اجتماعی

تناسبات رفتاری زن و مرد

تناسبات رفتاری زن و مرد - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

  آیا خانواده‌­ها در جامعه‌ پذیری، بین دختر و پسر خود تفاوت می­گذارند؟ و باعث ارائه ارزش­‌های مردانه به عنوان ارزش برتر می­شوند که تفاوت بین دختر و پسر به یک برتری جنسیتی بیانجامد؟ قدرت درون خانواده چگونه تولید، منتقل و یا تغییر شکل می­دهد. وقتی زنان در خانواده دارای قدرت شوند، عملاً باز تولید مردسالاری را در جامعه ادامه می­دهند. به بیانی روشن­تر در کل جامعه وقتی که اکثر زنان به قدرت دستیابی پیدا می­کنند، عملاً به باز تولید ارزش‌ها و هنجارهای مردانه در کانون خانواده دست می­زنند.

در پی دگرگونی ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی، تناسبات رفتاری زن و مرد نسبت به هم نیز دستخوش تغییر شده که به نوبه‌ی خود به رشد پرخاشگری دامن می­زند. از آن­جایی که مادران معلمین عشق و محبت در کانون خانواده هستند در نتیجه، رشد روحیه پرخاشگری و خشونت در زنان زنگ خطری برای سُست شدن بنیان خانواده‌­ها و به­ هم­ خوردن­ روابط بین زنان و مردان و تناسبات رفتاری زن و مرد و مهم­تر از همه وقوع ناهنجاری‌های جدید در جامعه است.

برخی­ معتقدند؛ نفوذ فرهنگ هالیوود و اشاعه­‌ی جریان زن­‌سالاری از طریق رسانه‌ها، باعث افزایش جسارت و پرخاش زن­‌ها نسبت به شوهران‌شان شده است، و دیگر آن­‌ها مثل قدیم حاضر نیستند اقتدار مرد را در خانواده بپذیرند، درجایی که در جوامع و فرهنگ غرب هم زن‌سالاری در ابعاد افراطی وجود  ندارد. یعنی به نوعی تناسبات رفتاری زن و مرد تغییر یافته است.

 برای یافتن این عامل مهم که باعث کاهش اقتدار و نفوذ مرد در خانواده‌های امروزی می­شود، لازم است کمی به عقب برگردیم، و روش تربیت و شیوه­ رشد پسرها و جوان­‌های دو دهه­ اخیر در شهرها را با شیوه‌ی تربیت و رشد همین گروه سنی از پسران در دوران پدرها و پدربزرگ‌هاشان مقایسه کنیم.

 در آن دوران پسربچه‌ها بعد از سنین طفولیت و بازیگوشی به همراه پدر یا برادرشان مشغول کار می­شدند. حتی اگر مدرسه هم می­رفتند در ساعات بعد از مدرسه و تابستان­‌ها یا پیش پدرشان کار می­کردند و یا شاگرد افراد غریبه می­شدند، ولی بی­‌کار نبودند و حتما سرکار  می­رفتند.

بعد از اتمام تحصیلات و رسیدن به جوانی هم خدمت سربازی را طی می­کردند. دوران سربازی آن روزها معروف بود. سربازها غالباً در شهرهای غریب و دورافتاده و احیاناً نقاط محروم و بدون امکانات و با سختگیری‌هایی مرسوم آن زمان، مشقات فراوانی را تحمل می­کردند. در بسیاری از اوقات، جوانان وقتی سربازی را تمام می­کردند به دلیل شاگردی کردن در کودکی و نوجوانی، در حرفه و شغلی، مهارتی نسبی داشته و آماده­ تشکیل زندگی می­شدند.

مجموع همه­ این عوامل بیشتر پسرهای آن زمان را پخته و با تجربه بار می­آورد. البته در این دوران هم هستند کسانی که با سختی بزرگ می­شوند و از ابتدا روی پای خود می‌ایستند. اما اغلب جوانان دوران کودکی و نوجوانی­شان فقط به درس و کلاس و کامپیوتر و… می­گذرد.

دخترها هم تقریباً همین روال را طی می­کنند. البته ممکن است در بعضی از خانواده‌های مقید، دخترها کمی محدودیت نسبت به پسرها داشته باشند ولی این تأثیری در اصل ماجرا ندارد. دخترها فقط سربازی نمی­روند. با توجه به این جریان شما فکر می­کنید مردهای این دوره و زمانه در آغاز زندگی چه ویژگی‌ها و برتری‌هایی نسبت به زن‌ها دارند که زن بتواند او را تکیه‌گاه خودش بداند و با اطمینان خاطر زندگی و آینده­ خود را به او بسپارد و نگران هیچ چیز نباشد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید