روانشناسی

افکار منفی خودمان

افکار منفی خودمان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

افکار منفی خودمان:

بدبینی و منفی‌­نگری با اثر بدی که روی خود شخص و اطرافیانش می­گذارد، زندگی را در کام انسان تلخ و غیرقابل تحمل می­کند. ما در تعامل متقابل با دیگران هستیم اگر خوب درباره­‌ آن­ها فکر کنیم، آن­ها نیز با ما خوب خواهند بود و اگر بد، آن­ها نیز با ما بد خواهند بود. افراد بدبین و منفی‌نگر حتا با خود نیز مشکل دارند و به زمین و زمان بد و بی راه می‌گویند. افکارمنفی- منفی‌نگری- منفی‌بینی- خیالات منفی- بدبینی نیز شبیه بیماری‌های عفونی و امراض واگیر؛ مسری‌­اند و باید توسط واکسن‌های پیش­گیری جلوی نفوذ ویروس آن­ها را گرفت. اما چگونه؟

با گوش ندادن به حرف‌های منفی، اجتناب کردن از آدم‌­های منفی‌بین، پرهیز از اجتماعاتی که منفی‌گویی و بدبینی و منفی‌نگری در آن­جا رواج دارد و نَقل محفل است. به ­طورکلی دوری از همه­‌ عواملی که باعث می­شود افکارمنفی در ما ریشه­ دواند یا تقویت شود، و برعکس توسل جستن به عناصری که موجب مثبت ­اندیشی، مثبت‌بینی و مثبت‌­نگری می‌گردند. خبر خوب این است که کار درونی و مداوم و پایا می‌تواند عادت‌های فکری را تغییر دهد (الگوهای ذهنی). اما چه­ طور با افکارمنفی­ کـه تـوانایی ضربه زدن به ما را دارند و اطمینان و اعتمادمان را از بین می‌برند، کنار بیاییم؟

اولین و مهم­ترین مساله این‌که؛ افکارمنفی به­ دلیل ذات متزلزل و ضعیف‌­شان در چهارچوب یک ذهن قوی و محکم نه اثری دارند، نه­ کاربردی، و دوم باید بدانیم چگونه در برابر هر حادثه‌ای واکنش نشان داده و آن را زیر سلطه­ بگیریم حتا اگر یک فاجعه به نظر برسد. اگر پیام­‌هایی­ که افکارمنفی به­ ذهن می­فرستند را نادیده بگیریم، آن­ها رفته­ رفته مجبور به عقب ­نشینی می­گردند و به­ مرور می­توانیم مثبت­ اندیشی را جانشین‌شان کنیم.

در دام افكار مخربِ­ منفي، که هم­چون ویروس‌های کامپیوتر هستند، نيفتادن امر خیلی مهمي­ است، آن­ها تاثير تخريبي و ويرانگرِ عميقي بر ذهن و سيستم عصبي دارند. افکارمنفی مانند سلول‌های سرطاني گسترش ­می‌یابند. همیشه پيش­گيري از درمان بهتر است. بايد سدي در برابر افكارمنفي (ويروس‌­هاي مخرب) درست ­كرد و به شكار انديشه­‌هاي مثبت رفت و جنبه‌هاي خوب هر رويدادی را ديد (نيمه­‌ پرليوان).

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید