اجتماعی

عناصر موفقیت در زندگی

  عناصر موفقیت در زندگی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

عناصر موفقیت در زندگی

برای بسیاری از مردم همواره سوالی حیاتی مطرح است که مولفه‌ی مهم و زیربنایی برای رسیدن به موفقیت چیست، و آیا می‌توان تنها یک پاسخ کلیدی و راهبردی برای آن یافت، و یا مجموعه‌ای از عوامل و عناصر باید دست به‌دست هم داده و در کنار یکدیگر جمع شوند تا امکان موفقیت را برای ما فراهم کنند.

با مطالعه سرگذشت کسانی که در کار و حرفه و راه خود موفق بوده‌اند در می‌یابیم که چند مولفه و المان اساسی در ساختار و شاکله‌ی مسیر موفقیت تاثیر و نقشی زیربنایی داشته‌اند، ازجمله دارا بودن استراتژی هدف. در واقع استراتژی هدف یک فرآیند سیستماتیک تجسم و تصویرسازی آینده مورد نظر و انتقال و تبین این نگاه به اهداف و سوژه‌های گام به‌گام قابل دسترسی و دستیابی است.

پژوهشگران علوم اجتماعی معتقدند مادامی‌که کسی از چنین استراتژی برخوردار نیست، قطعا در مسیر موفقیت قرار نخواهد داشت. استراتژی هدف فرمولی قدرتمند، راهگشا و قابل پیاده شدن برای هر شخصی با هر سطحی از دانش و اندیشه می‌باشد. نکته اصلی کلیدهای اصلی پیاده‌سازی استراتژی هدف و تبین آن می‌باشد.

کسب موفقیت به تحصیلات، اسم دانشگاه، نوع حرفه، نمرات مدرسه وضعیت مالی خانواده ما بستگی ندارد. تجربه بشری نشان داده این‌ها عوامل اصلی و مهمی در مسیر موفقیت نیستند.

اول؛ نکته زیربنایی علاقه به آموزش و یادگیری و زحمت و تلاش در کسب آن است.

دوم؛ الگوبرداری از روش‌ها و افکار و ایده‌های افراد موفق دیگر است.

درحقیقت باید اذعان داشت کارت اعتباری ما برای دریافت و کسب موفقیت، یادگیری و آموزش مهارت در همه ابعاد است. آموزش؛ حرف زدن بهتر، گوش دادن بهتر، فکر کردن مثبت، بینش وسیع‌تر، ارتقاء و تغییر شخصیت و حتی ارتقاء کیفی دست خط و امثالهم. منابع آموزشی ما می‌تواند کتاب، سی دی، فیلم، سمینار، کلاس، شاگردی نزد بزرگان و… باشد.

به بیان روشن‌تر یادگیری در همه‌ی ابعاد و زوایای زندگی فردی و شغلی اهمیتی ویژه دارد، یعنی برای پیشرفت در حرفه خود باید مبانی آموزشی تازه‌ای به‌دست آوریم. یادگیری مداوم، آموختن روش‌های تازه، بارور نمودن حس خلاقیت و پرورش توانایی‌های مثبت ذهنی کلیئ اصلی در یافتن راه‌حل‌های گذر از سد مشکلات پیش آمده است.

گنج‌ها از عمیق‌ترین معادن به‌دست می‌آیند. نمی‌توان دست روی دست گذاشت و قربانی‌وار منتظر نشست کسی از راه برسد و کمک‌مان کند. همه‌ی پیشرفت‌های امروزین بشر در جای جای دنیا حاصل کمک‌های خیریه و اعانات و پیشکش دیگران نیست، بلکه مدیون تفکر، خلاقیت، توانایی و تلاش کسانی است که از سد مشکلات و سختی‌ها عبور کرده‌اند.

مطالعه و بررسی سرگذشت افراد موفق و نامی به ما یاد می‌دهد، که آموختن مهارت‌های لازم در همان رشته از ضروری‌ترین ابزار موفقیت است. اگر می‌خواهیم تاجری ثروتمند شویم قطعا باید الفبای پول و تجارت و کاسبی را خوب بیاموزیم، از روابط عمومی خوبی برخوردار شویم و… یعنی باید وقت زیادی صرف آموزش خودمان نماییم. اگر قصد داریم کوهنورد باشیم و به قله‌های مختلف صعود کنیم، باید ضمن تهیه لوازم و ابزار کافی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مربوطه را نیز کسب نماییم. اگر دوست داریم نویسنده باشیم باید سال‌های متمادی مطالعه و پژوهش کنیم و از تجارب و آموخته‌ها و کتب دیگران مطالب زیادی بیاموزیم. اگر می‌خواهیم قهرمان تکواندو شویم باید راه هادی ساعی را برویم؛ سال‌ها شاگردی و تمرین کنیم و با استقامت از خود پشتکار نشان دهیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید