خانواده

دوازده نکته در زندگی زناشویی

دوازده نکته در زندگی زناشویی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

دوازده نکته در زندگی زناشویی:

۱- می­خواهیم خوب زندگی کنیم

ما به دنیا آمده‌­ایم که زندگی کنیم، نه این­که زنده باشیم. به رابطه خودمان با همسرمان نگاه کنیم؛ آیا فقط درکنار هم زنده‌­ایم یا واقعا زندگی می­کنیم؟ ما به دنیا نیامده­‌ایم که در چشم‌اندازی خوب تا سنین پیری با هم سرکنیم. داستان زندگی زناشویی خیلی‌ها به همین شکل است. برخی‌ها فقط دنبال زنده بودن‌اند. می­توان تغییر کرد و برای این مهم باید با همسرتان همکاری کنید.

۲- شناخت زوایای روحی و عاطفی خود و همسر

شناخت خود و همسر باعث کشف چرایی بسیاری از اعمال و کُنش و واکنش‌­های مثبت و منفی زن و شوهر می­گردد. روشن شدن زوایای تاریک روحی طرف مقابل کمک زیادی در حل اختلافات و نزدیکی احساسی زن و شوهر دارد. برای این منظور بهترین کار گفتگو و مذاکره است. باید یاد بگیریم و آموزش ببینیم که چگونه با هم حرف بزنیم. نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در فضای خانه نیاز به حوصله و صبر زیادی دارد. هرچه اطلاعات زن و شوهر از چالش­‌های روحی یکدیگر بیشتر باشد، کیفیت زندگی و رضایت آن­ها از همدیگر بالاتر خواهد رفت.

۳- باز کردن گره‌های روحی و عقده‌های روانی

همه‌­ی ما از دوران کودکی تصویرهای ذهنی زیادی در ناخودآگاه خود داریم که بسیاری از آن­ها حاصل آسیب­‌ها و تخریب‌های نادانسته اطرافیان است که بر سر ما آورده‌­اند. حال در بزرگسالی دو راه در پیش رو داریم یا به ترمیم و معالجه‌ی زخم‌ها بپردازیم و خود را از زیر فشار روانی‌شان آزاد سازیم، یا با تلخی درد و رنج ناشی از بازنویسی مکرر آن­ها در زندگی­مان بسوزیم و بسازیم.

۴- توجه و محبت به همسر

زندگی زناشویی، ائتلاف و تشکلی است که بر پایه‌ی محبت، بنا نهاده شده و توجه به محبت و چگونگی‌اش، نقشی حیاتی را در آن بازی می­کند. محبت از جمله عناصر زیربنایی در ازدواج است که به ­وسیله آن می­توان نهال این رابطه را مستحکم بار آورد. درنتیجه باید تمام تمهیدات لازم را به­ کار بست و از این نهال که در آغاز سُست و شکننده است، حفاظت و مراقبت کرد، تا به درختی تناور تبدیل گردد و ریشه­‌ی آن در اعماق جان زن و مرد نفوذ کند. مطمئن­ترین تضمین برای بقا و ماندگاری خانواده پیوندهای عمیق عاطفی است به­ خصوص هنگام بروز بحران.

محبت بین زن و مرد، امری اکتسابی است؛ ازاین­‌رو زن و مرد، باید شیوه‌­های ابراز آن را آموزش دیده و تمرین کنند. بسیاری از زنان و مردان به این امر اذعان می­کنند که نسبت به همسر خود علاقه دارند؛ ولی هرگز کاری برای نشان دادن آن به همسرشان انجام نداده‌­اند؛ اما باید گفت که علاقه و عشقی که در دل احتکار شده و ابراز نگردد، بی‌فایده است، باید به احساسات همسر قلبا توجه نمود.

۵- خوش­رویی و خوش­کلامی

خوشرويي عاملي تأثيرگذار در ترویج آرامش و سازگاري اعضای خانواده با یکدیگر است. نگاه کردن به چشمان همسر هنگام گفتگو، لبخند بر چهره داشتن و متبسم بودن از جمله مهارت‌های انرژی­‌بخش و نیرومندی است که سبب تعلق خاطر بیشتر می­‌گردد. از طرفی دیگر چون حالات چهره گویای بسیاری از ناگفته‌های درونی است، اتخاذ حالات مثبت و شیرین (در چهره) در مباحث خانوادگی موجب تقویت فضای عاطفی بین زن و شوهر شده و نقشی سازنده و مهم در استحکام رابطه‌ی زناشویی دارد. یعنی فرد با خوشرویی، خوش‌کلامی، لبخند، نگاه و… علاقه و محبت خود را به همسر نشان می­دهد.

۶- همدلی و درد دل

همدلی از مهمترین عوال تحکیم بنیان خانواده به­ شمار می­­رود. زن و شوهر باید در زندگی مشترک به آرامش برسند و به­ نیازهای عاطفی یکدیگر پاسخ گویند. نه تنها نباید از «گفتگوهای صمیمی»، «شوخی و مزاح»، «درد دل­» و… غافل بود، بلکه این­‌ها از ضروریات زندگی است­. سپری کردن اوقاتی در کنار هم، نوشیدن چای و گفتگوی خودمانی و صمیمی موجب تخلیه‌ی فشارهای روانی، اُنس و الفت بیشتر میان زن ­و شوهر می­گردد. رواج فرهنگ گفتگو بین اعضای خانوادگی باعث حفظ سلامت همه می­شود.

رسول اکرم (ص) می­­فرمایند: «محبوب­ترین چیز نزد خدای تعالی آن است که ببیند مرد، با زن و فرزندانش بر سر یک سفره غذا می‌خورند­. سپس هر گاه بر آن سفره، گرد هم آیند، با نظر رحمت به ایشان می­­نگرد و پیش از آن­ که از جای خود پراکنده شوند، آنان را می‌آمرزد» (تنبیه الغافلین، ص۳۴۳، حدیث۴۹۸٫­).

۷- مشارکت در تصمیم‌گیری

مشورت جهت رسیدن به یک تصمیم قاطع در کانون خانواده و بین دو رکن اصلی آن یعنی زن و شوهر امری مثبت است. اگر زن یا مرد به استفاده از پتانسیل تضارب آرا عادت کنند، یعنی در امور مختلف خانواده که جنبه‌ی تصمیم‌­گیری دارد نظر یکدیگر را جویا شده و با مشورت بهترین انتخاب را برگزینند، قطعا فرزندان آنان نیز از چنین رابطه­‌ی سازنده‌­ای الگوبرداری خواهند نمود.

۸- حمایت تحت هر شرایط

زن و شوهر تحت هر شرایطی باید تکیه­‌گاه و حامی یکدیگر باشند. منافع مشترکی که در زندگی زناشویی وجود دارد یا به دست خواهد آمد، چه مادی چه معنوی، ماحصل تلاش و همکاری و انسجام قلبی و فکری زن و مرد است. زندگی مشترک یعنی شراکت دو انسان (زن و شوهر) برای کسب و حفظ منافع و دستاوردهایی که به هر دو تعلق دارد، حتا فرزندان. ازاین­رو در شرایط مختلف اجتماعی، شغلی، خانوادگی، عاطفی، احساسی زن و مرد باید مثل کوه پشت هم باشند و به یکدیگر دلداری و دلگرمی دهند.

۹- درک و تفاهم متقابل

اغلب زن و شوهرها روشی صحیح برای درک متقابل یا تفاهم را نمی‌دانند؛ یا اساسا نیاموخته‌اند. ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی در عدم درك متقابل همسران از یكدیگر است. درك موقعیت یا احساسات همسر موجب می­شود كه انسان به نیكی‌های همسر توجه بیشتری كند، و عیب‌­ها و كاستی‌­های همسرش را به چشم نبیند. رها شدن از خودبینی و شناخت روحیات همسر اولین قدم­‌های درك متقابل است.

۱۰- احترام متقابل

حفظ احترام بین زوجین یکی از مهم­ترین گزینه­‌های ارتباطی است. احترام زن و شوهر به یكدیگر در سلامت روحی، افزایش محبت و تحكیم خانواده تأثیر بسزائی دارد. دایره­‌ی این احترام شامل ارج نهادن به شخصیت یكدیگر، خطاب کردن نام هم با الفاظ زیبا و نیکو به خصوص در حضور دیگران و فرزندان، احترام به نظر، افكار و سلیقه همدیگر می­باشد. با رعایت نکات ریز اخلاقی می‌توان احترام متقابل را حفظ کرد، احترام متقابل پدر و مادر بر تربیت فرزندان نیز موثر خواهد بود. رعایت احترام در روابط همسران مانع بسیاری از اختلاف‌­های بزرگ می­شود.

   ۱۱- راه­‌کارهای حل اختلاف

  این انتظار که زن و شوهر با هم هیچ اختلافی نداشته باشند امری غیر واقع‌بینانه است. مسئله مهم این­‌که عمق اختلاف چقدر و شیوه­ حل آن چگونه باشد. دلیل عمده بسیاری از اختلافات زناشوئی، اختلافات فرهنگی، عدم درک متقابل، نداشتن مهارت ارتباطی کافی در زندگی می‌باشد.

  یکی دیگر از دلایل بروز اختلاف بین همسران که گاه به مشاجره ختم می­گردد، تلاش برای تغییر رفتار طرف مقابل است. ولی آن­چه مسلم است دعواهای زناشویی در تمام جهان موضوعیت دارند. درصورت بروز اختلاف با همسر، از در میان گذاشتن موضوع با دیگران، حتی نزدیک‌ترین خویشاوندان پرهیز کنید، زیرا این­کار نه ‌تنها اختلاف را گسترش می‌دهد که آبروی همسر نیز خدشه‌دار خواهد شد. برای جلوگیری از اختلاف و دعوای خانوادگی؛ باید سعی کنیم از بسیاری بحث­ها و مجادله­‌های بیهوده و منفی پرهیز نماییم. هر مشکلی راه­‌های متعددی دارد، درنتیجه فهرستی از راه­‌های پیش رو تهیه کنیم و بهترین‌ها را از هرجهت برگزینیم.

   ۱۲- با کارشناس مشورت کنید

  همه­‌ی ما هنگام روبرو شدن با مشکلات خانوادگی به دلیل محدود بودن دانش و تجربیات­مان نیاز به راهنمایی و هم‌­فکری با دیگران پیدا  می­کنیم، و اغلب برای رفع مشکل سراغ افراد غیرکارشناس می­رویم. چه­ طور است وقتی بیمار شده، یا اتومبیل‌مان خراب می­شود به پزشک یا مکانیک مراجعه می­کنیم، ولی هنگام بروز مشکلات پیچیده­‌ی خانوادگی کمتر کسی حاضر است به روان­شناس و مشاور خبره مراجعه کند، و اغلب برای یافتن راه ­حل از اطرافیانی که خود با کوهی از مشکلات لاینحل مواجه­‌اند، مشورت می­خواهیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید