چرا هنگامی که دو نفر به لیوانی نیمه پُر نگاه میکنند، یکی نیمه پُر و دیگری نیمه خالی را میبیند؟ افراد مختلف از رویدادهای زندگی برداشتهای متفاوتی دارند. با مطالعه عمیق حالات افراد، متوجه میشویم که چرا هرکدام به جنبه خاصی از هر واقعه توجه داشته و موارد دیگر آن را، ذخیره یا حذف میکنند. ظاهرا علت این که دو نفر یک لیوان آب را متفاوت میبینند ریشه در مثبت نگری و منفی نگری دارد. زندگی ساخته و پرداخته رفتار ماست و رفتار هم نشات گرفته از تصاویر ذهنی است، ولی انسانها با نگرشهای متفاوت به زندگی اطراف خود نگاه میکنند، که در میزان این دقت و هوشیاری عواملی دخالت دارد.
چارچوبهای ذهنی انسان در این تصمیم گیری دخالت دارند. چارچوبهای ذهنی مانند صافی عمل میکنند و فقط وقایعی از این صافیها عبور میکنند و مورد توجه ما قرار میگیرند که به صورت پیش فرض تعریف شده باشند، در حقیقت به وسیله این ابزار است که لیوان را نیمه پُر یا نیمه خالی میبینیم.
جاذبه و دافعه یکی از ابتدایی ترین شیوه های بهره گیری از چارچوب ذهنی است. استفاده از حالات افراد مختلف نشان میدهد؛ انسانها همواره در جهت جذب بعضی چیزها و دفع چیزهای دیگر تلاش میکنند و به عبارت دیگر تمام رفتارهای او (انسان) در جهت به دست آوردن خوشی، عدم موفقیت یا رنج و عذاب است. اصولا آدمی شالوده زندگی خود را در نیل به سعادت و موفقیت تنظیم میکند یا در جلوگیری از شکست و ناملایمات.
میتوانیم با پرسش و تحقیق، انگیزه روانی افراد را بشناسیم. برای مثال اگر نوجوانی درس خوان است و به او بگوییم: «تا نمره های خوبی نگیری به دانشگاه راه نمی یابی»، او را نصیحت نکرده ایم بلکه دشنام داده ایم، زیرا یک دانش آموز کوشا به هیچ وجه میل ندارد بداند چه چیز را به دست میآورد. این گفته فقط دانش آموزی تنبل را به جنب و جوش می اندازد که نسبت به درس بی توجه است؛ زیرا اگر احساس کند چیزی را از دست می دهد به تکاپو می افتد. همان طور که ملاحظه میکنید، دو دانش آموز که حالات مختلفی دارند را نمی توان یکسان برانگیخت و باید با هرکدام به شکلی صحبت کرد. برای اینکه صحت مطالب فوق روشن شود از چند نوجوان بپرسید مدرسه از نظر آنها چه مفهومی دارد. اگر همواره در انتظار شنیدن زنگ مدرسه باشند؛ یعنی حالت دافعه دارد و برای به تکاپو درآوردن او باید از عاقبت کار با خبرش کنید که در حال ضرر کردن و از دست دادن چیزی است.
چنانچه بگوید مدرسه را دوست دارد، زیرا علم، راه پیشرفت او در آینده است، یعنی که حالت جاذبه دارد، برای ایجاد جنب و جوش بیشتر در چنین دانش آموزی، باید همواره آینده درخشان او را یادآور شد، درکل با افراد مختلف جامعه نمی توان رفتاری یکسان داشت، بلکه باید روش مطلوبی را در رفتار و گفتار اتخاذ کرد تا واکنش دلخواه به دست آید.