خانواده

خشونت خانگی یا آزار زنان

خشونت خانگی یا آزار زنان- دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خشونت علیه زنان پدیده ­ای است که زن به ­خاطر جنسیت خود (صرفا به­ علت زن بودن) مورد اِعمال زور از سوی مرد قرار می­گیرد. چنان­چه این رفتار بین زن و شوهر باشد، از آن به خشونت خانگی یا آزار زنان تعبیر می­شود.

خشونت خانگی انواع گوناگونی دارد:

۱- جسمانی: ضرب و جـرح و کتک­ کـاری

۲- کلامی: تمسخر، توهین، تحقیر و فحاشی

۳- اقتصادی: تخریب و شکستن لوازم خانه

                     در تنگنای مالی قرار دادن زن

۴- حقوقی: عـدم پـرداخت نفقه و خــرجی

۵- جنسی: آزار و اذیت یا ســـردی جنسی

چند مثال:

*«شوهر بد دهن، فقط به حرف­ های مادرش گوش می­کرد، از ابتدای ازدواج رفتار خشونت­ آمیز داشت، به زن بی­ اعتنا بود، با کوچک­ترین مشکلی زن را کتک زده و هر چیزی به دستش نزدیک بود، به­ سوی زن پرتاب می­کرد».

*«زن همسری بدبین داشت، زن حق بیرون رفتن از خانه را نداشت مرد به زن تهمت بد می­زد و اگر زن تنها از خانه بیرون می­رفت، از طرف شوهر مورد آزار قرار می­گرفت».

*«شوهر دائم ­الخمر بود و زن را مورد آزار قرار می­داد و بازوهای او را با آتش سیگار می­سوزاند. مرد از نظر مالی پایین­تر از زن بود و به خانواده زن حسادت می­کرد و پول­ هایی را که پدر زن به دخترش می­داد، به زور از او می­گرفت. چندبار زن را تهدید به مرگ کرده و دوبار هم گلویش را به قصد کشت فشار داده بود».

احساسات درونی این زنان

از یک طرف عدم اعتماد به­ نفس، ترس، ناامنی، استرس، افسردگی، وحشت از اِعمال خشونت، عدم اقتدار نزد فرزندان، جوآشفته­ خانه، عدم احترام به پدر و مادر، عدم صمیمیت و اعتماد، عدم حمایت و… زن را دچار استیصال و سُستی می­کند و از طرفی دیگر چون طلاق امری مطرود در جامعه­ ایرانی به­­ شمار می­آید و بیشتر زنان نیز پشتوانه­ مالی ندارند و اغلب به ­علت وجود فرزندان، حاضر به شکایت برای جدایی از همسر خود نیستند.

در مواردی که زن از سوی خانواده ­اش برای رهایی از وضع موجود و طلاق حمایت می­شوند، بازهم احساس حقارت، عدم اعتماد به­ نفس، ناامنی و تنهایی به سراغ­شان می­آید، و باید با کوهی از مشکلات مبارزه کنند. اغلب زنان ایرانی معتقدند حفظ خانواده مهم­تر از شخص آن­ها و  سلامتی­شان می­باشد. درنتیجه خشونت و آزار همسران­شان را تحمل کرده و سکوت می­کنند.

زنان همیشه در برابر خشونت شوهران احساس بی­ پناهی دارند. خشونت علیه زنان فراگیر، بدون مرز و جهانی است. سازمان­ های دفاع از حقوق بشر با اشاره به­ انواع خشونت اِعمال شده بر علیه زنان در سراسر جهان به دنبال آنند تا در نگرش مردان به زنان تغییر داده شود. شاید هم زنان باید به مردان کمک کنند تا در برداشت­ های خود تجدید نظر نمایند.

خشونت علیه زنان پدیده ­ای است که زن به ­خاطر جنسیت خود (صرفا به­ علت زن بودن) مورد اِعمال زور از سوی مرد قرار می­گیرد. چنان­چه این رفتار بین زن و شوهر باشد، از آن به خشونت خانگی یا آزار زنان تعبیر می­شود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

14 دیدگاه