خانواده

ارتباط جنسی در زناشویی

ارتباط جنسی در زناشویی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

ارتباط جنسی در زناشویی:

اهمیت و توجه زوجین به یک ارتباط جنسی کامل مساله‌ای اساسی است در حالی‌که کمتر مرد و زنی به آن اعتراف می‌کنند. دختر و پسر باید قبل از ازدواج به برخی مسایل از جمله چاقی و لاغری یکدیگر توجه کنند. باید شکل ظاهری، وزن و قد دختر و پسری که قرار است پیوند زناشویی ببندند متناسب با هم باشد زیرا در غیر این صورت می‌تواند به تنش و اختلاف میان آن‌ها منجر شود.  بسیاری از دختران و پسران از این مساله بی‌اطلاع هستند. به‌طور قطع با ورود به زندگی مشترک مشکلات آغاز خواهد شد، ازاینرو آموزش مسایل و مهارت‌های جنسی برای زوجین یک ضرورت است.

 ارائه مجوز برای برگزاری کارگاه‌های جنسی توسط برخی مراکز با مشاوره روانشناسان و متخصصان این رشته می‌تواند راه‌کار مناسبی برای رفع این مشکل باشد. بی‌توجهی به این مساله علاوه بر بروز اختلاف میان زوجین، افسردگی را به دنبال خواهد داشت. در زمان اوج لذت جنسی میزان هورمون دوپامین که باعث ایجاد نشاط و انرژی در فرد است افزایش می‌باید، که در صورت کاهش آن در بدن افسردگی، خستگی و بی‌حوصلگی در فرد بروز می‌کند. بروز این حالات می‌تواند فرد را به بیراهه و کجروی سوق دهد، وقوع برخی خیانت‌ها در زندگی زناشویی ناشی از همین احساس است. دختران و پسران باید از طرق سالم بر اطلاعات جنسی خود بیافزایند.

 آبراهام مازلو روانشناس آمریکایی در تبیین نظریه معروف خود با نام هرم یا سلسله مراتب نیازهای انسانی، به پنج نیاز اشاره کرده و برآورده شدن هر کدام از این نیازها را گامی برای رسیدن به راس هرم یعنی خود شکوفایی عنوان می‌کند. تامین نیازهای فیزیولوژیکی و جسمانی (غذا – آب – مسکن – پوشاک – غریزه جنسی) در نظریه مازلو، مقدم بر چهار نیاز دیگر تعریف شده است، اگر این نیازها تامین نشود، سیکل رشد انسان در دستیابی به مراتب کمال و خودشکوفایی دچار اختلال می‌شود.

در این راستا باید گفت یکی از عمده کارکردهای ازدواج، تامین یکی از نیازهای مهم فیزیولوژیکی و به معنای روشن‌تر جنسی است که از طریق قانونی و شرعی میسر می‌شود و به شکل‌گیری نهاد خانواده می‌انجامد. گرچه در استمرار زندگی مشترک بسیاری از انگیزه‌های ازدواج رنگ می‌بازد و ممکن است برخی همسران از بسیاری خواسته‌های خود کوتاه بیایند، اما نمی‌توان تامین نیازهای فیزیولوژیکی را به تاخیر انداخت و یا از آن‌ها عدول کرد.

از این رو به زوجین توصیه می‌شود، چه در پیش، حین و پس از ازدواج نسبت به خواست‌های مهمی که می‌تواند زندگی مشترک را در آینده تحت شعاع خود قرار دهد، دقت مضاعفی داشته و با مراجعه به مشاوران، نسبت به کسب راه‌کارهای مفید اقدام کنند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید