خانواده

شهامت مادر بودن

شهامت مادر بودن - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

كانون خانواده مي­تواند انسان را به سوي خير و نيكي رهنمون سازد يا دروازه­‌هاي شرارت را بر روي او بگشايد. خانواده رسالت تداوم و کیفیت و کمیت نسل فردا را رقم می­زند و در تربیت فرزندان سالم جایگاه مهمی دارد. در حقیقت مادران معلمین عشق و محبت در کانون خانواده هستند و به بیانی بهتر اولین معلم هر انسانی مادر اوست.

مادر به‌عنوان رکن اساسی و هسته‌ی سازنده­‌ی خانواده با انگیزه‌های درونی که از ذات مادرانه او نشات میگیرد، برای تربیت عاطفی فرزندان، تامین امنیت، آسایش، راحتی و سلامتی خانواده از هیچ کوششی دست بر نمی‌دارند، و حتا مصائب بسیاری را نیز در این راه متحمل می­شوند. در بسیاری از موارد؛ بقا و حیات خانواده در گرو حمایت و فداکاری آنان است. بی­‌تردید بیشترخواسته‌های زنان تلاشی است برای ایجاد امنیت، اطمینان از وجود عشق، تعهد و پایبندی، و برخی رفتار و اعمال خوشایند دیگر.

زنان به‌دلیل طبیعت­ مادرانه­‌شان بیش­تر از مردان جویای آرامش و امنیت هستند. توانایی تولید مثل، بچه‌دار شدن و احساس مادری موضوع با اهمیتی برای زن­‌ها است. شاید به همین علت باشد که عشق برای­شان اولویت اول محسوب می­شود و نحوه‌ی ابراز و بروز آن در فضای خانواده بین همسر و فرزندان اهمیت زیادی دارد.

نقش مادران در مدیریت فرهنگی خانواده هم تعیین­ کننده است، در حقیقت باید اذعان نمود ریشه‌های فرهنگ و ایمان و باور در کانون خانواده توسط مادران شکل می­گیرد، درنتیجه­ ایفای این نقش کلیدی، مسئولیتی خطیر بر دوش آنان قرار می­گیرد.

مادران همواره با جان و دل در تعقیب جریان تربیتی و تزکیه فرزندان هستند، حتا در بزرگسالی فرزندان. مادران از خود گذشته بسیاری با مراقبت و مواظبت و صبر و شکیبایی اسباب تهذیب و تادیب­ فرزندان منحرف را نیز فراهم ساخته‌اند. مادران کارگردانان اصلی کارزار زندگی­‌اند، و تاثیری شگرف بر بستر تربیت و پرورش جامعه دارند.

اساسی‌ترین نیاز مادران احساس امنیت عاطفی و­ روانی است. امنیت عاطفی کلید گشایش دل و جان زن محسوب می­شود. هنگامی­که زن‌ها احساس امنیت می­کنند در بهترین شرایط خود ظاهر می­شوند، به این معنا که آرامش، اعتماد به‌نفس و استقلال بیشتر و نگرانی، ناامنی و توقع کمتری خواهند داشت. ناگفته نماند که مادران زیادی در شرایط سخت، ناامنی روانی، در میان کوهی از مشکلات و فلاکت و درد و رنج و بی­‌مهری، بی آن­که آزرده­ خاطر و پريشان و مكدر شوند، بازهم با پتانسیل جادویی مادرانه‌ی خود بذر عشق و امید را در کانون خانواده پاشیده‌اند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه