خانواده

نقش­ خانواده

نقش خانواده - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نقش­ خانواده

با وجود دگرگونی در ساختار و نقش­ خانواده، در روند تاریخ، بی ­تردید خانواده هم­چنان یکی از نهادهای اصلی جامعه به ­­شمار می­رود. اهمیت خانواده از این­رو است که نه تنها محیط مناسبی برای همسران به ­شمار می­آید، بلکه وظیفه­ تربیت نسل‌های آتی را نیز بر عهده دارد. به­ عبارتی می‌توان گفت؛ هنجارسازی و مقابله با ناهنجاری­‌ها از خانواده آغاز می­گردد. وجود خانواده از آن جهت ضروری است که شخصیت انسان ساخته نمی‌شود مگر از طریق فرآیند اجتماعی شدن که بنیان و اساس آن از خانواده است، آن­جا کارخانه­‌ایی است که شخصیت انسانی تولید می­کند.

ایفای بهینه این کارکردها نه تنها برای بقای خانواده ضروری است بلکه در دراز مدت برای انسجام اجتماعی نیز ضروری می­باشد. آسیب‌هایی نظیر: خودکشی، اختلافات­ زناشویی، طلاق، دختران فراری و خشونت بنیان خانواده را در معرض خطر قرار می­دهد. درگذشته­‌های دور انسان‌ها دور هم جمع گشته و شهرنشین شدند تا برای خودشان امنیت و آسایش فراهم کنند. از حمله­ جانوران، قبایل وحشی در امان بمانند و به یکدیگر یاری رسانده و ازهم حمایت کنند.

ولی در همین شهرها کم­ کم بلایای دیگری نصیب انسان شد؛ دزدی، خشونت، فقر، فحشا و… انسان­ها مجبور به تشکیل نیروی امنیتی (پلیس)، قضایی شدند. دور خانه­‌ها دیوار کشیدند، دزدگیر و دیگر وسایل ایمنی اختراع شدند، مجتمع‌های مسکونی درست شد، ولی بازهم کفایت نکرد. یعنی پیچیدگی‌های جامعه­ انسانی کم­ کم تبدیل به طاعون شهرنشینی گردید. حالا با وجود این­که انسان­‌ها در جمعیت‌های میلیونی زندگی می‌کنند، به واسطه­ فشارهای مضاعف وارده از سوی؛ جامعه، اطرافیان، شغل و… دچار اضطراب و استرس‌اند، که حجم زیادی از منفی­نگری‌های و بدبینی­‌ها حاصل همین فشار­هاست. ولی نقش­ خانواده غیر قابل انکار است.

نقش­ خانواده به ­عنوان یک نهاد اجتماعی، نقش مهمی در روند سعادت یا بدبختی حیات انسان دارد. اما به­ دنبال تحولات و تغییرات رو به رشدی که در جوامع بشری به­ وجود آمده، نهاد خانواده هم بی ­نصیب نماند و بعضا در بسیاری از موارد دچار تغییراتی شگرف در ساختار خود گردید. درحقیقت صنعتی شدن جامعه بشری و پدیده­ مدرنیته نهاد خانواده و نقش­ خانواده را در مواردی دستخوش دگرگونی ساخت. براساس مطالعات صورت گرفته در برخی از موارد این تغییرات منفی و در برخی دیگر مثبت ارزیابی شده است.

تحول و دگرگونی اجتماع و نقش­ خانواده می­تواند پیشرو و یا واپس­گرا، خودجوش یا دستوری، در جهت نابرابر؛ موقت یا دایمی، مثبت یا منفی باشد. حتی بدون در نظر گرفتن تاثیر رشد صنعت، عواملی چون وسعت بازارهای ­جهانی، رسانه‌های گروهی، خدمات شهری، مراقبت‌های بهداشتی، تحصیلات، حمل و نقل و… بعضا باعث تشکیل خانواده‌­های مدرن شده‌­اند که کارکرد این نوع خانواده­ از کشور به کشور و از فرهنگی به فرهنگ دیگر در تغییر بوده است. بی­‌تردید تشکیل این نوع خانواده­ و نقش­ خانواده تبعات مثبت و منفی داشته که به­ دلیل اهمیت موضوع به جنبه‌های منفی آن­ در به ­وجود آوردن آسیب‌های اجتماعی می­پردازیم:

۱) تخریب ساختار خانواده‌های سنتی در اثر مدرنیته:

این پدیده جنبه­‌های متعددی از زندگی را در زمینه­‌های ارتباطات و آسیب‌های اجتماعی، در خانواده‌های سنتی تخریب کرده است، یعنی از طریق انتقال ارزش‌ها و هنجارهای مدرن به­ خانواده‌­ها تاثیرگذار بوده است.

۲) تضعیف اخلاق خانواده در اثر صنعتی شدن:

مطالعات مردم‌شناسان و جامعه ­شناسان بیانگر اثرات منفی مدرنیزم اقتصادی خانواده می­باشد. رشد روز افزون سرمایه ­داری و مصرف‌گرایی، تاثیر مستقیمی در تضعیف قوانین اخلاقی و آسیب­‌های اجتماعی و سطح مسئوولیت‌های خانوادگی داشته است. این تغییرات در روابط خانواده خوش‌بینانه نیست. روابط موجود در خانواده برای دست­یابی به اهداف مدرن در جهت تکامل احساسات و عواطف نیست، و تاثیراتی منفی به­ همراه دارد.

۳) سرمایه­ داری باعث تضعیف مسولیت خانوادگی:

در نظام سرمایه­ داری، ایجاد مصرف­ کننده بیشتر حائز اهمیت است که این روند­ از ایجاد خانواده­ مسئول جلوگیری کرده و به­ سوی فردگرایی غیرمسئوولانه، گرایش می­یابد. فردگرایی در طول تاریخ دستخوش تغییر فراوان بوده، تجددگرایی نیز ساختار خانواده و الگوی روابط آن را دگرگون ساخته است. اگر جامعه‌­ای از خانواده‌­هایی سالم برخوردار نباشد، نمی­تواند ادعای سلامت کند، همین­طور هیچ یک از آسیب‌های اجتماعی بدون تاثیر از کانون خانواده پدید نمی‌­آید.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید