اجتماعی

مهار خشم

مهار خشم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

 مهار خشم

باتوجه به حوادث اسفناک اجتماعی، نزاع، درگیری فیزیکی، قتل، تجاوز وقوع بسیاری از چنین فجایعی بدون مقدمه و نیت و برنامه­ ریزی قبلی بوده است، و صرفا عصبانیت لحظه­‌ای و از دست دادن عنان اختیار، و عدم توانایی در مهار خشم عوامل اصلی آن­ها قلمداد می­شود. قتل یک دختر دانشجو در روز روشن، حمله به قوی­ترین مرد ایران و جهان، خشونت­‌های خانوادگی، آزارهای کودکان توسط والدین و ناهنجاری‌های مشابه، بد­ترین نتیجه­ افزایش خشونت و عدم توانایی در مهار خشم در جامعه است.

وقتی قاتلی اعلام می­کند «من طاقت این همه عذاب را ندارم، مرا خلاص کنید» معلوم می­شود این جوان بدون برنامه­ قبلی و در اثر یک لحظه غفلت و ناتوانی در مهار خشم؛ حالت طبیعی‌اش را از دست داده و مرتکب جنایت شده، و بعد هم عذاب وجدان و پشیمانی روح­ش را آزار می­دهد. این حالات همان ضعف مهارت‌های رفتاری یعنی مدیریت رفتار و مهار هیجان‌های عصبی است که از خانواده شروع شده، در مدرسه و جامعه تکمیل می­شود.

وقتی دو ورزشکار بدون مهار خشم در میدان ورزشی در مقابل چشمان میلیون‌ها تماشاچی با یکدیگر زد و خورد می­کنند، چگونه می­توان به الگوهای رفتاری در جامعه دل بست؟ تغییر الگوهای رفتاری، توجه ویژه به آمار تاثرانگیز کاربرد سلاح سرد و چاقو و قربانیان درگیری‌های خیابانی زنگ هشدار را برای مسوولین و خانواده‌ها در عدم مهار خشم به صدا درآورده است. باید به ­دور از هرگونه تعصب و غرض­ ورزی به فکر راه چاره‌ای باشیم.

آموزش روش‌های مهار خشم

قانون ممنوعیت تولید و خرید و فروش سلاح سرد و چاقوهای غیرمتعارف، کارایی نداشته و موثر نخواهد بود چرا که ملاحظه می‌کنیم که با وجود مجازات‌هایی مثل اعدام و زندان در مورد قاچاق مواد مخدر هنوز مُعضل اعتیاد رفع نشده است. بهترین شیوه­ برخورد با ناهنجاری­های اجتماعی رویکردهای فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی است، در یک کلام آموزش مهار خشم.

وقتی روزانه صدها نفر در سطح کشور به بهانه‌های واهی نزاع می­کنند یعنی آستانه­ تحمل و مهار خشم در جامعه کم شده است و باید به دنبال راه ­حل کاربردی باشیم. کشته شدن انسان‌ها به ­­وسیله چاقو، به واسطه عدم مهار خشم حاکی از چنین معضلی است. چرا باید قربانیان نزاع‌های اجتماعی به­ سادگی در مقابل چشمان ما جان ببازند. نفی واقعیات باعث کاهش یا از بین رفتن آن­ها نمی­‌شود، فقط ممکن است در روند افزایش نرخ جرم پیش­گیری کندی ایجاد ­کند.

بررسى‌هاى كارشناسانه خيلى واضح مشخص كرده كه عمده دليل رفتارهاى جابرانه و خشن (در درگیری‌های خشونت‌بار)، اين است كه مهاجم چيزى را مى‌خواهد، خواسته­‌اى دارد كه به نظر او براى رسيدن به آن راه و روش ديگرى، جز دست زدن به خشونت وجود ندارد يا نمى‌داند وجود دارد ( مهار خشم) موضوع از یک بحث ساده خانوادگی تا شورش‌های اجتماعی را  می­تواند در برگیرد.

اين خواسته، مى‌­تواند ناشى از ترس باشد، ترس از اين كه به او آسيب وارد شود، ترس از تحقير شدن در مقابل جمع حاضر و خرد شدن شخصيت‌­اش، يا اين­كه مى‌خواهد آب­رفته را به ­جوى بازگرداند، يا ضعف اجتماعى و شخصيتى خود را بپوشاند، يا به­ شكلي اساسي از نظر روانى، مي­خواهد ثابت كند كه اوضاع دست اوست، شايد هم ­قدر و اعتبار از دست ­داده‌­اش را طلب مي­كند؟ و… صدها دليل ديگر.

علت و دليل او مهم نيست; موضوع اين است­ كه مهاجم چيزى را مى‌طلبد و به ­واسطه­ آن و ناتوانی در مهار خشم دست به خشونت زده است و کسی یا کسانی اگر تصادفى يا عمدي بين او و خواسته‌­اش قرارگیرند، او براى رسيدن و­ دست­يابى به خواسته خود، مي­خواهد از سد آنان بگذرد.

ترس و خشم، از جمله احساسات طبيعى ­انسان است كه در اثر عوامل مختلف، بروز مى­‌نمايند و پيامدهاى روانى و رفتارى مختلفى دارند. ترس و خشم اگرچه دو حس روانى هستند و در اثر عوامل خارجى و يا ذهنى، زنده مى‌­شوند; ولی خود باعث فعل و انفعالات شيميايى و هورمونى در بدن و متابوليسم كاركرد قلب و عروق شده، که در نهايت به واكنش‌­هاى فيزيكى و رفتارى، ختم مى‌گردند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید