روانشناسی

راه­‌های پالایش فکر

راه­‌های پالایش فکر - مدیر ذهن
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

راه­‌های پالایش فکر :

ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه می­توان فکر صحیح داشت و ذهن را از افکار مزاحم و منفی پاک ساخت؟ در پاسخ می­توان به راه­کارهایی اشاره کرد:

۱- تلقین: یکی از بهترین شیوه‌هایی است که در پالایش فکر می­تواند مفید باشد. به کمک تلقین، افکار مثبت و سازنده  جایگزین افکارمنفی و مخرب می­شوند، اما از طرفی دیگر تلقین منفی که مبتنی بر توهم و خیالات واهی و هجوم افکارمنفی است هم می­تواند آثار ویرانگری بر روان آدمی بگذارد. مثلا اگر کسی به خود بقبولاند که برای هر شکستی، فرصت جبرانی است و همه­ راه‌ها بسته و همه­ کوچه­‌ها بن‌بست نیست و پایان شب سیه سپید است، با این تفکر مثبت، تولید انرژی می­کند و امیدوارانه می­تواند به دنبال راه‌حل باشد.

۲- توجه به ­نقاط مثبت: یکی دیگر از راه­کارهای پالایش افکار، پافشاری بر نقاط قوت و خاطرات خوش گذشته است. اگر کسی در وضعیت ناخوش‌آیندی قرار گرفت نباید گذشته روشن خود را نادیده بگیرد و احساس کند همیشه در سختی و گرفتاری به ­سر برده است، بلکه دیروز پُرافتخاری داشته که با مرور خاطرات آن، می­تواند از دام منفی‌نگری رهایی یابد.

۳- برقراری مناسبات دوستانه: روابط سازنده، پاسخ­گوی نیازهای روحی و روانی است و دریچه­‌های مطمئنی را بر خوش­بینی و مثبت‌نگری می­گشاید. ازاین­رو لازم است از دوستی با منفی‌گرایان اجتناب کنید و مصاحبت با دوستان خوش­بین و مثبت‌نگر را در اولویت قرار دهید. «این، یک حقیقتی است؛ انسان اگر همیشه با آدم­‌های بد بنشیند همه انسان‌ها را بد می‌بیند؛ یعنی خوبی‌ها را هم نمی­تواند تصور کند که خوب­ند. کما این ­که عکس‌اش هم صادق است؛ کسی که همیشه با خوبان نشسته باشد همه­ مردم را خوب می‎بیند و دیگر بدها را هم   نمی­تواند بد ببیند» (فلسفه تاریخ- مرتضی مطهری- ج۱- ص ۱۹۷)

۴- توجیه عمل دیگران: یکی از راه‌­های مثبت­‌نگری، تصحیح رفتار مردم است. «تا زمانی که می­توانیم برای سخنان دیگران توجیه صحیحی بیابیم نباید به آن‌ها گمان بد ببریم» (علی (ع)- نهج ­البلاغه، قصار ۳۶۰) مثلا اگر به دوستان سلام کردیم و پاسخی نشنیدیم، نباید او را متکبر بخوانیم؛ بهتر است بگوییم شاید سلام ما را نشنیده است.

هیچ کافر را به خواری منگرید                               که مسلمان مردنش باشد امید

۵- خردگرایی: بدبینی و منفی‌نگری چه بسا حاصل تکیه بر حدس و گمان و پیش­ داوری باشد، درحالی­ که اگر ملاک قضاوت، علم و یقین باشد، نگرش انسان تغییر خواهد کرد. تا زمانی­ که انسان از کسی کردار و رفتار بدی ندیده، نباید به او  بدبین شود، زیرا شنیدن یا حدس و گمان، معیار خوبی و بدی اشخاص نیست. «از علی (ع) سوال شد: فاصله میان حق و باطل چه اندازه است؟ فرمود: چهار انگشت. آن­گاه دست خود را بر گوش و دو چشم خویش گذاشت و فرمود: آن­چه چشم‌هایت دیده، حق و آن­چه گوش‌هایت شنیده، بیش­تر نادرست است» (بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۱۹۶)

۶- ورزش و تفریح: آن­چه در تعادل روحی انسان موثر است، در تقویت روحیه­ مثبت‌­نگری نیز تاثیر دارد. تنوع در زندگی، ورزش و تفریحات سالم، علاوه بر این­که فشار روانی را کاهش می­دهد، روحیه­ خوش­بینی را در افراد قوت می‌بخشد. نکته دیگری که در پالایش فکر موثر است، تفاوت قایل شدن میان حادثه و  تفسیر حادثه است. انسان­‌های مختلف از یک حادثه­ مشابه، تعبیرها و تفسیرهای متفاوتی دارند؛ خوش‌بینان، برداشتی مثبت و بدبینان، تلقی ناگواری از آن واقعه ارائه می­دهند. «وقتی می­خواهیم کسی را دوست داشته باشیم؛ می­توانیم بسیار صبور باشیم و وقتی تصمیم می­گیریم که از آدم‌ها برنجیم بر اشتباهات آنان دقیق می­شویم؛ به ­عبارت دیگر نوع احساسی که درباره­ دیگران داریم به رفتار آن­‌ها بستگی ندارد، بلکه به ­نگرش خود ما مربوط است» (آخرین راز شاد زیستن- اندرو ماتیوس- ترجمه وحید افضلی‌راد- ص ۹۶)

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه

  • ذهن همانند انباریست که اطلاعات درست ونادرست را روزانه در آن می ریزیم .برای پالایش آن هم با صبر و دقت کافی وحوصله افکار مزاحم وغیر ضرور از آن راباید به تدریج پالایش کنیم .نیاید تصور کنیم افکاری که درطی دوران در ذهن ما جمع شد ه اند را یکباره از خود دور کنیم . یادداشت کردن روزانه افکار منفی روی کاغذ وخط زدن آنها می تواند هم زمان آن فکر وتصور منفی را از ذهن ماپاک کند والبته باید این کار استمرار داشته باشد همانند پاک کنی که اشتباهات رابوسیله آن پاک می کنیم این اقدام موثر است وتجربه گردیده است .