اجتماعی

فردا

فردا - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

یکی از جلوه‌های آرامش بر اساس میزان توانایی زیستن در لحظه­ حال مشخص می­شود؛ صرف نظر از آن­چه دیروز رخ داده و فردا ممکن است اتفاق بیفتد. حال، زمانی ا­ست که ما در آن به­ سر مي­بریم. از این دیدگاه کلید شادی و خرسندی، متمرکز ساختن ذهن بر لحظه­ اکنون است. زمان حال، گرانبها و ارزشمند است. در زمان حال احساسات تجربه می­شوند، تصمیم­‌ها گرفته می­شوند و تغییرات انجام می­گیرند. اما قدرت و جادوی زمان حال، اغلب ما را فریب می­دهد و از همه­ چیز غافل‌مان می­کند، یعنی ناخواسته بیش­ترین لحظات زندگی­مان را یا درگذشته به سر برده و با مرور رنجش‌­ها، حسرت­ها و ناراحتی‌های قدیمی، به اشتباهات و قضاوت‌های نادرست خود و دیگران می­پردازیم، یا این­که دل مشغول نگرانی­‌های آینده‌­ایم و با سناریوهای (چه می­شود، اگر و…) فاجعه­ سازی می­کنیم. در این میان، تنها چیزی­ که از دست می­رود، لحظات حال زندگی­مان است.

ما نمی­توانیم اعتبار زمان حال را و موقعیت ممتازش را به خاطر فردا انکار کنیم و همه­ آن را با تردیدهای گذشته یا نگرانی‌های بی­ مورد آینده یک­ جا از میان ببریم. برای­ زندگی در زمان حال، تنها باید یاد بگیریم که آگاهی خود را تغییر داده و به ­جای پرداختن به گذشته­ کهنه یا آینده‌ا­ی نامعلوم، حواس خود را معطوف کاری کنیم که مشغول آن هستیم.

همین حالا، چشم­‌ها را ببندیم و به نفس کشیدن­مان توجه کنیم. هوایی که فرو می­دهیم، و ریه­ها را پر می­کند و فشار آن بر قفسه‌ی سینه و شکم؛ آیا لذت بخش نیست؟ خيلي‌ها انجام كارهاي خود را مدام به ­تاخير مي‌­اندازند و بهانه‌هاي زيادي براي آن مي‌آورند؛ كارها را به بعد موكول مي­كنند و فردا را با شكوه‌ترين روز زندگي مي­دانند؛ فردايي­ كه معلوم نيست چگونه از راه مي­رسد.

فردا، متعلق به ­تنبل‌ها و بهانه‌­اي ا­ست براي آن­ها تا به ­­درستي زندگي نكنند. اشخاص منفعل با به­ تاخير انداختن هركاري، فرصت‌هاي عالي را به ­ديگران واگذار مي­كنند؛ درنگ در انجام هركاري، آن­را در ذهن، بزرگ، سخت و غير­ممكن كرده و شخص را دچار نگراني مي­نمايد؛ به ­طوری­که مجبور مي­شود زير فشار دلواپسي و اضطراب در لحظات آخر، كار را به هرقيمت و كيفیتي انجام دهد.

اصل مهم اين است­ كه ما هر روز را به ­بهترين شكل ممكن به­ پايان ببريم. ما اکنون را داریم؛ دیروز یک خاطره است و نمی­توانیم آن­را تغییر دهیم؛ فردا هم بيش­تر یک ­خیال ذهني ا­ست. اگر به ­فكر دیروز و نگران فردا باشیم، ممکن است بخش بزرگی از زندگی را – که در زمان حال وجود دارد – از دست بدهیم.

امروز، روز مهمی­ است، اولین روز از بقیه­ زندگی من است

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه