روانشناسی

مهندسی خوش‌بینی

مهندسی خوش‌بینی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

مهندسی خوش‌بینی :

در علم روان­شناختی جدید با روش مهندسی معکوس به درمان افسردگی آن هم توسط روش‌های پیش­گیرانه­‌ای «نگرش خوش­بینی آموخته شده یا مهندسی خوش‌بینی» دست­ یافته‌اند، نظریه­­‌پردازی ‌هم­چون «مارتین سلیگمن» روان­شناسی مثبت­‌نگر است. درگذشته اغلب روان­شناسان روی اشکالات مردم و نقاط ضعف آنان تاکید می­‌ورزیدند درحالی‌که روان­شناسی مثبت‌­نگر بر تقویت نقاط مثبت و ترویج خوش‌بینی و آموزش آن نظر دارد (همان مهندسی خوش‌بینی).
تاکید بر روان­شناسی مثبت­‌نگر همان چیزی است که «آبراهام مازلو» و سایر روان­شناسان انسان­گرا نیز سال‌­ها قبل مورد تاکید قرار داده بودند. همه­ ما در اثر تجربه افرادی را ملاقات کرده­­‌ایم که؛ خوش­بین، رو راست، سرشار از انرژی و شاداب­تر از دیگران هستند، با وجودی که می­دانیم آن­ها با مشکلات شغلی، اجتماعی، یا مالی هم روبرو­اند، ولی چه چیزی باعث چنین دیدگاهی در این افراد می­شود؟

ما به ­هنگام ترس از آینده، منفی‌نگر می­شویم و همین مساله موجب می­گردد تا با ریزبینی و دقت زیاد به اشتباهات خود بنگریم و توانایی‌هایمان را نادیده بگیریم. در اصل روان­شناسی مثبت­‌گرا مطالعه­ علمی ظرفیت­‌های آدمی در رویارویی با چالش‌های زندگی است. در دنیای پُرشتاب و پیچیده­ امروزی دیگر جایی برای هیجا­ن­‌های منفی وجود ندارد، یعنی اگر ما بخشی از وقت و انرژی­مان را صرف منفی­ گرایی کنیم، نیروی عظیمی را از دست می­دهیم.
به هنگام صرف غذاهای گوناگون، روابط اجتماعی با افراد مختلف و… درحقیقت به­ دنبال کسب تجارب احساسی مثبت هستیم. انسان‌های سالم ذاتا سعی می­کنند از هیجان‌های منفی مانند؛ ترس، خشم، انزوا، حقارت و… دوری بجویند، گرچه در برخی مواقع ممکن است درگیر همین احساسات منفی ­شوند، ولی بیش­تر هیجانات محتوایی احساسی، ادراکی، فکری و عملی دارند، به این معنی که مجموعه‌ای از عوامل درکنارهم تعیین خواهند کرد، آیا وضعیت خوشی در پیش‌ ­رو خواهیم داشت، یا نه؟
وقتی خواستگاه اندیشه‌ها و توانایی­‌های ذهنی ما اصول مثبت­‌بینی است، درحقیقت دریچه‌های ظرفیت نامحدود انسانی خویش را در مصاف با سختی‌های زندگی به ­روی خودمان گشوده­‌ایم.
در دنیای امروز جایی برای هیجانات منفی وجود ندارد، اگرچه از طُرق مختلف مورد حمله­ روانی و فشار هیجانی قرار می­گیریم ولی وجود هیجانات منفی مانعی جامع برای ساختار ذهنی سالم است. می­توان با خوش‌بینی در برابر عناصر مخرب بدبینی سدی مستحکم و غیرقابل نفوذ ساخت.
البته شواهدی وجود دارد مبنی بر این­که خوش‌بینی نمی­تواند نسبت به هر موضوعی ارزشمند باشد؛ برخی افراد ممکن است نظراتی غیر واقع‌­بینانه نسبت به عواقب کارها و رفتارشان داشته باشند. امکان دارد آن­ها، پُرخوری، سیگار، شراب‌خواری، مصرف موادمخدر و امثالهم را با نگرشی ­مثبت و خوش­‌بینانه پیش گرفته و نسبت به عواقب سوء­ رفتارشان بی توجه باشند.
آن­چه مسلم است رویدادهای تلخ و بد در زندگی؛ چه برای افراد بدبین و منفی، چه برای خوش­بین­‌ها اتفاق می­افتد، اما نوع نگرش این دو گروه نسبت به مسایل و طرز تلقی آنان تفاوت­‌ها و نتایج را رقم می­زند. این ­که ایمان، باور، امید داشته باشیم یا یاس و غم و درماندگی احساس کنیم، برخواسته از طرز تلقی­ و نگرش ما به رویدادها و پستی و بلندی‌های زندگی است.
یک روش علمی و مستند برای ایجاد خوش‌­بینی، شناسایی افکار منفی و زیر سوال بردن بدبینی­‌های رایج ذهنی است، که هرکسی به ­سادگی توانایی این­کار را حداقل در رابطه با فضای ذهن­‌اش دارد. ما معمولا از توانایی زیر سوال بردن و آنالیز، یا تجزیه و تحلیل رفتار دیگران در برخورد با خودمان به ­خوبی داریم و از آن هم استفاده می­کنیم، ولی در رابطه با جریانات فکری و چارچوب­‌های ذهنی­ مان، به­ طور معمول، این کار را نمی­کنیم (چون تجربه‌اش را نداریم یا بلد نیستیم).
به­ طور مثال: همه­ ما مشاجره یا مباحثه با دیگران را بلدیم و در آن (کم و زیاد) مهارت و تجربه داریم، و گاه به­ سادگی حاضریم به خاطر مسایل بی‌اهمیت یا منافع کوچک وارد بحث و جدل‌های بی­ پایان و بی‌معنی (معمولا با نزدیکان) شویم.
ولی هیچ­کدام حاضر نیستیم این تجارب را در مورد افکار مخرب ذهنی­ مان، مهاجمان مزاحم درونی و ویروس‌­های بدبینی مهلکی که به جان­مان می‌افتند، انجام دهیم و با آن­ها (بدبینی­‌ها – افکارمنفی) وارد مشاجره و جدل شویم و انگشت اتهام‌مان را به ­سوی‌‌شان نشانه رویم که مثال: «آهای دست از سرم بردار، من حوصله­‌ام سرنرفته، من خوشحالم، برو پی کارت و…».

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید