اجتماعی

غیرت و عفت

غیرت و عفت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

غیرت و عفت:

 یکی از دلایلی که سبب شده برخی از زن و شوهرها اقدام به انتشار تصاویر خود در فضای مجازی کنند، تجدد خواهی است در حالی که باید غیرت مردانه و عفت زنانه که در فرهنگ ما یک اصل است، تقویت شود. جوانان خود را تحت تاثیر فرهنگ وارداتی غرب قرار داده‌اند، شبیه خون غربی که در حال مهندسی است به سمت جوانان می‌آید و آنان را تحت تاثیر قرار داده به گونه‌ای که از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند.
این شبیه خون فرهنگی از نظر روانی در جوانان تاثیر بسزایی دارد، آن‌ها فکر می‌کنند که به‌واسطه چنین فرهنگ وارداتی که از طریق ماهواره و شبکه‌های مجازی به ذهنشان وارد شده، مدرن شده‌اند در حالی که وقتی به بطن انسان‌های غربی وارد شویم، خواهیم دید که در دنیای غرب این خبرها نیست و در آن‌جا هم انجام بسیاری از اعمال دور از شان انسانی است و از فطرت انسانی به دور است.
الگوبرداری‌های غلط، دریافت تکه و پاره‌هایی از فرهنگ‌های وارداتی است در صورتی که اگر تاریخ را مرور کنیم‌، درمی‌یابیم که تمدن غرب در رویاروی با مسلمان بسیاری از مبادی فرهنگی را از مسلمانان آموخته‌اند.
در جنگ‌های صلیبی که دو قرن به‌طول انجامید، شوالیه‌های مسیحی در مواجه با سرداران مسلمان، بسیاری از مسائل از جمله استحمام کردن را آموختند‌، از سوی دیگر سرداران مسلمان دارای موهای بلند بودند در حالی که شوالیه‌های مسیحی موهای کوتاهی داشتند اما با اقتباس از فرهنگ مسلمانان، موهای خود را بلند کردند.
اکنون جوانان ما از غرب الگوبرداری ناقص کرده و گمان می‌کنند که آن فرهنگ درست و سالم است، مدل مو ، لباس و حتی حرف زدن جوانان ما غربی شده، این در حالی است که در پشت صحنه همه این‌ها مهندسی شده به سوی ما سرازیر می‌شود، هزاران نفر در رسانه‌ها نشسته‌اند و نقشه می‌کشند.
شعور و آگاهی جوانان باید در خانواده‌ها افزایش یابد، خانواده‌ها در این جریان مقصر هستند چرا که باورها در کانون خانواده شکل می‌گیرد، اگر فرزندان درست تربیت شوند، ساختار ذهنی و روانی  و شخصیت‌شان در بزرگسالی در نقش‌های همسری، پدری و مادری محکم و استوار خواهد بود.
بودجه‌ای که باید صرف خانواده‌ها شود، صرف نمی‌شود به‌عنوان مثال فرهنگسراها به اندازه کافی در این زمینه فعال نیستند گویا یکسری کارها را سمبل کرده و تحویل خانواده‌ها می‌دهند و وقت کافی برای آموزش و تربیت خانواده از سوی اکثر ارگان‌ها گذاشته نمی‌شود. حتی خود افراد هم کمتر حاضر به مطالعه و آموزش در این زمینه هستند.
خانواده‌ها باید مکارم اخلاقی و توانمندی‌های روانی را سرلوحه تربیت خود قرار دهند‌، همان‌طور که وقت صرف می‌کنند تا فرزندانشان در کلاس‌های موسیقی و زبان و غیره ثبت‌نام کنند به همان اندازه باید وقت کافی برای تربیت و آموزه‌های اخلاقی آن‌ها صرف کنند.
والدین باید مناسبت‌های صحیح اجتماعی را به فرزندانشان آموزش دهند از سوی دیگر خود والدین باید بیاموزند که چگونه با یکدیگر رفتار کنند. تربیت فرزندان یک اصل اساسی است چرا که آن‌ها قرار است فردا، شوهر یا زن کسی شوند و بعدها نقش‌های پدر یا مادری را نیز به عهده بگیرند.
والدین باید بیش از توجه به مسائل جنبی آموزشی، به بالا بردن سطح آموزش مراودات اجتماعی فرزندان براساس بنیادهای دینی و اصولی تکیه کنند.
غیرت و عفت به‌عنوان دو اصل مهم و زیبا در فرهنگ ایرانیان همواره مطرح بود و این دو اصل اساسی در تربیت ایرانیان در حال رنگ باختن است‌، براین اساس لازم و ضروری به نظر می‌رسد تا علاوه بر حساسیت خانواده‌ها مبنی بر توجه به این دو مقوله در تربیت فرزندان، نهادهای فرهنگی نیز به کمک خانواده‌ها شتافته تا این دو مهم به دست فراموشی سپرده نشود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید