خانواده

مهارت‌های زناشویی

مهارت‌های زناشویی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

مهارت‌های زناشویی:

مشكل از اين­جا آغاز مي‌شود که بسیاری از زوج‌ها در روابط پایه­ و دوطرفه­‌ بین یکدیگر تعاملی منطقی و هوشمندانه ندارند. در حالی‌که پیچیده شدن شکل زندگی امروزی انسان، بالا رفتن سطح تحصیلات و اطلاعات و… همگی باید این حساسیت را در آنان ایجاد کند تا به­ دنبال ارتقا کیفیت رابطه­‌ زناشویی در سه بعد: اخلاق، عاطفه و رفتار برآیند.

باید یک نکته را متذکر شویم که اغلب خانواده­‌ها (نه همه) چون خودشان نیاموخته‌اند (سواد کافی ندارند)، و آن‌چه می‌دانند نیز صرفا براساس تجارب محدود شخصی خودشان است، یا نمی‌­توانند آموزش دهند یا مرعوب نسل بعد (فرزندان) می‌شوند. درنتیجه آموزش دختر و پسر برای ازدواج باید در مجرایی به‌غیر از کانون اصلی خانواده هم ادامه یابد.

همسران جوان در اغلب موارد، برخورد درستی باهم ندارند و درنتیجه نمی­توانند احتیاجات و انتظارات یکدیگر را برآورده کنند. شاید علت اصلی آن عدم شناخت روحیات همسر و ناتوانی در برقراری یک ارتباط صحیح باشد، مسئله اصلی این است که دخترها و پسرها از زیر و بم و زوایای ارتباط با جنس مخالف اطلاع چندانی ندارند، و کنارهم قرار دادن دو نفر بدون هیچ آموزش قبلی، مثل پشت فرمان اتومبیل نشاندن کسی است که رانندگی بلد نباشد.

برای راندن در جاده­‌ زندگی مشترک، باید آموزش­‌هایی مقدماتی فرا گرفته باشیم. در غیر این‌‌صورت هر دو نفر (زن و مرد) دچار مشکلات زیادی می‌شوند، و چون در اکثر مواقع توانایی حل آن را ندارند، دست به‌ رفتاری ناهنجار، زورگویی، خشونت، قهر، و امثالهم می­زنند.

آموزش مهارت‌های زندگی سالم زناشویی امر مهمی است

از طرفی اكثر قريب به اتفاق زوج­‌ها براي پيچيده‌ترين، مهم­ترين كار جامعه­‌ بشري يعني تربيت فرزند كه وظيفه‌ای بر دوش زن و شوهر است، هيچ آموزش و تعليمي نمي­بينند يا حتا خودشان را به‌زحمت آن نمي‌­اندازند كه به‌دنبال كسب‌اش بروند. در حالي‌كه اگر قرار باشد يك حرفه­‌ صنعتي يا هنري يا ورزشي را بياموزيم، بايد در آن رشته سال‌ها شاگردي كنيم، آموزش و تعليم ببينيم تا تجربه‌­اي نسبي كسب نمايیم، ولي براي پرورش انسان نه تنها به­‌دنبال تحصيل و آموزش نمي­‌رويم، بلكه صرفا بر دانسته‌ها و داده‌هاي سنتي خانواده‌ها تكيه مي‌كنيم كه بعضا فاقد كارايي لازم مي‌باشند.

از آن‌جایی‌که برای مهارت پیدا کردن و حرف‌ه­ایی شدن در هرکاری به تحصیلات، آگاهی و تجربه نیاز است، یک زن و شوهر جوان معمولا آموزشی تخصصی برای روابط زناشویی و تربیت فرزندان ندارند، به‌­کار بردن الگوهای قدیمی (دستورالعمل‌های بزرگترها) در این موارد چندان کارساز نیست چون رشد جامعه بشری و تحولات شگرف موجود در روابط انسان­‌ها، ظرفیت‌های انسانی جدیدی را در جامعه بشری گشوده است، لذا باید با توجه به‌ نیاز روز از فرمول‌های تازه­ و کاربردی­‌تری استفاده نمود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه

  • سلام استاد امیدوارم که درپناه حق حالتون خوب وسلامت باشید.چند مطلب و مطالعه کردم ودوست داشتم که شما بیشتر به بحث بپردازید و واضح سازی کنید وراهکارها رو در مطالب تان بگویید.نکته ای پیدا کردم این بود که مطالب غالبا به صورت مقدمه مطرح شده اند و چون مفید هستند به نظرم بیشتراحتیاج به بازکردن و مثال زدن و راهکار ارائه دادن هست.
    خیلی ازتون سپاسگزارم…