روانشناسی

بازتاب‌های ذهنی

بازتاب‌های ذهنی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بازتاب‌های ذهنی

چارچوب‌هاي ذهني، تعيين‌كننده­‌ اصلي مسير احساسات است. ما به­ طور ناخودآگاه بر اساس تصورات، تصاوير، تجارب شخصي و باورها و الگوهاي ذهني‌مان، رويدادها، حوادث و آن‌چه در پيرامون‌مان مي‌گذرد را مورد قضاوت قرار داده، و نسبت به آن­ها واكنش رواني (بازتاب) منفي يا مثبت نشان مي‌دهيم. ذهن بيش­تر آدم­ها مخزن زباله‌هاي عاطفي ا‌ست. انواع تمايلات و قضاوت‌هايي كه هيچ‌گونه تسلطي بر آن‌ها نداريم در فضاي مستعد ذهن جاري مي‌شود و بي‌ آن­كه بدانيم؛ درهم ­ريخته، درمانده، افسرده و به­ نوعي برده­‌ افکارمان مي­شويم.

بسياري از افكار­ منفي را مرتب تكرار مي‌كنيم در مكالمات­مان سخنان منفي بر زبان مي‌آوريم، درباره­‌ ديگران و اوضاع و احوال روزگار و رويدادها قضاوت‌هاي انتقادآميز و بي‌پايه و اساس مي‌نماييم. ديگران را افرادي نالايق و تهي از عشق مي‌دانيم و… وقتي ذهن‌ سرشار از افكار منفي ا‌ست چگونه انتظار داريم که احساس خوشي و سعادت – كه ريشه در مثبت ­انديشي و نيك‌نگري دارد- داشته باشيم.

با اين­كه به­ نظر مي‌رسد اين افكار منفي تصادفي یا به دليل عوامل بيروني راه به ذهن ما يافته‌اند، اما در اصل خود ما آن­ها را به ذهن‌مان راه داده‌ايم.تغيير الگوي نگرش مي‌تواند موجب تصحيح ادراك و تصور اشتباه ما شود. شايد با ارزش‌ترين موهبت انسان، آزادي فکر و اندیشه باشد، اما چه­ كنيم كه قدرت اختيار خود را براي انتخاب افكار مثبت به­ كار گيريم؟ وقتي بتوانيم افكار مثبت و تصاوير ذهني سالم را انتخاب كنيم، همه­‌ توهماتي كه موجب ياس، نااميدي، سرخوردگي و دلسردي­ است را از خود دور خواهيم كرد. بايد افكار آميخته به ترس، منفي‌گرايي و احساس­ گناه را كنار بگذاريم و با تغيير قالب‌هاي ذهنی کهنه؛ به شادي، تسلی­ خاطر و امنيت رواني دست­ يابيم.

واكنشي­ كه ­بيش­تر اوقات به­ اتفاقات نشان مي‌دهيم منفي ا­ست. بازتاب‌هاي منفي ما ریشه در زيرساخت‌هاي روان‌مان دارد. اگر در هر رويدادي قضاو‌ت‌هاي منفي را كنار بگذاريم، گامي برای رسيدن به دروازه‌هاي بي‌كران آرامش برداشته‌ايم.

براي اين­ منظور بايد توهم و نگرش‌هاي كهنه را دور ريخته و به رخدادها و پیشامدها به شکل ديگري نگاه كرد. طرز تلقي و احساس ما از هر واقعه و رويدادي كه با آن روبه‌رو مي‌شويم، در ذهن­مان قرار دارد و اين افكار دروني ما هستند كه به بيرون منتقل مي‌شوند. سوابق احساسي مثل: ترس، رنج، عشق، خوشي، نااميدي، خشم، نفرت و… در بايگاني ذهن طبقه­‌بندي شده و در اثر آن‌چه براي­مان اتفاق مي‌افتد، يكي از آن­ها را احضار می­کند كه در نتیجه دستخوش آن حس و حال مي‌شويم. یعنی ذهن ما اطلاعات گذشته را كه تضادهاي حل نشده را در خود ثبت كرده است به واقعه­‌ زمان حال انعكاس (انتقال) مي‌دهد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید