اجتماعی

فقط یک عذرخواهی

فقط یک عذرخواهی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

فقط یک عذرخواهی :

فقط یک عذرخواهی مانع حوادث بسیاری است. رفتارهای انسانی متاثر از باورهای ارزشی، فکری و اجتماعی هر کسی است. جهان­ بینی و نگاه فرد به رویدادها و باورهای مذهبی، می­تواند اهرم‌های بازدارنده­ بسیاری از رفتارهای خلاف اجتماعی باشد. کسی که باورهای دینی به­ ویژه آموزه­‌های اسلامی را سرلوحه­ کار خود قرار می­دهد؛ در ابعاد مختلف رفتاری، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتا زناشویی؛ بسیاری از کاستی­‌ها را جبران کرده و یا اجازه نمی­دهد که نقصان در زندگی مادی و معنوی­‌اش پدید آید.

«بسیاری­ از درگیری‌ها ناشی­ از مشکلات مادی یا ناهنجاری‌های رفتاری است»

باورهای دینی در راستای فرو خوردن خشم و مهار هیجان‌ها و مدیریت احساسات پاداش مضاعفی دارد؛ که فروخورندگان خشم را همچون جهادگران راه­ خدا ارزیابی می­کند. وقتی یک انسان احساسات خود را مدیریت کند، از وقوع درگیری کلامی یا فیزیکی جلوگیری نموده و تبعا شتم، ضرب و جرح یا قتلی اتفاق نمی‌افتد. گذشت، بخشش و چشم­ پوشی از اشتباهات دیگران، همدلی و تعاون، دلسوزی و رعایت حقوق دیگران از آموزه­‌های اصیل اسلامی بوده که هر یک می­توانند از گسترش کج رفتاری‌ها و بداخلاقی­‌ها نیز، به نوبه­ خود، پیش­گیری کنند.

کمرنگ شدن باورهای دینی یکی از ریشه های خشونت است

وقتی یک مسلمان حق نداشته باشد در غیبت دوست خود کلامی علیه او بگوید، طبیعتا کینه و دشمنی شکل نمی­گیرد. زمانی که یک مسلمان در مقابل اشتباهات دیگران آرامش و صبر پیشه می­کند و به ­دستور قرآن کریم که فرموده؛ «اگر جاهلی شما را مورد خطاب قرار داد به او سلام کرده و از او عبور کنید» در نتیجه اتفاق زشتی روی نخواهد داد.

بیش­تر درگیری‌ها خشونت­ بار اجتماعی براساس معیارهای مادی و یا توقعات رفتاری صورت می­گیرد، در باورهای دینی روزی حلال طلبیدن، خودداری از دست درازی به اموال دیگران، ایثار و از خود گذشتگی در قبال برادر مسلمان و حراست از مال و آبروی دوست از مبانی اصلی رفتارهای اجتماعی بوده و در صورت لحاظ نمودن آن­ها تنش اجتماعی و عاطفی اتفاق نخواهد افتاد، و در صورت وقوع اتفاقی ناخواسته­، فقط یک عذرخواهی ساده می­تواند از بروز حادثه­‌ای تلخ جلوگیری کند. ازاین­رو خودداری از تکبر و غرور، سدی است در برابر نفرت اجتماعی.

با گسترش تواضع و فروتنی، فرد در جامعه به انسانی محبوب تبدیل می­شود. برخی جامعه‌شناسان معتقدند؛ در جست­جوی ریشه­‌های شکل‌گیری و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی (اعتیاد، سرقت، فحشا، قتل، تجاوز و…) در هر بعد و اندازه­‌ای، می­توان سُست بودن یا کمرنگ شدن باورهای دینی را به عنوان یکی از ریشه­‌های آن پیدا کرد.

ارتقای سطح مهارت‌های اجتماعی با رویکرد دینی می­تواند جامعه را به امنیت فکری و اجتماعی برساند، انجام خشونت نیاز به دور شدن از باورهای دینی دارد چرا که وقتی در آموزه­‌های دینی بر رأفت و محبت اجتماعی اصرار می­گردد، قطعا دیگر خشونت جایی نخواهد داشت، چون این رفتار ناهنجار ناشی از جهل و ضعف خودآگاهی و کمرنگ بودن مهارت‌های زندگی میباشد. براساس باورهای دینی خشم حالت جنون­ آمیزی بوده که آغازش دیوانگی و پایانش پشیمانی است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید