خانواده

ستون های نظام خانواده

ستون های نظام خانواده - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سه ستون اصلی نظام خانواده عبارتند از: احترام، محبت و گذشت… که به مرور باید در ذهن فرزندان نهادینه شوند. در روابط خانوادگی پیوند عاطفی، تفاهم، و درک متقابل نقش  سازنده ­ای دارند. روابط زن و مرد مثل یک جاده­ دو طرفه است که هر دو نفر باید به یکدیگر قدرت، نیرو، اهمیت، شخصیت، اعتماد به­ نفس، حس خوب و در یک کلام بار و انرژی مثبت بدهند و یا همه این­ها را از هم بگیرند و احساسات تخریبی جایگزینش کنند. سالم و مثبت بودن رابطه­ زن و مرد مبنای استحکام خانواده و زیربنای آن خواهد بود، فراوانی مولفه ­های مهرورزی، دلسوزی، محبت، احترام، گذشت و… باعث تقویت و پایداری روابط و پیوندهای عاطفی بین اعضاء می­گردد و همانند سپری آن­ها را در برابر سختی­ ها و ناملایمات محافظت می­کند.

یکی از آسیب­ های مشهود که بنیان هر خانواده­ ای را تهدید می­کند عدم ایفای نقش صحیح زن و مرد، و جابه ­جایی وظایف ذاتی آنان یا اساسا حذف کل نقش است در برخی خانواده­ ها مشاهده می­شود که مردان نقش عابربانک و یا زن­ها وظیفه خدمت­ رسانی را به ­عهده دارند، لازم به یاداوری است که این­ ها بخشی از وظایف زن و مرد محسوب می­شود نه تمام آن، بلکه نقش هر دو بسیار فراتر از چنین رویکردی است.

هرانسانی برای این­که در رشته­ ای(شغلی، هنری، ورزشی، تجاری…)مهارت پیدا کند باید  سال­ ها تحصیل، تمرین و… نماید تا تجربه کسب کرده و در رشته مربوطه متخصص شود، ولی چگونه است که برای بزرگترین و مهمترین کارها (تربیت و پرورش کودک – انسان) زن و مرد جوان غالبا به ­دنبال هیچ آموزش و شناخت و آگاهی نمی­ روند و اگر هم علاقمند باشند صرفا از دانسته­ های نسل قبل استفاده می­کنند؟

بخش اعظمی از داشته­ ها و یادگیری کودک به واسطه مشاهده و دیدن اَعمال دیگران صورت می­پذیرد در درجه­ اول از مادر و بعد پدر و دیگر اعضای خانواده، در حقیقت فرزندان از کارهای مادر خود تقلید می­کنند در آموزه­ های دینی نیز تسریع شده که با کارهایی به غیر از زبان و کلام افراد را به مذهب دعوت کنید.
از آن­جایی که برای مهارت پیدا کردن و حرفه­ایی شدن در کاری به تحصیلات – آگاهی و تجربه نیاز است، یک زن و شوهر جوان معمولا آموزشی تخصصی برای روابط زناشویی و تربیت فرزندان ندارند، به­ کار بردن الگوهای قدیمی (دستورالعمل­ های بزرگترها) در این موارد چندان کارساز نیست چون رشد جامعه بشری و تحولات شگرف موجود در روابط انسان­ ها، ظرفیت­ های انسانی جدیدی را در جامعه بشری گشوده است، لذا باید باتوجه به نیاز روز از فرمول­ های تازه­ و کاربردی­ تری استفاده نماییم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید