اجتماعی

آینده هنوز تکوین نیافته

آینده هنوز تکوین نیافته - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

آینده هنوز تکوین نیافته

چرخ سنگین زندگی به‌خودی خود نمی‌چرخد، به گردش درآوردن آن نیاز به همت و تدبیر و هوشیاری دارد. مگر این‌که بخواهیم بدون تلاش و باری به هر جهت و هر چه پیش آید خوش‌آیدوار زندگی کنیم. در معادله‌­ی زندگی‌، آینده‌ هیچ­وقت‌ با گذشته‌ برابر نیست، ‌چون انرژی گذشته مصرف و تمام شده ولی میزان انرژی و حجم پتانسیل لحظات آینده ریشه در زمان حال و چگونگی گذراندن آن دارد. فقط كافی‌ است‌ از لحظات امروز به‌­طور صحیح‌ استفاده‌ كنیم‌ تا پتانسیل آینده را با اندیشه‌ای صحیح، که در افکار امروز ما ریشه دارد، در موعد مقرر آزاد کنیم، پس امروز شروع‌ تازه‌­ای از مابقی‌ زندگی‌ ماست‌.

انرژی و پتانسیل هر واقعه‌ای به هنگام وقوع آزاد می‌شود، از این‌رو چون واقعه رخ داده مربوط به گذشته است، چه چند ساعت چه چند روز یا چند ماه، انرژی آن دیگر وجود ندارد و فقط تصاویر منفی در ذهن ما شکل می‌گیرند. ولی آینده هنوز تکوین نیافته و حامل انرژی و پتانسیلی بالقوه است. پس بهتر است به آن سو نگاه کنیم و ذهن خودمان را از افکار آلوده پاک‌سازی کرده و جریانی مثبت و سازنده در آن به راه اندازیم.

به‌عبارتی باید تصویری شفاف و روشن از ایده‌های گذر از بحران و کسب موفقیت در ذهن خود تجسم سازیم، و سپس حرکتی فعالانه در جهت خروج از بحران آغاز نماییم. ذهن و عقل و افکار و همه انرژی روانی خود را متوجه آینده سازید.

به راه‌حل‌ها بیاندیشید

وقتی دچار گرفتاری و سختی می‌شویم به‌جای تمرکز پیوسته به سختی پیش آمده، بهتر است به راه‌حل‌ها بیاندیشیم. درباره راه‌های محتمل عبور از مانع و غلبه بر سختی موجود فکر کنیم با دیگران مشورت و گفتگو نماییم. به هیچ‌وجه وقت‌مان را با تکرار مکرر فاجعه پیش آمده و انعکاس ذهنی آن تلف نکنیم. راه‌حل‌ها ذاتا دارای انرژی مثبت هستند، در حالی‌که هر مشکل و گرفتاری ذاتی منفی دارد. هر وقت شروع به تفکر سازنده درباره یافتن راه‌حل‌های ممکن برای مشکل موجود نمایید، در واقع تبدیل به انسانی مثبت و سازنده خواهید شد.

برخی فلاسفه معتقدند تلاطمات زندگی از حکمت‌های الهی است و در هر سختی، تفضلی نهفته است. درنتیجه ریشه مثبت‌اندیشی در توجه به خوبی‌ها، نیکی‌ها و نکات برجسته رویدادها است. اگر همواره با چنین نگاهی به رویدادها و وقایع پیرامون بنگریم، قطعا می‌توانیم از دل مشکلات اسباب رشد و ارتقا و حتی پرش خود به جلو را بیابیم.

به‌دنبال درسی با ارزش باشیم

فکر کنید وضعیتی که برای‌مان پیش‌آمده و در آن به سر می‌بریم و ناراضی هستیم، همان شرایط لازم برای پیشرفت و موفقیت است. شاید مشکل و گرفتاری سختی پیش‌آمده برای ما فرصتی باشد تا بر تجارب خود بیافزاییم و مطالبی تازه یاد بگیریم تا بتوانیم بهتر رشد و پیشرفت نماییم. یعنی در مورد نظر را پیدا کنیم.

مهم این است که اکنون چه چیزی را برای اندیشه خود انتخاب می­کنیم، زیرا آینده­ ما را خواهد آفرید، نباید با مشکلات پیش­آمده به­ عنوان فاجعه برخورد ­کنیم. متاسفانه نگرش­ بیش­تر ما به هستی و دنیای پیرامون خُرد و کوچک و جزیی­ می­باشد.

نقطه­ اقتدار همواره در لحظه­ حال موج می­زند. همه­ رویدادهایی که تا این لحظه از عمرمان تجربه کرده­‌ایم، حاصل اندیشه­‌ها وآفریده­ اعتقاداتی بوده است که درگذشته داشته‌­ایم، ولی چون مربوط به گذشته­ ما بوده دیگر تمام شده است. باید بروند در فایل‌های بایگانی. انسان­ رویدادهای دنیا را توسط الگوهای ذهنی­ خودش تجزیه ­و تحلیل می­کند. اگر پایه­ افکارمان مثبت باشند آن­چه در اطراف ما می­گذرد مثبت است، اما اگر بدبین و منفی‌نگر باشیم، به ­طور ناخودآگاه همه­ی فرصت­ها برای پیشرفت و موفقیت و خوشبختی را خراب خواهیم کرد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید