اجتماعی

انضباط، معجزه موفقیت

انضباط، معجزه موفقیت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

انضباط، معجزه موفقیت

تا به حال از خودتان سوال کرده اید چرا برخی آدم ها از بعضی دیگر موفق ترند, چرا بعضی ها خوشبختترند, پولدارترند, به آنچه میخواهند میرسند, و در یک کلام هرکاری دلشان میخواهد میتوانند انجام دهند ولی خیلی های دیگر اینگونه نیستند؟ آیا موفقیت فرمول و راز خاصی دارد یا ندارد؟ چند نفر از شما دلتان می‌خواهد درآمدتان دو برابر شود؟

 چند نفر دوست دارند اندام مناسب‌تری پیدا کنند؟ از دست بدهکاری‌های بانکی راحت شوند و به استقلال مالی دست یابند؟ واقعیت اینست که همه ما دلمان می‌خواهد پول زیادی گیرمان بیاید یا به سفر برویم, هرکاری دوست داریم انجام بدهیم و تناسب اندام داشته باشیم و از گرفتاری و مشکل به دور باشیم. نه فقط ما این چیزها را میخواهیم بلکه حتی میدانیم چگونه به آنها دست یابیم. ولی قبل از هرچیز دیگر باید تمایل و علاقه واقعی انجام آن را داشته باشیم. ولی معمولاً بیشتر یا اکثر ما قبل از هر اقدام دچار نوعی تعلل و رخوت میشویم.

از هفته آینده رژیم غذایی ام را شروع میکنم, از اول ماه دخل و خرجم را یادداشت میکنم. به زودی هفته ای یک کتاب میخوانم, از ماه دیگر میروم باشگاه کاراته. موضوع جالب این است که بیشتر افراد فکر رسیدن به آرزوها و تمایلاتشان را میکنند و اغلب در حسرت قدم اول میمانند. یعنی هرگز جرأت گام برداشتن و شروع کردن را ندارند.

آن هم با بهانه ها و عذرهای من درآوردی خودشان که غالباً اعتبار حقیقی چندانی ندارند. حتماً جملاتی نظیر این ها را زیاد شنیده اید: «تقصیر پدرم بود», «کودکی بدی داشته ام», «من اصلاً بچگی نکرده ام», «تحصیلات مناسبی ندارم», «پول کافی ندارم», «رییس ام آدم بداخلاقی است», «به هیچکس اعتماد ندارم», «ازدواج موفقی نداشته ام» و…

در حقیقت همه اینها بهانه هایی است برای موفق نشدن, تنها قدرت اراده و پشتکار و اعتماد به نفس ما میتواند ماشین بهانه ساز ما را وادار به عمل و حرکت سازد تا امور را در دست گیریم و ارابه‌ی زندگی خود را در جاده موفقیت یه پیش رانیم .

دفترچه جیبی

انضباط شخصی دارای اصولی است که با تمرین و تکرار ملکه ذهن می‌گردند البته به شرطی که برای کسب مهارت فنی برای هریک از آن‌ها وقت کافی صرف نماییم. هر بامداد بین ۳ تا ۵ دقیقه وقت صرف یادداشت کردن ده هدف اصلی زندگی خودتان در یک دفترچه جیبی نمایید.( دارا بودن دفترچه‌ی مخصوصی برای این منظور بسیار مفید است). تکرار اهداف آن‌ها را در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت می‌کند.

یاداشت‌های هر روز صبح به نوعی ورزش صبحگاهی برای ذهن تبدیل می‌گردد. و درواقع جریان ذهنی را فعال نگه می‌دارند و نوعی هوشیاری ذهنی فراهم می‌سازد تا نسبت به علائق و خواسته‌هایتان واکنش مناسب نشان دهید. برنامه‌ریزی و سازمان دهی: هر شب چند دقیقه وقت صرف برنامه‌ریزی کارهای روز بعد نمایید با بررسی وقایع و کارهای انجام شده یا نشده روز جاری. این عمل یکی از قدرتمند‌ترین ابزارهای انضباط شخصی محسوب می‌گردد.

اولویت بندی: در هر برنامه‌ریزی مدیریتی, شخصی و … زمانبندی و رعایت اهمیت اولویت‌ها در ان نقشی زیر‌بنایی در موضوع انضباط شخصی ایفا می‌کند.

تمرکز بر بالاترین توانایی‌ها: فعالیت در زمینه‌های مختلف نیروی ذهنی ما را تضعیف می‌سازد. بهترین روش برای پیشرفت و کسب موفقیت تمرکز نیروهای ذهنی روی یک موضوع خاص است.

آموزش و پیشرفت: ذهن را مثل عضلات می‌توان پرورش داد. برای این منظور نیازمند ورزش و تمرین است. آموزش مداوم, مطالعه و کسب مهارت‌های لازم از جمله روش‌های مرسوم پرورش و پیشرفت ذهن است.

روابط درست با افراد مهم: ارتباط داشتن با افراد مهم و تأثیر‌گذار و مثبت قطعاً نقشی سازنده در مسیر پیشرفت و موفقیت ما بازی می‌کند و یکی از مؤلفه‌های انضباط شخصی محسوب می‌گردد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید