روانشناسی

قدرت افکار منفی

قدرت افکار منفی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

قدرت افکار منفی:

آیا می‌­توان با تجارب منفی زندگی کـه تـوانایی ضربه زدن به تصورات ذهنی ما را دارند و اطمینان و اعتمادمان را از بین می‌برند، کنار آمد؟ (مثل ورشکستگی، مرگ یک عزیز، ناکامی‌های عاطفی و…) اولین و مهم­ترین مساله این است ­­که بدانیم چگونه در برابر هر حادثه­‌ای واکنش نشان دهیم، حتا اگر یک فاجعه به ­نظر برسد.

یکی از مهم­ترین راه­‌های رسیدن به موفقیت در زندگی، سرسختی است. اگر به سادگی دست از تلاش نکشیم و نسبت به اهداف تردید نکرده (ناامید نشویم) و آن­ها ­را رها نکنیم، بی­ شک موفق می­‌شویم. آن­چه به نظر یک نفر شکست می­رسد، از دید فردی دیگر که ذهنی قوی­تر دارد، فرصتی مثبت برای کسب تجربه‌­ای تازه است. دوران­ کودکی، خانواده، دوستان، مدرسه، همسر، محیط و تجارب گوناگون، همگی می­توانند نقش مهمی بر تصورات ذهنی داشته باشند. آن­ها به­ طور مستقیم و غیرمستقیم بر ما اثر می‌گذارند و تصورات ذهنی‌مان را می­‌سازند.

اگر تصورذهنی (تجسم) ما منفی باشد، منفی هم عمل می­کنیم و هیچ­وقت تمام توانایی‌های بالقوه‌­مان را کشف نخواهیم کرد. در موارد حاد برای بازسازی تصورذهنی باید از متخصصان بهداشت ­روانی کمک گرفت. یک حادثه­ بد یا والدین بسیار سرزنش­گر، می‌توانند تأثیر تخریبی زیادی بر تصور ذهنی داشته باشند.

باید مواظب آن­چه در ذهن‌مان می­گذرد، باشیم، و هرگز اجازه ندهیم که افکارمنفی در وجودمان ریشه بدوانند، اگر افکارمنفی ریشه­ دار شوند، رفته­ رفته قسمتی از تصورذهنی­ می­‌گردد. از طرفی افکارمنفی به­ دلیل ذات متزلزل و ضعیف‌شان در چهارچوب ذهنی قوی و محکم نه اثری دارند، نه­ کاربردی. اگر پیام­‌هایی­ که افکارمنفی به­ ذهن می­فرستند را نادیده بگیریم، رفته ­رفته افکارمنفی مجبور به عقب­ نشینی می‌گردند و به­ مرور می­توانیم مثبت ­اندیشی را جانشین‌شان کنیم.

ولی گاهی افکارمنفی به اندازه‌ای قوی هستند و انسان را چنان در چنگ خود می­گیرند که واقعا باید کاری جدی صورت پذیرد تا او بتواند از شر آن­ها خلاص شود. در چنین وضعیتی فرد انتخاب‌­های متفاوتی دارد: اول: آمادگی لازم برای قوی کردن ذهن‌­اش را به دست آورد. دوم: بین ذهن، و عملکردهایش سازگاری برقرار کند. سوم: توقع­ و انتظارات ذهنی‌اش را کم کند.

هر زمان که در حال پیشرفت هستیم (چند موفقیت نسبی در شغل، تحصیل، هنر، ورزش، روابط اجتماعی و… کسب کرده‌ایم) ممکن است؛ ترس، اضطراب، افکارمنفی و… به سمت­‌مان هجوم آورند، به­ طوری­­که پاره‌ای از اوقات، مانند شکاری در دام­شان بیفتیم. اما با تعدیل قدم‌­ها یا گذشت زمان و کسب تجربه­ بیش­تر،­ قادر به مدیریت آن­ها خواهیم بود. برداشتن گام‌های کوچک­تر و حساب شده، قدرت­ ذهنی را بالا می‌برد و موجب رشد بهتر و رسیدن به هدف اصلی ما در زندگی می­شود.

روش دیگر از بین بردن افکارمنفی، جایگزین کردن آن­ها با افکارمثبت است. استفاده از تصورات ذهنی و مرور افکارمثبت در ذهن و بعد بر زبان آوردن آن­ها هم یکی دیگر از راه ‌های موثر است. یعنی مرتب جملات مثبت را تکرار کنیم. اگر ما به­ طور دایم خودمان را در معرض جملات و افکارمثبت قرار ­دهیم، آن­ها تبدیل به قسمتی از تصورات ذهنی­مان می­‌شوند (خودکلامی).

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه