و در برابر مصایب، شیرازه‌ی روح و روان­شان از هم می­پاشد. به­­ راستی چه عواملی باعث می­شود عده­ ای طاقت مشقات و سختی­‌ها را داشته باشند و عده‌ای دیگر در برابرشان به ­زانو درآیند؟ چرا عده­‌ای باوجود تمام ناملایمات زندگی همواره در شادی و نشاط به ­­سر می­برند و برخی دیگر اوقات­شان تلخ است و زندگی­شان سرشار از ناامیدی، خشم و افسردگی.

اگر بپذیریم که در هرسختی و مشقتی، حکمتی نهفته است و آن­هم به­ نفع ما، در مواجه با بسیاری از مشکلات و رُخدادهای زندگی خود را نمی‌بازیم و عکس­‌العملی صحیح نشان می­دهیم که قطعا به ­نتایجی مثبت نیز منتهی می­شود. باور این موضوع که در هر اتفاقی مصلحتی وجود دارد و هر مصیبتی بذری است که شاید بعدها به ما ثمری رساند، مطمئنا به استحکام فکری و ذهنی ما کمک خواهد نمود.

اگر هرخطا و هر اشتباهی بر احساسات و باورهای ما تاثیر بگذارد و اثری نامطلوب بر ما داشته باشد و آن را شکست بنامیم، که تمام باورهای­مان برباد خواهد رفت!! تلاطمات و سختی‌های مسیر زندگی هریک بهانه‌ای برای آبدیده‌تر کردن ماست برای آن‌که بتوانیم انسانی بهتر و برتر شویم بيش‌تر آدم‌ها از روبه‌رو شدن با مشکلات و سختی‌ها می‌ترسند و از آن‌ها اجتناب می‌ورزند. البته این بدان معنی نیست که تغییر را دوست ندارند. شايد خيلي‌ها درصدد دگرگون كردن جنبه‌هایی از زندگی‌شان باشند، اما آمادگی لازم برای پذیرش سختی و رنج را ندارند.

عبور از موانع و سدها، فتح تپه­‌ها و گذر از دره­‌های عمیق زندگی، کاری انسانی است. حل مشکلات یا باز کردن گره‌هایی که در رویدادهای مختلف زندگی پیدا می­شوند، هم هنری انسانی است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

9 دیدگاه