خانواده

پیوند عاطفی در خانواده

پیوند عاطفی در خانواده - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

پیوند عاطفی در خانواده

خوش­بختی و سعادت جامعه­ آینده به نیک‌اندیشی، وظیفه ­دانی و هوشیاری و آزادی فکر فرزندان امروز بستگی دارد، و همه چیز از جمله سعادت از طریق آنان به اجتماع سرایت می­کند. تربیت دختران به ­واسطه­ نقش حساس آن­ ها در پرورش فرزندان آینده و تاثیر مستقیمی که در جلوگیری از گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی دارند به توجه بیشتری احتیاج دارد.

سه ستون اصلی نظام خانواده عبارتند از: احترام، محبت و گذشت… که به مرور باید در ذهن فرزندان نهادینه شوند. در روابط خانوادگی پیوند عاطفی، تفاهم، و درک متقابل نقش  سازنده‌ای دارند. روابط زن و مرد مثل یک جاده­ دو طرفه است که هر دو نفر باید به یکدیگر قدرت، نیرو، اهمیت، شخصیت، اعتماد به ­نفس، حس خوب و در یک کلام بار و انرژی مثبت بدهند و یا همه این­‌ها را از هم بگیرند و احساسات تخریبی جایگزینش کنند.

سالم و مثبت بودن رابطه­ زن و مرد مبنای استحکام خانواده و زیربنای آن خواهد بود، فراوانی مولفه‌های مهرورزی، دلسوزی، محبت، احترام، گذشت و… باعث تقویت و پایداری روابط و پیوندهای عاطفی بین اعضاء می‌گردد و همانند سپری آن­ها را در برابر سختی‌­ها و ناملایمات محافظت می‌کند.

تخریب روابط خانوادگی، بی‌احترامی فرزندان به پدر و مادر، هتک حرمت معلمان و استادان، استفاده از کلمات و واژه‌های زشت و سخیف در محاوره‌های روزانه، عدم حفظ مرزبندی‌های اخلاقی بین پدران و مادران و فرزندان و بزرگترها، از بزرگترین مُعضلاتی است که جوامع غربی با آن دست به گریبانند. روشن­فکران و دلسوزان کشورهای غربی به این فکر افتاده­‌اند که با به‌کارگیری تعالیم و مبانی دینی مسیحیت بتوانند روابط اجتماعی و بین فردی خانواده‌­ها را اصلاح و استحکام بخشند.

درجایی که حجم غنی مکارم اخلاقی موجود در جامعه ما که برگرفته از دانش اسلامی و بومی ماست دریایی از دستورالعمل‌­ها و آموزه‌های انسانی و تربیتی را در اختیارمان می­گذارد.

آن­چه مسلم است با تکیه بر شیوه­‌های نوین تربیت دینی که توجه زیادی بر نهادینه کردن قلبی باورهای دینی در فرزندان دارد، می‌­توان به نتایج درخشانی چه در زمینه رویکردهای فردی، چه اجتماعی دست یافت. انسانی که باخداست و باورهای مذهبی دارد، تکیه­‌گاه مستحکمی خواهد داشت که به او توانایی استقامت در برابر مشکلات و پیداکردن راه­‌حل را می‌دهد. فرزندان بار آمده در چنین چارچوب­‌هایی نه تنها رفتار مناسب و درخوری با والدین خود دارند، بلکه کلام و اَعمالشان حاکی از حفظ ادب و حرمت‌ها است.

گرچه عوامل و مولفه‌های مختلفی در تربیت انسان نقش دارند، ولی در این میان نخستین گام در نظام خانواده برداشته می‌شود، ازاین­رو نکته‌­ای که مادران و زنان باید به آن توجه کنند استفاده از دریای غنی مکارم اسلامی به شیوه‌­ای جذاب و موثر در تربیت کودکان است. به بیانی روشن‌­تر در روش تربیتی اسلامی؛ خانواده در متن اصلی قرار دارد، و مسئول مستقیم رفتار و کردار انسان است، یعنی قرارداد و مانیفیست زندگی هر انسانی در خانواده و به‌ویژه توسط مادران بسته می‌شود و شکل می‌گیرد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید