اجتماعی

آیا قصد دارید موفق شوید؟

آیا قصد دارید موفق شوید؟ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

آیا قصد دارید موفق شوید؟

آدم‌های موفق ننشسته‌اند غرغر کنند و درگوشی پچ پچ نمایند و نق بزنند و مدام از بدی‌ها و کاستی‌ها حرف بزنند. آنان در هر شرایط سخت و اسفناک و پیچیده‌ای که قرار گیرند با درایت ضمن بررسی و شناخت نقاط ضعف، عوامل و مولفه‌های مثبت و نقطه‌های قوت موجود را می‌سنجند و از آن‌ها برای رفع کاستی‌ها یا برون رفت از موقعیت استفاده می‌کنند.

اگر قصد موفق شدن در هر زمینه‌ای داریم باید تصورات غلط ذهنی و چارچوب‌های محدود‌کننده دید و نظرمان را بشکنیم و از نو بسازیم، باید دست از پیش‌نویس‌های کهنه و ناکارآمد ذهن‌مان برداریم و اصول تازه‌ی ذهنی بنا کنیم وگرنه با تکیه بر آنچه تا امروز کسب کرده‌ایم در بر همان پاشنه خواهد چرخید. برای موفق شدن باید دست به تغییراتی اساسی و به‌دست آوردن الگوهای تازه و قدرتمند بزنیم. اگر همواره فکر کنیم سخت است، نمی‌شود، من نمی‌توانم، فقط یک عده خاصی می‌توانند، دیگران نمی‌گذارند، پارتی و آشنا و پول می‌خواهد… خوب همین که هستیم خواهیم ماند.

چارچوب‌های ذهنی‌

همه‌ی اتفاقات از ذهن ما آغاز می‌شود. ما در هر سن و موقعیتی که هستیم ماحصل تفکر و اندیشه گذشته‌مان هستیم. درس خواندیم، تجارت کردیم، ورزشکار شدیم، هنرمند شدیم و… حاصل همان تفکر گذشته‌ است، پس اگر امروز می‌خواهیم تغییر کنیم و پیشرفت نماییم باید افکار کنونی‌مان را تغییر دهیم و چارچوب‌های ذهنی‌مان را عوض کنیم.

همه آدم‌ها در همه جای دنیا مشکل دارند با چاله‌ها و گاه دره‌های عمیقی روبرو می‌شوند که باید به هر نحوی شده از فرازشان بگذرند. ولی بیشتر باورها محدودیت جغرافیایی، مذهبی و فرهنگی دارند. بسیاری از مطالبی که ما به آن‌ها باور داریم دیگرانی در نقاطی دیگر از دنیا قبول ندارند. از این‌رو برای کسب موفقیت باید چارچوب‌های ذهنی را باز کنیم، تغییر دهیم، عوض کنیم مثل کاری که افراد موفق و نامی کرده‌اند.

موفقیت فقط مادی نیست، جنبه‌های معنوی و روانی هم دارد

شاید همین امروز یا در لحظه‌ای خاص فکری تازه در ذهن شما جرقه بخورد که چارچوب‌های محدود کننده‌تان را بشکند و اندیشه‌تان باز و گسترده شود. فراموش نکنیم بسیاری از اتفاقات بزرگ دنیا از یک فکر ساده شروع می‌شود. چارچوب‌های فعلی ذهن ما (اگر تا به حال تغییر نداده‌ایم) برگرفته از والد و خانواده و اطرافیان و محیط زندگی و مدرسه و غیره است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید