اجتماعی

تجاوز جنسی

تجاوز جنسی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

در ماده ۸۲ قانون جمهوری اسلامی ایران، مجازات تجاوز جنسی اعدام است. متجاوزان معمولا فقط براساس شهادت گواهان محکوم نمی­شوند، ازاین­رو باید مدارک مستدل و تاییدکننده­ دیگری نیز کسب شود؛ مدارکی مربوط به اثبات دخول، هویت تجاوزکننده و این واقعیت که نزدیکی بدون رضایت زن رخ داده است. چنان­چه جرم در خانه، باغ، خیابان­ تاریک یا جایی دورافتاده به ­­وقوع پیوسته باشد، معمولا مدارک به ­سختی به­­ دست می­آید.

«احکام این جرم یا برائت است یا اعدام، حد وسطی ندارد. اگر اعدام نبود و به ­طور مثال ۲۰ سال حبس بود قاضی نمی­ترسید مجازات تعیین کند، اما این مجازات­ها کار را مشکل کرده. از یک طرف مجبوریم حکم اعدام دهیم و از سویی اگر حکمی ندهیم، روان از دست رفته یک زن قربانی را در نظر نگرفته­ ایم. این درحالی­ست که اثبات جرایم حَدی با کوچکترین شبه ­ای سخت می­شود. مشکل دیگر ما این ­است که مجرمان در اداره پلیس آگاهی اقرار می­کنند، اما در دادگاه­­ حرف­شان را عوض کرده و حتا شاکیان را نیز تهدید می­نمایند» (ولی­الله حسینی، قاضی دادگاه کیفری استان تهران- منبع اینترنت)

بررسی فقهی و حقوقی تجاوز جنسی

معنای واژه­ عُنف در برگیرنده اجبار و خشونت است و «اکراه» نیز به معنی واداشتن کسی به زور و ستم. اکراه را درسایر موارد به جز تجاوزات جنسی به کررات در حقوق مشاهده می­کنیم مثلا در معامله، جنایت و… تعریف زنا در فقه وقانون مجازات، رابطه­ جنسی دو فرد غیرمحرم است. درمواد ۱-۲۲۱ لایحه­ قانون مجازات­ اسلامی و­۶۳ قانون مجازات اسلامی فعلی، درباره­ اثبات زِنا در فقه مواردی همچون بالغ بودن، عاقل بودن، عالم بودن به موضوع و حکم قضیه و مختار بودن افراد به زنا اشاره دارد. براساس ماده ۱۸-۲۲۱ لایحه­ قانون مجازات ­اسلامی چنان­چه زِنا یا لواط دارای شرایط کامل باشد؛ مستوجب حد شرعی خواهد بود. درصد زیادی از پرونده­ هایی که در دادگاه­ها مطرح می­شود به اثبات حَد نمی­رسد و فقط در مقام تعزیر است.

تجاوز به عُنف، شدیدترین نوع خشونت جنسی ا­ست که طی آن مردی به­ عُنف(خشونت با توسل به­زور) و بدون تمایل زن، با او نزدیکی ­­کند. در جرم­ شناسی تعریف آن «نزدیکی» جنسی با فردی دیگر، بدون رضایت اوست، که به­­ نظر می­رسد باید مفهوم «اختیار» نیز به­ این تعریف اضافه شود. نزدیکی فرد بالغ با افراد کم سن و سال (نابالغ) حتا اگر با رضایت او باشد تجاوز محسوب می­شود. اثبات زِنا در فقه و قانون مجازات اسلامی از سه طریق اقرار، شهادت شهود (بَینه) و علم قاضی صورت می­گیرد، به جز موارد قتل که بحث قِسامِه (قسم خوردن گروهی) نیز اضافه می­شود. حد شرعی زِنا با چهار بار اقرار که به­ صورت صریح و روشن بیان شود، محقق می­گردد، و زِنا صرفا در حق اقرارکننده تحقق می­یابد.

چون قانون­گذار در بحث آبرو سخت­گیری کرده، و مجازات مرتکبان زِنا مجازات شدیدی است، ازاین­رو شهادت باید روشن، بدون ابهام و مستند به مشاهده­ عمل باشد درغیراین صورت مجازات حَد، ثابت نخواهد شد. قاضی برای صدور حکم باید به علم، قطعیت و یقین برسد. موارد پذیرش ادعای اکراه در دستگاه قضایی در بحث تجاوز و برخی موارد آن، وجود بَینه­ کافی و شاهد درخصوص ادعا، داشتن دلایل کافی برای ارایه به دادگاه، جَزم و قطعیت داشتن در ادعای اکراه، بیان ادعای یکسان در طول مراحل دادرسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی، عدم وجود سابقه­ دوستی طولانی بین زن و مرد، عدم وجود اصرار بر ازدواج، سابقه­ خواستگاری، نامزدی و … است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید