خانواده

پیامدهای روحیه­ پرخاشگری در زنان (بخش اول)

پیامدهای روحیه پرخاشگری در زنان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

برای بسیاری از خشونت­ ها، هیچ کیفری وجود ندارد برخی از خشونت­ ها در کانون خانواده آسیب­ های عاطفی جدی وارد می­کند که کیفری نمی­توان برای آن در نظر گرفت. پرخاشگر بودن به معني حمايت از خود به شيوه‌اي است كه در آن به حقوق ديگران تجاوز مي‌شود. حتي لبخند تمسخرآميز، عبارت طعنه‌آميز، غيبت و … نيز نوعي پرخاشگري است. همسرآزاری از گذشته­ های دور در جوامع مختلف وجود داشته است، ولی امروزه، شوهرآزاری شیوع بیشتری پیدا کرده است.

 آزار در لغت به معنای «رنج، عذاب، شکنجه، اذیت، مشقت، ضرب و صدمه» می‎باشد. خشونت در لغت به معنای درشتی، زبری، تندخویی و درشت­خویی است. از معانی این دو واژه مشخص می­شود که کلمه­ی «آزار» معنای عام­تری نسبت به «خشونت» دارد. «شوهرآزاری» رفتاری آزاردهنده از سوی زن علیه شوهر در محیط خانواده است که حقوق مرد را پایمال کند، البته ممکن است ابعاد و مصادیق مختلفی داشته باشد. بعضی از پرخاشگر­های زنان، به روح و روان مرد آسیب می­رساند و او را تحت فشارهای روحی زیادی قرار می­دهد. معمولاً این نوع آزردگی، شیوع بیشتری داشته و به صورت غیرمستقیم اثرات مخربی برجای می­گذارد.

جلوه‎های مختلف آزار زنان:

تبعیض بین خویشاوندان خود و شوهر
عدم توجه به انتظارات شوهر(غذا و…)
شکستن حرمت پدر نزد فرزندان
بد دهنی و بداخلاقی و فحاشی
تخریب حیثیت و آبروی شوهر

مقایسه و تحقیر همسر
غلط­گیری مداوم مرد
بازجویی و بازخواست

بدبینی و سوء ظن
قهر و کم محلی

قهر و کم محلی
یکی از روش­ های بسیار مرسومِ انفعالی که در همه جای دنیا زنان علیه مردان استفاده می­کنند؛ قهر کردن و کم محلی است که گرچه به ظاهر نشانی از شدت عمل و پرخاش و خشونت در آن به چشم  نمی­خورد ولی به طرزی نامحسوس آزار دهنده است، و روح و روان مردان را منهدم می­کند و زنان از کارکرد تخریبی آن به طرزی باورنکردنی آگاهند.

جیغ و فریاد و خودزنی
در خانواده‎هایی که زن نقش اصلی را ایفا می­کند توقع دارد سایر اعضا، تصمیمات وی را پذیرفته و به آن احترام گذارند، همچنین در مواردی که زن احساس کند دستورات و تصمیمات او، توسط شوهرش نقض می‎گردد، ممکن است این حق را برای خود محفوظ بداند که با او درگیری فیزیکی پیدا کند، یا از حربه­ فریاد، جیغ زدن، و یا در برخی موارد حاد خودزنی استفاده کند.

مسائل مالی و اقتصادی
نوعی دیگر از آزار و اذیت‎ها، اقتصادی است که شامل تصرف بدون اجازه، تخریب و نابودی اموال شوهر می­باشد: در برخی موارد زن به قصد انجام کار خیر، بدون مشورت و کسب رضایت از شوهر، اموال وی را به افراد نیازمند و محروم. نوع دیگری از آزارهای اقتصادی زنان، اسراف است، که در مصرف اموال همسر، از حد اعتدال خارج می­شوند. یا ضایع و خراب کردن مال؛ نظیر دور ریختن مواد خوراکی و پوشاک و … مصرف چیزی که نیازی به آن کار نیست. در مجموع، زن در چنین آزارهایی با مصرف بی­ رویه، موجب نارضایتی شوهر می­شود و چه بسا از نظر مالی وی را در تنگنای اقتصادی قرار دهد، به­حدی که برای تأمین مخارج زندگی خویش تلاش مضاعفی کند و احساس خستگی جسمی و روحی نماید.

ادامه دارد……..

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

5 دیدگاه