روزنامه

مصاحبه: استفاده زنان خانه دار از شبکه های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید

مصاحبه: استفاده زنان خانه دار از شبکه های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

مصاحبه: استفاده زنان خانه دار از شبکه های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید

این مصاحبه با افشین طباطبایی در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ در خبرگزاری ایرنا به چاپ رسیده است.

استفاده زنان خانه دار از شبکه های اجتماعی؛ فرصت یا تهدید
تهران – ایرنا – هزاره سوم عصر انتقال و تبادل اطلاعات نامگذاری شده و شبکه های اجتماعی هم ابزار انتقال این اطلاعات به شمار می آیند در این میان زنان خانه دار به دلیل ماهیت کار و شاید فرصت بیشتر، یکی از مشتریان پر و پا قرص این وسیله ارتباطی هستند.
کد خبر: ۸۲۴۱۴۶۱۵ | تاریخ خبر: ۱۶/۱۱/۱۳۹۵ – ۸:۳۰

گسترش دسترسی همگان به شبکه‌های اجتماعی، مجازی و افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و رشد تعداد سایت‌ها، وبلاگ‌ها و پایگاه‌های اطلاع ‌رسانی باعث شده تا کاربران توجه ویژه‌ای به این شبکه‌ها داشته‌ باشند. تاثیر شبکه‌های مجازی در زندگی افراد بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همین موضوع لزوم بررسی تاثیر آن را آشکار می‌کند. از طرف دیگر تاثیر سن، جنس، تحصیلات، شغل و سایر ویژگی‌های فردی در استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی موضوع قابل توجهی است.
نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، در مورد وضعیت استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در ایران در کانال رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد که بیشترین سهم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در کشور با سهم ۲۸٫۲ درصدی متعلق به زنان خانه‌دار است.

** اختلال در تعاملات خانوادگی نتیجه حضور مداوم در شبکه های اجتماعی

افشین طباطبایی پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت: استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین اجتناب ناپذیر است و مشکل اصلی استفاده درست از این ابزارها است به شکلی که ما برده تکنولوژی نباشیم و بر ما تسلط نداشته باشد.
وی اظهارکرد: در حال حاضر برخی از زنان خانه دار در استفاده از این شبکه های مجازی اعتیاد پیدا کرده اند به طوری که در طول روز و گاهی حتی تا نیمه های شب در این فضاهای مجازی مشغول جستجو و مشاهده مطالب و عکس ها و فیلم ها هستند.
طباطبایی تاکید کرد: این حضور مداوم زنان خانه دار در فضاهای مجازی منجر به بروز اختلالاتی در تعامل با همسر و فرزندانشان می شود چرا که این زنان زمانی را که باید صرف بازی با کودکان، تربیت فرزندان خود کنند را به حضور در این شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند.
این نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی افزود: از سوی دیگر این حضور مداوم در شبکه های اجتماعی باعث می شود که شخص از محیط پیرامون و زندگی عادی فاصله بگیرد که منجر به سست شدن بنیان خانواده که اصلی ترین نهاد جامعه است، می شود.
وی با اشاره به این که مادران الگوی فرزندان خود هستند، گفت: مادران اولین الگوی افراد هستند و در صورتی که این الگو، سواد رسانه ای و آگاهی کافی نداشته باشد باورها و ارزش های کاذب به نسل آینده ارائه می شود و فرزندان با محیط زندگی دچار تضاد می شوند که این فرایند تاثیرپذیری به واسطه استفاده والدین و مادران از این فضاهای مجازی است.
وی با اشاره به نیازهای عاطفی زنان بیان کرد: زنان به لحاظ عاطفی نیاز به توجه، گفت و گو و تعامل با افراد دارند و وقتی این مهم در خانواده محقق نشود فضاهای مجازی این مجال را در اختیار آنها قرار می دهد و به آن سمت و سو گرایش پیدا می کنند و در این بین با مشکلات و آسیب های اجتماعی روبه رو می شوند که در برخی موارد غیرقابل جبران است.

** تغییر سبک زندگی و حضور زنان در فضاهای مجازی

طباطبایی با اشاره به تغییر سبک زندگی زنان خانه دار نسبت به گذشته افزود: به واسطه پیشرفت تکنولوژی و ابزار نوینی که در بازار وجود دارد سهولت و سرعت در کارها بیشتر شده و از سوی دیگر زندگی آپارتمان نشینی موجب شده که دیگر زنان خانه دار گرد هم جمع نشوند و بنابر این گپ و گفت و گو بین آنان روز به روز کمتر از گذشته شده است.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی افزود: یکی از نیازهای بشر تعامل و برقراری ارتباط با هم نوع خود است به شکلی که در بسیاری از شهرهای اروپایی همچون پاریس و میلان در کافه های قدیمی افراد نمی توانند از گوشی همراه خود استفاده کنند و باید آن را خاموش کنند و در این مکان ها افراد را به تعامل و ارتباط اجتماعی ترغیب می کنند.
وی اظهارکرد:در ارتباط انسانی و گفت و گو نیاز به عناصر اصلی همچون نگاه، شنیدن صدا و .. است که در فضای مجازی این موارد حذف می شود و بار احساسی درستی منتقل نمی شود که برای انتقال درست احساسات بین افراد لازم است که به صورت رو در رو با هم در ارتباط باشند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید