اجتماعی

چگونه موفق شویم

چگونه موفق شویم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

چگونه موفق شویم

حتماً برایتان پیش آمده که کنجکاو شوید و بدانید چرا بعضی ها در زندگی و کار و اهدافشان موفق میشوند ولی بعضی دیگر نه. انگار بعضی ها دست به هرچه میزنند طلا میشود ولی برخی دیگر هرکاری میکنند راه به جایی نمی برند. باید بگویم که موفقیت به سادگی به دست نمی آید. آنانی موفق میشوند و به خواسته هایشان میرسند که اهل ریسک (خطر مثبت) باشند. به دنبال یادگیری و ارتقا مهارتهایشان باشند.

از طرفی دیگر باید بگوییم شاید آنانی که موفق نیستند به دلیل انتخاب راه اشتباه است. کسی که علاقمند به امور فنی نیست نمیتواند در مشاغل فنی موفق شود کسی که عاشق پرنده است نمی تواند دامدار خوبی شود. کسی که به معلمی و تدریس علاقه دارد نمیتواند کاسب و بازاری موفقی شود.

شناخت استعددها و تواناییهای فردی, نقاط قوت و ضعف گام بزرگی در راه کسب موفقیت مطلوب هرکسی محسوب میشود. قرار نیست همه ما شم اقتصادی و تجارت داشته باشیم, قرار نیست همه ما ورزشکار حرفه ای یا هنرمندی خلاق و… باشیم. هر یک از ما توانایی و قابلیتهای خاص خودمان را داریم. اصولی ترین کار شناخت نقاط ضعف و قوت و تلاش در جهت کسب مهارتهای لازم برای پرورش نقاط قوتمان و بعد در صورت امکان کاستن از نقاط ضعف خود.

مشکل دیگری که خیلی ها با آن دست به گریبان هستند و عاملی تخریبی و منفی در کسب موفقیت محسوب میشود, کمبود یا عدم اعتماد به نفس است. ضعف اعتماد به نفس باعث میشود که بسیاری از فرصت های طلایی پیش آمده در زندگی را از دست بدهیم و همینطور به دنبال یافتن فرصت های دیگر هم نرویم و یا اگر با فرصتی ناب روبرو شدیم قدرت تصمیم گیری صحیح و به موقع را نخواهیم داشت. هدفی که به دنبال آن هستیم راه های مشخصی دارد از اینرو مجبوریم که راه درست را پیدا کنیم. اگر قرار باشد کنار ساحل برویم نمی توانیم راه صعود به قله کوه را در پیش بگیریم. یا اگر علاقه داریم اصول فنی مکانیک خودرو را بیاموزیم در بازار فرش نمی توانیم چیزی یاد بگیریم.

افراد موفق

بعضی برای رسیدن به مقصود مورد نظر نیازمند ارتباطات و روابط خاصی هستیم که حتماً باید خود را در آن زمینه تقویت کنیم. موضوع مهم در مطالعه سرگذشت افراد موفق (در هر زمینه‌ای) همین نکته است که راه درست را در زمان درست برگزیده‌اند. به عبارتی بهتر مردان و زنان ثروتمند – موفق در رشته‌ی خود درک درست و صحیحی از توانایی ها – اعتماد به نفس و نقاط ضعف و قدرت موقعیت فردی خود دارند, و بر همین اساس چشم انداز مناسب و درستی را انتخاب میکنند و در مسیر آن گام بر میدارند, و تمام هوش و حواس شان را متوجه هدف و نتیجه میکنند. در نتیجه به راحتی قادر به دیدن کاستی ها و رفع نواقص می باشند.

این افراد همان هایی هستند که به نظر مادست به هرکاری می زنند طلا می شود, یادمان نرود اعتماد به نفس مناسب و کافی و به جا در این میان بسیار نقش آفرین است. خودشناسی, خودباوری و مطمئن بودن به خود روش‌های مختلفی برای تقویت و ارتقاء اعتماد به نفس وجود دارد, باید آن ها را بیاموزیم از طرفی دیگر برخی پژوهشگران انسان شناس معتقدند: توانایی انسان برای دستیابی به شادی و نشاط شخصی کلید اندازه گیری و مقیاس موفقیت است, همانطور که پیشتر اشاره شد. موفقیت مفهومی خاص نیست بلکه عام است و از نظر هرکس تعابیر متفاوتی دارد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید