روانشناسی

سلطه بر ذهن

سلطه بر ذهن - دکتر طیاطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سلطه بر ذهن :

عامل اصلی موفقیت در زندگی بسیاری از انسان‌ها مدیریت ذهن است، توانایی آزادسازی پتانسیل ذهن در مسیر مطلوب، سلطه بر ذهن، و دلیل شکست برخی دیگر نیز عدم سلطه بر نیروهای ذهنی یا به ­قولی آشفته بودن ذهن‌شان است. واقعیت این­ که مدیریت ذهن (سلطه بر ذهن)؛ کار ساده و راحتی نیست، احتیاج به زمان و تمرین دارد. مثل هر مهارت دیگری نیاز به آموزش دارد. با برنامه­ ریزی و حوصله­ می­توانیم در مسیر کسب مدیریت و توانایی سلطه بر ذهن قدرت‌های لازمه را به­ دست آوریم که ربطی هم به سواد، تحصیلات، شغل و استعداد ندارد.

یکی از خصوصیات نوابغ این ­­است که؛ می­توانند برخی افکار را در ذهن­‌شان نگه دارند و بعضی را پس بزنند، این همان اوج مدیریت ذهن می­باشد. یعنی افکاری که باعث پیشرفت‌شان (مثبت) است را استفاده و آن­‌هایی که برای­شان دردسرساز (منفی) می‌باشد رد می­کنند.

افکار جاری در ذهن مثل گنجشک‌ها، از این شاخه به آن شاخه می­پرند، باید بتوانیم پرنده‌ها را بگیریم و توی قفس کنیم، یا از روی شاخه‌های درخت ذهن پروازشان دهیم تا بروند. افراد نابغه توانایی مدیریت ذهن را دارند، بلد شده‌­اند چگونه گنجشک‌ها را توی قفس کنند تا شاخه به شاخه نپرند و شلوغ و پلوغ راه نیندازند، به ­اصطلاح به افکارشان سر و سامان می­دهند.

مدیریت ذهن به زمان حال توجه دارد

درحقیقت مدیریت ذهن (سلطه بر ذهن) نوعی مراقبت و آگاهی از فعالیت‌های جاری ذهن در جهت رشد و تعالی می­باشد، به شکلی که؛ در صورت نیاز بتوانیم از انرژی و پتانسیل ذاتی ذهن در جهت ­اصلاح امور استفاده کنیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید