اجتماعی

رمضان ماه تهذیب روح 

رمضان ماه تهذیب روح - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

رمضان ماه تهذیب روح 

در ماه مبارک رمضان با دوری گُزیدن از منفی‌­نگری­‌ها و بدبینی‌­ها و تمرین مثبت­ اندیشی می‌توانیم شاهد بروز نشانه‌­های خوش­بینی در ذهن و اندیشه­‌ خود باشیم. یکی از صفات پسندیده­‌ مومنان حُسن­ ظن و امید داشتن به وعده‌­های الهی است، اعم از رِزق و روزی، آمرزش گناهان و مانند این­ها، که این مهم در ماه رمضان به‌واسطه احسان و نیکوکاری مضاعف مومنان (سفره‌های افطاری- پرهیز از گناه- مهار نفس و امثالهم) تشدید می‌شود.

باید هوشیارانه لحظه‌ها را شکار کنیم و از هر فرصتی برای صیقل زدن روح و زدودن ظرف درون از پلشتی‌ها استفاده نماییم. تهذیب نفس و خودسازی در ماه مبارک رمضان، تنها به روزه گرفتن نیست، تلاوت آیات قرآن، ذکر و دعا و مناجات با خدا، رسیدگی به نیازمندان و محرومان، کسب صبر و مقاومت و یاد خدا و قیامت، دوری از بدبینی و مثبت ­اندیشی؛ هرکدام نقش مهمی در خودسازی دارند. این ماه پربرکت و مبارک بهترین فرصت برای نیکوکاری و الگو گرفتن از پیامبر عظیم‌الشان و ائمه ­اطهار و دیگر بزرگان معرفت و اخلاق  و کسب رضای الهی می‌باشد.

رمضان ماه احسان است و انسان توشه­‌ معنوی برای سال آینده خود ذخیره  می­کند. در رمضان بندگان خداوند آماده دوری از گناهان می‌شوند. اگر انسان خواهان مغفرت خداوند باشد باید از بی­بند و باری و از سخنان سخیف و حتا خیالات بی‌مورد دوری کند. رمضان ماه خودسازی و تصفیه روح برای روزه‌­داران است. اسباب کار برای پالایش روان از آلودگی‌ها فراهم است. درهای لطف و رحمت الهی و راه‌های تهذیب نفس و صفای باطن و تکامل معنوی گشوده است.

يكي ديگر از ريشه­‌هاي احسان خوش­بيني است، انسان­‌هاي خوش­بين باور دارند كه ديگران هم به کمک نياز دارند (چه مادی چه معنوی) و درصدد رفع نياز آن­ها برمی‌­آیند. از طرفی دیگر در مطالعات نوین روان­شناسی به یقین آشکار شده که خوش­بینی می‌تواند امری آموختنی باشد، حتا اگر ما بدبین تربیت شده باشیم، یعنی با تغییر چارچوب‌ها و الگوهای ذهنی می‌توانیم به سمت خوش­بینی گام برداریم، نکته­‌ مهم این است که بدبینی و منفی­نگری برای همیشه در کسی باقی نخواهد ماند. احسان مانند میدانی مغناطيسی با نيروي جاذبه قوي خود سرسخت‌ترين انسان­ها را به سمت خود مي‌كشاند. در ماه مبارک معمولا شاهد کاهش چشمگیر قابل ملاحظه جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم.

رمضان ماه بارور کردن خوبي‌­ها است، باید در كشتزار اعمال خويش نهال‌هاي كاشته شده را آبياري كنيم تا بتوانیم پس از رمضان زير سايه آن­ها بنشينيم. در ماه رمضان ظرف درون انسان آماده پذيرش نيكي است. با تلاشی الهی روز و شب خود را لبريز از نيكي و احسان كنيم و گام به گام به سوي خدا حركت كنيم، تا بتوانیم با بذل احسان مثبت­ نگری را که سیره انبیاست در جامعه گسترش دهیم.

 انفاق و احسان يك قانون عمومي در جهان آفرينش به حساب می­آید و زندگي اجتماعي بدون نيكوكاري معنا و مفهوم ندارد، انفاق فقط در محدوده بذل اموال نيست بلكه در تمام جنبه‌های مادي و معنوي وسعت دارد.

خداوند متعال در ماه رمضان بندگان خود را مورد رحمت و مغفرت قرار داده و شیطان را در غل و زنجیر می­کشد

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید