اجتماعی

خوش­بختی و تعادل میان تنش و آرامش

خوش­بختی و تعادل میان تنش و آرامش-دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

شاید بارها به ­خود گفته‌اید: «خوش به­ حال فلانی؛ واقعاً خوش­بخت است!» اما غافل از این­که خوش­بختی چیزی نیست که فقط متعلق به فرد معينی باشد. همه­ ما به­ نوعی خوش­بخت هستیم، اما شاید برای درک و لمس آن­- که در وجود تک ­تک ما به­ ودیعه گذارده شده است- تاکنون تلاشی نکرده‌ایم.

خوش­بختی چیست؟ کجا باید آن­را یافت؟ خوش­بخت کیست و علت خوش­بخت بودنش چیست؟ اگر کمی صادق باشیم خود را نیز خوش­بخت و سعادتمند می­‌دانیم؛ چون خوش­بخت بودن در واقع یک احساس زیبا و دلنشین درونی است. کافی ا­ست سعی­ کنیم این حس زیبا را در خود شکوفا نماییم.

خوب است بدانید که افراد خوش­بخت، خود را عامل به‌روزی و سعادت­شان می­‌دانند؛ چون به این امر واقف هستند که انسان هر آن­چه را اراده کند، می­‌تواند به چنگ آورد؛ او قادر است با قدرت فکر و اندیشه­ شرایط زندگی خود را به­­ گونه­‌ای دل­خواه رقم بزند.

افراد خوش­بخت به­ خوبی می­‌توانند بین تنش و آرامش، میان آن­چه دارند و آن­چه که طالبش هستند و بین امکانات و تمایلات خود، تعادل و توازن برقرار کنند. آن­‌ها نه تنها به سعادت و کامیابی می­‌اندیشند، بلکه اصول صحیح و اساسی زندگی کردن را به ­خوبی می­‌دانند و از لحظه­ لحظه­ زندگی لذت می­‌برند و چون خوش­بین هستند، بیش­تر موارد خوب و زیبا برای­شان اتفاق می­‌افتد.

آن­‌ها حتا از موضوعات بسیار کوچک و جزیی به وجد و نشاط می­‌آیند؛ احساس رضایتمندی می­‌کنند و از این بابت شاکر و سپاسگزارند و هرگز در انتظار بخت و اقبال آن­‌چنانی نمی­‌نشینند. در ارزیابی هدف­‌ها و امکانات­شان نیز واقع­‌بین هستند؛ یا از خواسته­‌ها و تمایلات خود به­ راحتی می­‌گذرند یا با سعی و تلاش مضاعف، به آن­‌ها جامه­ عمل می­‌پوشانند. در ضمن به­­ خاطر ایمان و اعتقاد معنوی و طرز نگرش­شان همواره به­­ وجود و هستی­شان معنا و مفهوم والایی می­‌بخشند. این افراد لاابالی و خوش­گذران یا منزوی نیستند؛ بلکه در لحظه­ حال، با شرایط کنونی زندگی می­‌کنند. آن­‌ها به روابط اجتماعی خوب ارج می­‌نهند و به ­خاطر همین از حمایت دوستان و خانواده برخوردارند و همواره بر این عقیده‌اند که سایر افراد نیز برای ايشان ارزش و اعتبار قایلند و دوست­شان دارند (حتا اگر در واقعیت نيز این­گونه نباشد). مهم­تر این­که به همه ­چیز و همه­ کس با دیدی مثبت و خوب می­‌نگرند.

افراد خوش­بخت، خوش­بین هستند و برای وجود خود ارزش قایلند

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه

  • خوش­بختی و تعادل میان تنش و آرامش !!!
    با سلام و عرض ادب
    ضمن تشکر از مقاله خوبتان . نکته ای به تظرم نیاز به بازبینی دارد آن است که همواره تعادل و خوشبختی و آرامش میان افراط و تفریط است و ظاهرا این جمله یا عنوان مقاله نیاز به اصلاح باشد
    ( خوشبختی و تعادل میان تنش و آرامش )
    با تشکر – مهاجر
    سایت علم نقطه تعادل پایدار – علم p