روانشناسی

ساماندهی افکار و باورها

ساماندهی افکار و باورها - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

ساماندهی افکار و باورها :

انسان در زندگی خویش با موضوعات مختلف و شرایط متعددی که آرامش روحی و روانی او را در هم می­ریزند سروکار دارد. انسان در سایه‌ی آرامش عملکردهای مفیدتر و بهتری دارد، و رسیدن به اهداف و برنامه‌ریزی­ها او راحت‌­تر امکان‌­پذیر می­شود و مهم­تر این که سلامت‌اش نیز تضمین می­گردد. افراد ناآرام با مشکلات عدیده­ای روبه‌رو هستند که صدمات حاصل از آن­‌ها با ایجاد دوری باطل آرامش‌شان را مجددا برهم زده و گرفتاری‌های فزآینده­ای را سبب می­شود. اولین گام در زندگی سالم و رضایت­‌بخش رسیدن به آرامش و حفظ آن در شرایط استرس‌زاست.

افکار و باورهای انسان نقش مهمی در آرامش او دارند، در واقع باورها قوی­ترین منابع ذهنی هستند که می­توانند آرامش فرد را به هم بریزند. هرچند به نظر می­رسد که اغلب محرکات و شرایط محیطی (بیرونی) مسبب از بین رفتن آرامش هستند، ولی آن­چه به وقایع بیرونی رنگ می­دهد و آن‌ها را نیرومند و تاثیرگذار می­سازد، برداشت­‌هایی است که نسبت به این وقایع داریم. واکنش افراد مختلف را هنگام وقوع یک رویداد درنظر بگیرید، مثال: تصادف ساده‌­ای در خیابانی شلوغ بین دو خودرو اتفاق افتاده است؛ برخی­ در این شرایط پرخاشگر می­شوند، درحالی­که عده‌ای دیگر با خوش‌رویی برخورد می­کنند.

آن­چه تفاوت رفتار انسان‌ها را در لحظه‌های مشخص و مشترک موجب می­شود طرز فکری است که نسبت به آن اتفاق دارند و این­که از چه زاویه‌­ای به آن مساله نگاه می­کنند. براین اساس افرادی که افکار و باورهای منفی دارند زودتر و شدیدتر از افرادی که دارای باور و نگرشی مثبت­ هستند آرامش خود را از دست می­دهند. چنین افرادی ممکن است؛ از جا بپرند و عکس‌­العملی نامعقول از خود نشان دهند. افکارمنفی هرچند ممکن است در طول زندگی فرد رشد یافته باشد و حتا به دوران کودکی او مربوط باشد، اما قابل تغییر هستند. باید با تغییر الگوها افکار مزاحم و منفی خود را شناسایی و آن­‌ها را شکار و از بین ببریم و افکار مفیدتری را جایگزین‌­شان نماییم. افکار مثبت به ما آرامش، انرژی و قدرت می‌بخشند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه