اجتماعی

تجاوز جنسی سازمان یافته

تجاوز جنسی سازمان یافته - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

تجاوز و غارت توسط مغول‌ها

یونانی‌ها، رومی­‌ها و برخی اقوام دیگر در جنگ‌­ها مرتکب تجاوز می­شدند. مغول‌ها که امپراتوری مغول را در سراسر اوراسیا تاسیس کردند، ویرانی فراوانی را در طول تاخت و تازها­شان به ­بار می‌­آوردند. طبق مدارکی که در زمان حکومت چنگیزخان و پس از آن نوشته شده؛ بعد از پیروزی، سربازان مغول دست به غارت، چپاول و تجاوز می­زدند. جریوس، یک راهب که از تهاجم مغول­‌ها به مجارستان جان به ­در برده بود علاوه بر عنصر قتل­ عام در جریان آن اشغال، به ­خصوص به این موضوع اشاره کرده است که مغول‌ها از تحقیر زنان لذت می­بردند.

تجاوز جنسی سازمان یافته به بیش از ۸۰هزار زن طی ۶ هفته کشتار ننگین توسط سربازان ژاپنی مثالی از سبعیت­‌هایی این­چنینی ا­ست. در طول جنگ ­جهانی دوم تقریبا ۳۰۰هزار زن چینی و کره‌ای اصطلاحا به ­عنوان «زنان آسودگی» مجبور به تن­ فروشی در روسپی خانه‌های ارتش ژاپن شده بودند. (نیروهای مراکشی فرانسه معروف به گومیرها در نبرد مونت­کاسینو مرتکب تجاوز و سایر جنایات جنگی شدند). تجاوز توسط سربازان در بسیاری از مناطقی که توسط ارتش سرخ تصرف می­شد، امر رایجی بود.

ادعا شده است که در جریان جنگ استقلال بنگلادش به تقریبا ۲۰۰هزار زن توسط ارتش پاکستان تجاوز شد. گرچه بسیاری از جمله استاد سارمیلا­باس این موضوع را تنها شایعه و دروغ دانسته‌­اند. «حداقل ۵۰هزار زن مسلمان در جنگ بوسنی توسط نیروهای صرب مورد تجاوز قرار گرفتند. تبلیغات زمان جنگ معمولا مدعی بدرفتاری با جمعیت غیرنظامی است و در مورد آن اغراق می­کند و ادعای تجاوز در این میان نقشی برجسته دارد. در نتیجه غالبا هم از نظر عملی و هم از جهت سیاسی بسیار دشوار است که تصویری صحیح از آن­چه واقعا رخ داده، به ­دست آورد.» (مروری برتاریخ مسلمانان در یوگسلاوی و جنگ در بوسنی و هرزگوین)

 

گزارش یونیسف از تجاوز به زنان

یونیسف در مورد تجاوز به زنان و کودکان در مناطق درگیر مناقشه در آفریقا عنوان کرده؛ که دیگر تنها جنگجویان مرتکب تجاوز نمی­شوند، بلکه غیرنظامی­ها هم دست به­ تجاوز می­زنند. براساس گزارشات منتشره یونیسف تجاوز در کشورهایی­ که دچار جنگ یا بلایای طبیعی هستند امر معمولی ا­ست، که پیوند میان رویداد خشونت جنسی و ریشه­ کن­ شدن عمیق بنیان­‌های جامعه و فروریختن هنجارهای اجتماعی را نشان می‌­دهد. به ­نظر کارشناسان تجاوز در مناطق درگیر مناقشه در سودان، چاد و کنگو شایع است. تخمین زده شده؛ بیش از ۱۰۰هزار زن که امروزه در کنگو زندگی می­‌‎کنند؛ در درگیری‌های سال­‌های اخیر مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

بعضی تخمین می­زنند که تقریبا ۶۰% از جنگجویان در کنگو آلوده به HIV هستند. در ۱۹۹۸، دادگاه کیفری بین­‌المللی مربوط به روآندا دریافت: در جریان کشتار دسته­‌جمعی در این کشور، از تجاوز سازمان یافته استفاده شده است. آنان متوجه شدند که تجاوز جنسی در روآندا، جزء لاینفک فرآیند نابود کردن قوم توتسی بوده است، ضمن آن­که تجاوزات به شکل سازمان یافته انجام گرفته و شدت تجاوز به زنان توتسی به حدی گسترده بوده که خود به پرونده­‌ای ویژه برای رسیدگی نیاز دارد. برآورده شده که ۵۰۰ هزار نفر از زنان در جریان قتل عام ۱۹۹۴ روآندا مورد تجاوز قرارگرفته‌­اند. دادگاه کیفری­ بین­‌المللی، تجاوز، بردگی و اسارت­ جنسی، تن­ فروشی اجباری، بارداری تحمیلی، عقیم ­سازی اجباری، و هرنوع خشونت جنسی نظیر این­ها را، در صورتی­ که عمل مذبور بخشی ­از یک برنامه­ سازمان یافته باشد، به ­عنوان جنایت علیه بشریت تشخیص داده است.

«تجاوز جنسی زمانی به ­عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شدکه؛ دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت برخی افراد را بر مبنای قرارداد ژنو و به ­دلیل نقض قوانین و مقررات جنگ در کشور یوگسلاوی سابق صادر کرد. به ویژه، از آن روی چنین موضعی اتخاذ شد که زنان مسلمان در شهر فوکا (در جنوب شرقی بوسنی و هرزگوین) بعد از اشغال شهر در آوریل ۱۹۹۲، تحت اسارت، شکنجه، و تجاوزهای دسته­ جمعی گسترده و سازمان­ یافته­ سربازان صرب، بوسنی ­و هرزگوین، ماموران پلیس و گروه­‌های شبه­ نظامی قرارگرفتند.» (مروری برتاریخ مسلمانان در یوگسلاوی و جنگ در بوسنی و هرزگوین).

 

رفتار داعش در تجاوز به زنان

گروه تروریستی داعش رسما اعلام کرده که دختران و زنان ایزدی را به عنوان برده­‌های جنسی استفاده می­کند. آن­ها مدعی شده‌اند که بدینوسیله ایمان باطنی زنان ایزدی را می­سازند. بر اساس اعلام داعش، قصد آن­ها تنها هدایت زنان ایزدی و مبارزه با عقیده است و نه غرائز جنسی­. بنابراعلام سازمان ملل متحد، زنان ایزدی که از مناطق گوناگون گردآوری شده‌اند برای فروش به عنوان برده جنسی ربوده شده بودند­. در جریان تهاجمات تروریست‌های داعش و تجاوز سازمان یافته به دختران و زنان جوان مسلمان، مسیحی و فروش آنان برای بهره­‌گیری جنسی امری بدیهی است. سوال این است چه کسانی خریدارند؟

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

3 دیدگاه