خانواده

نوجوان بزهکار، ثمره خانواده‌ی نابسامان

نوجوان بزهکار، ثمره خانواده‌ی نابسامان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نوجوان بزهکار، ثمره خانواده‌ی نابسامان است. ترک خانه و بزهکاری یکی دیگر از پیامدهای جبران ­ناپذیر نابسامانی و تشنج در کانون خانواده است. نوجوانان دختر یا پسر پس از سال­‌ها تحمل وضعیت نابسامان خانواده، سرانجام عنان خود را از دست داده و به امید رهایی از آشفتگی‌ها، نزاع و درگیری­‌های روزمره والدین از ظلم خانه به ظلم جامعه پناه می­برند. غافل از این که روزهای به مراتب سخت­‌تری در انتظارشان است.

اغلب نوجوانان جدایی یا درگیری‌­های میان والدین را از عوامل موثر بزهکاری خود می­دانند و حتی حاضر به بازگشت به خانه نیز نمی‌شوند. باتوجه به این که والدین مهم­ترین نقش و مسئولیت را در آینده و شکل‌گیری شخصیت نوجوانان دارند، باید نسبت به وضعیت آنان حساسیت بیشتری داشته باشند و نگاه و نوع برخوردشان را تغییر دهند. در غیر این­صورت هر ساله با تعداد بیشتری از پرونده­‌های بزهکاری در دادگاه‌­ها مواجه خواهیم بود

تحقیقات انجام شده در ایران طی دهه‌­های اخیر بیانگر رابطه‌­ای معنادار بین گسیختگی خانوادگی و بزهکاری جوانان است. خانواده­ نابسامان، پرمشاجره، منهدم و متلاشی بر بزهکاری جوانان نقشی مستقیم دارد. همینطور بی‌ثباتی و تزلزل خانوادگی عامل مهم دیگری در بزهکاری جوانان است.

از آن‌جایی که اهمیت نقش پدر و مادر در پرورش عاطفی و اجتماعی جوانان انکار ناپذیر است و بی‌­ثباتی و از هم پاشیدگی خانوادگی در اثر فقدان پدر یا مادر یا هر دو به علت مرگ، طلاق و غیره زمینه‌­ساز بزهکاری جوانان می­باشد. درحقیقت وجود پدر و مادر در خانواده به ­عنوان یک سرمایه اجتماعی محسوب می­شود، و رفتار بزهکارانه با حمایت گروه‌های هم سن و ­سال هم نوعی تلاش برای ایجاد هویت است، اگرچه این هویت منفی باشد.

روابط والدین با یکدیگر و با فرزندان در پرورش عاطفی و اجتماعی جوانان نقش موثری داشته و ناسازگاری زناشویی والدین می­تواند موجب گرایش فرزندان به بزهکاری شود. از طرف دیگر، سازگاری والدین و روابط منطقی و محبت­آمیز بین والدین و فرزندان که به وحدت خانوادگی می‌­انجامد می­تواند ارتباط جوانان را با گروه‌­های بزهکار محدود ساخته و از گرایش آنان به بزهکاری بکاهد.

بیشتر جوانان بزهکار با والدین خود تعارضات و اخلاقات آشکار دارند، یعنی درحالی که با والدین­شان به سختی ارتباط برقرار می‌کنند، تعامل آنان با دوستان­شان به سهولت انجام می­گیرد. در محیط‌های خانوادگی که جوانان رفتار خشونت­‌آمیز والدین و سطوح بالایی از تضاد را تجربه می­کنند و کیفیت روابط متقابل خانوادگی نازل و پایین است، گرایش آنان به بزهکاری هم بیشتر است.

صاحب­‌نظران بر این باورند که احساس محرومیت جوانان در خانواده‌­های با پایگاه اقتصادی- اجتماعی پایین(موقعیت شغلی، سطح تحصیلی و درآمد والدین)، نبود شرایط مناسب زندگی و ارضای نامناسب نیازهای جوانان، آنان را به سمت بزهکاری سوق می­دهد. یعنی نوجوان بزهکار، ثمره خانواده‌ی نابسامان محسوب می‌گردد.

از همه مهمتر ناتوانی والدین از عرضه و ارائه پاداش‌های مناسب به رفتار بهنجار فرزندان همچنان نیازهای نوجوانان را در کسب کامیابی­‌های روانی به تاخیر انداخته و به­ نوعی آنان را به­ سوی آسیب‌های اجتماعی سوق می­دهد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید