روزنامه

روزنامه: چند ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنید؟

چند ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنیم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

‌روزنامه: چند ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنید؟

این یادداشت در تازیخ ۹ تیر ۱۳۹۵ در روزنامه آفتاب به چاپ رسیده است.
اگر ما از آن دسته آدم‌ها باشیم که از رختخواب به آشپزخانه، بعد سرکار، دوباره به خانه، سپس به آشپزخانه، بعد جلوی تلویزیون و آخر شب هم به رختخواب می‌رویم و فردا صبح دوباره روز از نو باید بگویم این‌ کاری که به آن مشغولیم زندگی کردن نیست. چشمان‌مان را باید خوب باز‌کنیم؛ کارهای فراوانی در دنیا منتظر ما هستند. آیا صبح زود به خود می‌گوییم: «‌مگر حالا وقت بیدار شدن است»؟ یا اینکه با شوق از خواب بیدار می‌شویم و به استقبال روزی تازه می‌رویم؟ آیا زندگی را دوست داریم و سعی می‌کنیم که با زیبا‌ترین شکلی آن را بسازیم؟ صبح که از خواب بلند می‌شوید، هوشیار و آماده رویارویی با روزی تازه باشید. به امکاناتی که دارید برای به دست آوردن یک زندگی شاد و لذت بخش فکر کنید. افکار شما دنیا را تکان نمی‌دهد، اما مطمئن باشید که حتماً دنیای خودتان را می‌سازد. برخورد بسیاری از مردم با زندگی به‌طور اسفناکی ناامید کننده است؛ آنها از خیر همه خوشی‌های زندگی می‌گذرند و تنها منتظر می‌مانند گرفتاری و مشکلی سر راه‌شان سبز شود، تا بر عقیده بیچاره بودن‌شان مُهر تایید پررنگ‌تری بزنند.

وقت آزاد ما پس از وظایف شغلی، خواب و خوراک و… به حدود شش ساعت می‌رسد و آمار، حاکی از آن است که بیشتر مردم در دنیای امروز، هفتاد و پنج درصد وقت آزاد خود را به بطالت برابر تلویزیون هدر می‌دهند؛ یعنی وقت کُشی می‌کنند. خیلی‌ها عادت دارند که شب‌ها اخبار تلویزیون را نگاه کنند. وقتی ما با انبوهی از هیجانات بی‌معنی روان خود را بمباران می‌سازیم، چه طور انتظار داریم که افکارمنفی به ذهن ما روی نیاورند. واقعاً چه می‌شود اگر به اخبار تلویزیون نگاه نکنید؟ تماشای سریال‌های بی محتوا به چه دردی می‌خورد؛ برنامه‌های بی‌سروته و هجو کانال‌های ماهواره‌ای که دیگر هیچ. صفحه حوادث روزنامه را نخوانید اگر معتاد اخبار سیاسی روزنامه و وقایع جاری هستید و همه تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را دنبال می‌کنید؛ به خود بیایید تا متوجه شوید چه‌قدر وقت‌تان بیهوده در این راه تلف می‌شود. به سادگی همه را قطع کنید؛ در کمال تعجب خواهید دید که چه اندازه وقت اضافه دارید که می‌توانید به شکلی سازنده از آن استفاده نمایید. فیلم‌های هنری و ارزشمند سینما را تماشا یا به موسیقی گوش دهید؛ کتاب‌های نیمه‌ تمام را بخوانید، به دیدار دوستان و اقوام بروید، کارهای اجتماعی و خیریه انجام دهید و هیچ موج منفی نیز به ذهن خود راه ‌نداده‌ تا زندگی‌‌تان با نشاط و سرشار از آرامش شود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید