روانشناسی

قدرت خودکلامی مثبت

قدرت خودکلامی مثبت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

قدرت خودکلامی مثبت

با کلام می­توانیم روند رویدادها را تغییر دهیم، خواست درونی تعیین­ کننده­‌ی افکار ماست، نه اتفاقات روزمره (البته بیش­تر مواقع) وقتی به چیزی فکر می­کنیم در واقع آن ­را به فضای ذهن­مان دعوت کرده‌ایم (چه خوب، چه بد). وقتی درباره‌­ی آینده صحبت می­کنیم واژه‌هایی را به­ کار ببریم که در آن­ها تحقق آرزوهایمان وجود داشته باشند. بهتر است سعی کنیم قالب­‌های فکری نادرست و کلمات منفی را درون خودمان ویران سازیم، تا هنگام سخن گفتن از قدرت کلام بهره‌ی کافی ببریم، یعنی با استفاده از کلمات امیدوار کننده در خود و اطرافیان شور و شوق ایجاد نماییم.

در گذشته­ می‌گفتند: «نفوس بد نزنید یا حرف خوب بزنید» این اصطلاح به اصل مثبت­ اندیشی و دوری از منفی‌­نگری بازمی­گردد که با انتخاب واژه‌ها و کلام درست خودمان می­توانیم انرژی روانی مثبت به خود و دیگران بدهیم (خود کلامی مثبت). زندگی مانند آینه است که همواره تصویر ذهن را منعکس می­کند. می­توان شادی، مثبت اندیشی، مهربانی، گذشت را در آن دید، یا غم، نارضایتی، کینه و تصاویر سخت و تاریک.

هر انسانی، به ­تنهایی، چگونگی زندگی­اش را مي‌آفریند؛ به بیان روشن­تر هیچ­کس دیگری نمی­تواند درباره­‌ی احساسات، تمایلات، انگیزه­‌ها و نوع نگاه­ ما به­ دنیا تصمیم بگیرد؛ این­ کار فقط در قدرت ماست. آدم­‌هایی هستند که همیشه از­ زندگی­شان شکایت می­کنند؛ «از شغلم متنفرم»؛ «چرا این­قدر چاق و زشتم؟»؛ «خونه‌­ام یه خوابه ا­ست»؛ «زنم با من بد رفتاری می­کنه»؛ ((شوهرم بی­ پوله)) و… ياس و ناميدي با آدم‌­هاي منفي سر و کار دارد و آرام و قرارشان را مي­گيرد؛ مثل غريقي كه به هر چيزي چنگ مي­زند تا زنده  بماند، منفي­ بيني هم خوراك چنين ذهني ا­ست.

اگر فقط بنشینیم و غُر بزنیم که چقدر روزگار در حق ما بی­ انصافی­ کرده است، هیچ چیز درست­ نمی­شود. اگر ناراحتیم بايد به­ چیزی فکر کنیم که خوشحال­مان می­کند یا ­­به چیزهایی نگاه کنیم که به ­ما روحيه می­دهد. انتخاب با ماست: که کانال تلویزیون را به میل خود عوض کنیم. مجبور نیستیم اخبار نگاه کرده، و حرص بخوریم. به­ طور دل­خواه هر روزنامه‌اي را كه مي­خواهيد باز كنيد و نسبت خبرهاي خوب را با بد بسنجيد؛ آن ­وقت با يك استدلال قياسي ساده متوجه مي­شويد. که چگونه و به ­چه اندازه توسط اخبار منفي بمباران مي­شويد؛ به­ بیان ساده‌تر خبرهاي بد چند برابر خبرهاي خوب است.

 همه چیز فقط با یک فکر ساده شروع می­شود. اگر تصور می­کنیم که اضافه وزن داریم، از چند نفر بپرسیم نظرشان در مورد هیکل ما چیست؟ اگر از شغل‌مان ناراضی هستیم، مهارت‌های جدید به­ دست ­آورده، کارمان را تغییر دهیم.

وقتی اتفاقات خوب برای ما می‌افتد، خوشحال می­شویم و احساس سعادت می­کنیم؛ اما نباید برای شادی و خوشحالی‌­مان فقط روی این اتفاقات خوب – که خیلی هم نادر هستند – تکیه کنیم. باید سکان اوضاع را به ­دست گرفته، خود را در موقعیت‌هایی قرار دهیم که احتمال وقوع اتفاقات خوب برای­مان بیش­تر شود. اگر در سطح گسترده‌­تری موضوع را بررسی کنیم، در می‌یابیم که با در اختیار داشتن عنان افکار خود می­توانیم زندگی­مان را هم تغییر دهیم.

متأسفانه وقتی بدبینی فضای ذهن را قبضه­ می­کند، زنجیروار افکارمنفی را یکی پس از دیگری به دنبال خود می­کشاند، که به راحتی می­توانند شیرازه­ و نظام عصبي ما را تحت تاثیر قرار دهند. عامل بسیاری از رفتارهای ناپسند مانند: پرخاشگری­، انزواطلبی، سهل ­انگاری، کم­ کاری و… هم همین افکار منفی هستند.

تصاویر منفی موجود در ذهن و گفتگوی درونی ما (خودکلامی) بر اراده‌های مثبت هم غلبه می­کنند و در نهایت آن­ها را به نتايج منفی می­کشانند. پاک کردن و زدودن افکار و اندیشه­‌های منفی از مهم­ترین و حیاتی­ ترین مسوولیت‌ها در فرآیند مدیریت ذهن است.

هر فکری چه منفی باشد و چه مثبت، احساس و رفتار متناسب با خود را پدید می­‌آورد. فکر مثبت، احساس مثبت و میل به کار خلاق پدید می­آورد. افکار مثبت برخلاف افکار منفی، نيرو­زا هستند و از تمامی انرژی­‌های موجود در خاطرات گذشته می­تواند بهره­ برداری کند. خاطرات مثبت گذشته و اتفاقات خوب، سازوکار ذهن را به خلاقیتی شگفت­­ آور دعوت می­کند. خوشبختانه افکار مثبت از افکار منفی جداست و گویا با فعال شدن یکی، دیگری نقش خود را از دست می­دهد.

سوال مهم این است، چگونه می­توان از دست افکار منفی راحت شد و به افکار مثبت رسید؟ آیا این کار در انتخاب ماست یا ذهن تابعی از شرایط بیرونی است؟ جالب­ترین مساله­ ذهن، تضمین آزادی انتخاب است، اختیار ما در گزينش فکر مثبت يا منفي براساس عادت‌ها و آموزش‌های قبلی ماست.

یک فرد منفی­ باف می­تواند یک فضای سالم را به جهنمی از اندیشه­‌های منفی تبدیل کند، و تازه تمایل شدیدی هم برای برجسته کردن افکار منفی­ خودش هم دارد و از آن­جا که افکار مسری هستند، نمی­تواند حاصلی جز احساسات و بازتاب­‌های منفی به دیگران داشته باشد.

وقتی درباره­ آینده صحبت می­کنیم واژه­‌هایی را به­ کار ببریم که در آن­ها تحقق آرزوهایمان وجود داشته باشند. بهتر است سعی کنیم قالب­‌های فکری نادرست و کلمات منفی را درون خودمان ویران سازیم، تا هنگام سخن گفتن از قدرت کلام بهره­ کافی ببریم، یعنی با استفاده از کلمات امیدوار کننده در خود و اطرافیان شور و شوق ایجاد نماییم.

واژه‌ها تاثیر بسیاری بر افکار و احساسات می­گذارند؛ زیرا هر کلمه می­تواند ما را هیجان­زده، ناراحت یا خوشحال کند؛ پس بهتر است از کلمه­‌هایی که بار مثبت دارند، جهت باروركردن افکار و احساسات­مان استفاده کنیم. به­ کار بردن واژه‌­ها و عبارات تاکیدی مثبت، کمک زیادی به زیبا شدن افکار و اعمال و بهبود کیفیت زندگی­مان می­کند و در حقیقت نوعی سد در برابر هجوم افکار مخرب و منفی به ذهن است.

وقتي فضای ذهنی ­مثبت داریم و روزانه حرف­‌هاي مثبت مي­زنيم و فاز مثبت می­دهيم، در واقع اقدام به­ پخش انرژی مثبت می­کنیم. این رفتار به­ طور طبیعی هرچيز مثبت و خوش ­آيندي را به­ سوي ما مي­كشاند؛ چه موقعيت‌هاي شاد، چه افراد ­خوش ­اخلاق. با داشتن روحيه­‌ی مثبت، آرام­آرام اطراف­مان را چيزهاي خوب و مسرت‌بخش فرا می­گیرد؛ این تغییرات به ­يك­باره اتفاق نمی­افتند، اما به ­مرور زمان عملی خواهند شد.

لطفا نظرتان را در پایین مقاله بنویسید

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید