خانواده

تزلزل خانواده

تزلزل خانواده - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خانواده مکانی برای تربیت و پرورش انسان­ ها است که تنها درصورت وجود سلامت روحی و روانی و اخلاقی می­تواند انسان­ هایی پاک و سالم تحویل اجتماع. برای شکل ­گیری یک خانواده­ مستحکم و سالم علاوه بر انتخاب مناسب و آگاهانه، به ­دست آوردن علم و دانش (دینی و اجتماعی) امری بدیهی می­باشد، تا به ­واسطه­ ناآگاهی و برخی جهالت­ های سطحی، نهاد آن از هم گسسته نشود.

پدیده­ صنعتی شدن از طریق رشد فردگرایی، شهرنشینی، افزایش حقوق زنان، وارد کردن زنان به فعالیت­ های تولیدی و اجتماعی خارج از خانه، حق طلاق، تقویت استقلال اقتصادی افراد، کاهش بردباری اعضای خانواده نسبت به هم، خشونت خانوادگی، مهاجرت به شهر، کاهش نفوذ مرد در خانواده و عواملی دیگر، بر وضعیت سنتی نهاد خانواده تاثیر گذاشت.

در واقع جامعه صنعتی ضمن حل بسیاری از تضادهای جوامع ماقبل خود، موجب بروز  تنش­ های جدیدی شد که عملکرد و تاثیر آن­ ها در حفظ خانواده، منفی بوده است. در حقیقت از طریق خانواده­ های جدید مجموع ه­ای از ارزش ­های غربی و بیگانه و ضد ارزش ­های داخلی به ­عنوان ارزش ­های برتر و معتبر بر جوامع حاکم شد که زمینه را برای از خود بیگانه شدن، بریدن از اجتماع و انهدام فراهم می­کند.

ظهور خانواده جدید ناشی از تغییرات پدید آمده در شرایط اجتماعی یک قرن اخیر به ­ویژه ۵۰ سال گذشته است. از نتایج این تحول می­توان انتقال نقش­ های اقتصادی، حفاظتی، آموزشی، تفریحی از بطن خانواده به جامعه را نام برد. انتقال کارکردهای خانواده، به ­­­شکلی روز افزون در حال تکامل است، تغییر نقش خانواده از تولیدی به مصرفی، زوال تدریجی خانواده­ سنتی را به­ دنبال دارد. ورود زنان در امور اجتماعی (اشتغال) نیز مزید بر علت ­شده.

اگر خانواده­ سنتی ادامه­ دهنده­ سنت­ های پیوند دهنده انسان و اجتماع بود، خانواده­ های جدید اغلب محل گسستن پیوند انسان با محیط اجتماعی و طبیعی ­اش می­باشد، یعنی اساسی­ترین وظیفه­ خانواده جدید  ایجاد بریدگی و انقطاع فرهنگی شده و نسلی را تحویل جامعه می­دهند که غالبا بریده از فرهنگ و ناآگاه از مذهب، آینده­ ای مبهم دارند.

این امر، درد بی ­درمانی است که تمام جوامع بشری با آن مواجه یا شدیداً بدان مبتلا هستند و گاه انسان­ هایی تحویل بشر می­دهند که در ابتکار عمل و خلاقیت با وجود تحصیلات عالیه با بی­سوادها فرقی ندارند، چون فعالیت­شان در چارچوب سلسله روابطی خاص و تعریف شده و محصور شکل گرفته که به آن­ها اجازه عمل در میدانی مبهم و ناشناخته نمی­دهد.

تاثیر وسایل ارتباط جمعی و رسانه­ ها بر خانواده­، موضوعی انکارناپذیر است که هیچ­ گریزی هم از آن نیست. خانواده نو، در کنار وسایل ارتباط جمعی با پدیده رقابتی شدن نیز مواجه شده، همین رقابت بین خانواده و سازمان­ های آموزشی نیز پا گرفته است. به­ گونه ­ای ­که دیگر ذهن و روان فرزندان تمام و کمال دراختیار والدین­شان نیست.

رسانه­ های ارتباط جمعی اغلب اثراتی منفی بر نهاد خانواده به­ جای می­گذارند و شاید یکی از مولفه­ های تخریبی در افزایش مشکلات و نابسامانی­ های خانوادگی و زناشویی به­ خصوص در کلان ­شهرها، همین اثرات سوء وسایل ارتباط جمعی باشد. خشونت خانوادگی، کودک ­آزاری، همسرآزاری، فقر، بزه­کاری، اعتیاد و… کلا درصدی از ناهنجاری ­ها و نابسامانی­ های اجتماعی که در مطبوعات و جراید مشاهده می­کنیم، ناشی از کژکارکردی و خطاهای رسانه­ های ارتباط جمعی می­باشد.

فقر، بی­ سرپرستی، بیکاری، کاهش مسؤولیت­ پذیری مردان، کمرنگ شدن ارزش­ های دینی و ملی، اعتیاد، طلاق، عدم آگاهی­ های اعضای خانواده برای مقابله با آسیب­ ها، و نبود نظام کارآمد اجتماعی برای حمایت خانواده، از جمله خطرات باقوه در کمین خانواده­ های ایرانی است. خانواده­ های گسسته و تخریب شده، خانواده­ های دارای فرد معتاد، خانواده ­های تک والد و امثالهم از نظر اجتماعی خانواده­ هایی ورشکسته به­ حساب می­آیند.

خانواده منحرف و منهدم، جامعه را نیز در معرض آسیب قرار می­دهد. خانواده­ های آسیب­دیده علاوه بر این که خود با مشکل مواجه می­شوند، جامعه را نیز به­ نوعی تحت­تاثیر قرار می­دهند، و زمینه­ توسعه آسیب­ های اجتماعی را از محیط خانه فراهم می­آورد. یکی از مشکلات خانواده ­های آسیب­دیده ناکارآمدی و تطبیق­ ناپذیری آن­ها است، یعنی عدم ایفای وظایف خود به ­لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تربیتی.

از آن­جا که تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رشدی شتابان در جامعه دارند، همه­ خانواده ­ها به­ طور نسبی در معرض آسیب­ های مختلف قرار دارند. زن و شوهر باید منظم، هوشیار و دقیق عمل کنند تا نهاد خانواده­ شان با بن­بست و انحرافات ناشی از آسیب­ های اجتماعی مواجه نشود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه