اجتماعی

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس شرط اول - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

همیشه پیش فرض­ مان این باشد که موفق می­شویم و انتظار داشته باشیم که مورد محبت و توجه دیگران قرار می­گیریم ما بزرگترین معجزه­ طبیعت هستیم و نظیر ما هرگز نه در گذشته و نه در آینده نبوده و نخواهد بود. تکرار این جملات باعث می­شود اعتماد به نفس و روحیه­ خود را تقویت کنیم. لازم نیست که کس دیگری باشیم، و سعی کنیم به بهترین شکل ممکن زندگی کنیم. مسئله این است هیچ مشکلی وجود ندارد که ما قادر به حل آن نباشیم، هیچ مانعی وجود ندارد که قادر به از میان برداشتن­ اش نباشیم و هیچ هدفی وجود ندارد که قادر به رسیدن به آن نباشیم.

در آن­چه که نمی­ آزماییم، همیشه بازنده هستیم هیچ­کس بهتر از ما نیست. فقط بعضی­ ها در زمینه­ های به­ خصوصی بهتر از ما پرورش یافته­ اند و دانش بیشتری کسب کرده ­اند. اگر کاری ارزش انجام دادن داشته باشد، باید آن را شروع کرد، حتا اگر در ابتدا نتوانیم به­ خوبی از پس­ اش برآییم (این یعنی اعتماد به نفس). از امروز تصمیم بگیریم به­ جای آن­که قربانی تغییر باشیم، استاد تغییر شویم اگر می­دانیم یا تصور می­کنیم که می­توانیم کاری را انجام دهیم، پس دست به ­کار شویم. اگر کسی در راه رسیدن به رویاهایش با اطمینان به پیش رود موفقیتی خارق ­العاده را تجربه خواهد کرد. انسان همان چیزی است که خود باور دارد.

اعتماد به­ نفس دیدگاهی است که به افراد اجازه می­دهد تا از خود تصویری مثبت و واقعی داشته باشند. افراد با اعتماد به ­نفس به توانایی­ های­شان تکیه می­کنند. آنان بر زندگی­شان تسلط داشته و باور دارند قادر به برنامه­ ریزی برای انجام هر کاری در طیفی منطقی هستند. البته داشتن اعتماد به­ نفس به این معنی نیست که فرد توانایی انجام هرکاری را دارد. آن­هایی که اعتماد به­ نفس کمتری دارند برای این­که در مورد خودشان احساس خوبی داشته باشند به مقدار زیادی به تایید دیگران وابسته هستند.

آن­ها معمولا از ریسک اجتناب می­کنند (به­ خاطر این که از شکست می­ترسند) و معمولا انتظار موفق شدن ندارند. معمولا خودشان را دست کم می­گیرند و اگر تشویق یا تحسین بشوند آن­ را کوچک جلوه می­دهند یا رد می­کنند. برخلاف این افراد، آدم­های با اعتماد به­ نفس، ریسک طرد شدن از طرف دیگران را قبول می­کنند، به ­­خاطر این­که به توانایی­های خودشان اعتماد دارند. آن­ها خودشان را همان­ گونه که هستند، می­ پذیرند و چنین حسی ندارند که باید خودشان را وفق بدهند تا پذیرفته شوند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه