خانواده

خانواده مکانی برای تربیت و پرورش انسان

خانواده مکانی برای تربیت و پرورش انسان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

باوجود دگرگونی در ساختار و نقش­ های خانواده، بی­ تردید خانواده هم­چنان یکی از نهادهای اصلی جامعه به­ شمار می­رود. اهمیت خانواده از این­روست که نه تنها محیط مناسبی برای همسران به­ شمار می­آید، بلکه وظیفه­ تربیت نسل­ های آتی را نیز بر عهده دارد. به­ عبارتی می­توان گفت؛ هنجارسازی و مقابله با ناهنجاری ­ها از خانواده آغاز می­گردد. وجود خانواده از آن جهت ضروری است که شخصیت انسان ساخته نمی­شود مگر از طریق فرآیند اجتماعی شدن که بنیان و اساس آن از خانواده است، آن­جا کارخانه ­ایی است که شخصیت انسانی تولید می­کند.

ایفای بهینه این کارکردها نه تنها برای بقا خانواده ضروری است بلکه در دراز مدت برای انسجام اجتماعی نیز ضروری می­باشد. آسیب­ هایی نظیر: خودکشی، اختلافات زناشویی، طلاق، دختران فراری و خشونت بنیان خانواده را در معرض خطر قرار داده می­دهد. درگذشته­ های دور انسان­ ها دور هم جمع گشته و شهرنشین شدند تا برای خودشان امنیت و آسایش فراهم کنند. از حمله­ جانوران، قبایل وحشی درامان بمانند و به یکدیگر یاری رسانده و از هم حمایت کنند.

ولی در همین شهرها کم­ کم بلایای دیگری نصیب انسان شد؛ دزدی، خشونت، فقر، فحشا و… انسان­ها مجبور به تشکیل نیروی امنیتی (پلیس)، قضایی، شدند. دور خانه­ ها دیوار کشیدند، دزدگیر و دیگر وسایل ایمنی اختراع شدند، مجتمع­ های مسکونی درست شد، ولی بازهم کفایت نکرد. یعنی پیچیدگی­ های جامعه­ انسانی کم­کم تبدیل به طاعون شهرنشینی گردید. حالا با وجود این­که انسان­ ها در جمعیت­ های میلیونی زندگی می­کنند، به واسطه­ فشارهای مضاعف وارده از سوی؛ جامعه، اطرافیان، شغل و… دچار اضطراب و استرسند، که حجم زیادی از منفی­نگری­ های و بدبینی­ ها حاصل همین تخریب­ ها است.

خانواده به ­عنوان یک نهاد اجتماعی، نقش مهمی در روند سعادت یا بدبختی حیات انسان دارد. خانواده رسالت تداوم نسل­ ها را به عهده دارد که کیفیت و کمیت نسل فردا را رقم می­زند و در تربیت فرزندان سالم جایگاه مهمی دارد. چون ارزش­ها و هنجارها از طریق خانواده به فرزندان و نسل­ های بعد منتقل می­شود؛ ازاین­رو توجه هرچه بیشتر به کانون خانواده و سرمایه­ گذاری تربیتی – پرورشی، امری واجب و مطرح می­باشد که موجب ارتقای کیفی سطح بهداشت و سلامت خانواده خواهد بود و تاثیری مستقیم بر تربیت نسل­ های آتی دارد.

خانواده مکانی برای تربیت و پرورش انسان­ ها است که تنها درصورت وجود سلامت روحی و روانی و اخلاقی می­تواند انسان­ هایی پاک و سالم تحویل اجتماع. برای شکل ­گیری یک خانواده­ مستحکم و سالم علاوه بر انتخاب مناسب و آگاهانه، به­ دست آوردن علم و دانش (دینی و اجتماعی) اولیه امری بدیهی می­باشد، تا به­ واسطه­ ناآگاهی و برخی جهالت­ های سطحی، نهاد آن از هم گسسته نشود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه

  • درود بر شما.بسیار زیبا و منطقی بیان کردید و از نظر من اگر خانواده های ایرانی سعی کنند که مطالعه خود را در این زمینه افزایش دهند پیشرفت بسیار چشمگیری خواهند کرد.از نظر من سطح اطلاعات خانواده ها در نوع ارتباط با یکدیگر و نوع تربیت و شاد زیستن و انرژی خوب داشتن کم است.

    • اگر می‌خواهیم جامعه را از نظر امنیت، کاهش اضطراب عمومی، زشتی‌ها، ناهنجاری‌های اجتماعی وامثالهم، پاک و ایمن ساخته و فضا را برای رشد کودکان و نوجوانان مناسب و سلامت سازیم، باید آموزش و تغییر الگوی ذهنی و گرایش به سمت مثبت‌نگری را از خانواده‌، زوج‌های جوان، دختران و پسران آغاز کنیم.