اجتماعی

تفاوت میان توانمندان و ناتوانان ذهنی در چیست؟

تفاوت میان توانمندان و ناتوانان ذهنی در چیست؟ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بحث کتب آسمانی درباره­ تاثیر نیروی ایمان و باور انسان است. به ­طورقطع نظام باورهای انسان­‌های موفق و خوش­بخت در مقایسه با انسان­‌های شکست­ خورده و نگون­ بخت تفاوت زیادی دارد.

 

همه­ چیز از باور انسان نشات می­‌گیرد

واقعیت این است که بسیاری از افراد با تکیه بر باورها و ایمان و توانایی­‌های ذهنی خود و استفاده از تجارت دیگران بر بخش بزرگی از گرفتاری­‌های غیرقابل تصوری که با آن­‌ها روبه­ رو می­‌شوند، چیره می­‌گردند، و برخی دیگر با وجود داشتن همه­ امکانات مادی و اجتماعی و شغلی خوب، عاجزانه دست روی دست گذاشته نه تن‌ها از فرصت­‌ها و تجارب گذشته­‌گان بهره نمی­‌برند، بلکه چون سست اراده بوده و ایمان­شان نیز ضعیف است، نمی­‌توانند حتا کوچک­ترین مشکلات خود را رفع کنند و در وادی بی­چارگی می­‌مانند. در واقع رسیدن یا نرسیدن به ­نتایج دلخواه ناشی از باورهای شخصی و ایمان است.

 

می­‌توانیم آدمی خرافاتی، دربند محدودیت­ ها، متعصب، بدگمان، منفی­نگر باشیم، یا روشن­بین، مثبت­ اندیش و… چه ورزشکار یا یک هنرمند، دانشمند یا تاجر و… تنها با نیروی ایمان می­توان با جسارت به ­سوی اهداف بلند پروازانه رفت.

باور و ایمان برای رسیدن به ­هدف (چه آرامش، چه موفقیت در هر زمینه­ ای) به ما انگیزه  می­دهد. مثل سوخت و نیروی محرکه یک موشک که آن را به جلو می­راند. در حقیقت با نیروی باور و ایمان قادر به ایجاد تغییر خواهیم بود و هیچ مُصیبتی بر ایمان محدودیت ایجاد نمی­کند.

 

 

با نیروی ایمان هر سد، یا مشکل و گرفتاری را با روی باز می­ پذیریم و بر این عقیده­ ایم که تنها مرگ راه­ حل ندارد. با داشتن ایمان و باور به خود و راهی که در پیش می­گیریم به این نتیجه می­رسیم که ارتباطی منسجم و منطقی بین ذهن و جسم وجود دارد.

در زندگی همه­ ما کم و بیش فجایع و مشقت­ هایی رخ می­دهد، به بیانی روش­تر روزگار با هیچ­کس سر سازگاری ندارد، در چنین اوضاعی است که ایمان، باور، صبر، مدارا، مقاومت و پایبندی به ارزش­ ها، چهره­ واقعی خودشان را نشان می­ دهند. برخی انسان­ها چنین تجاربی را فرصتی برای تعالی و بهتر شدن می­ دانند، ولی بعضی دیگر خود را نابود می­ کنند و در برابر مصایب، شیرازه­ روح و روان­شان از هم می­پاشد.

به ­راستی چه عواملی باعث می­شود عده­ ای طاقت مشقات و سختی­ ها را داشته باشند و عده­ ای دیگر در برابرشان به ­زانو درآیند؟ چرا عده­ ای باوجود تمام ناملایمات زندگی همواره در شادی و نشاط به ­سر می­برند و برخی اوقات­شان تلخ است و زندگی­شان سرشار از ناامیدی، خشم و افسردگی.

اگر بپذیریم که در هرسختی و مشقتی، حکمتی نهفته است و آن­ هم به­ نفع ما، در مواجه با بسیاری از مشکلات و رخدادهای زندگی خود را نمی­بازیم و عکس­ العملی صحیح نشان می­ دهیم که قطعا به ­نتایجی مثبت نیز منتهی می­ شود. باور این موضوع که در هر اتفاقی مصلحتی وجود دارد و هر مصیبتی بذری است که شاید بعدها به ما ثمری رساند، مطمئنا به استحکام فکری و ذهنی ما کمک خواهد نمود.

این موضوع برمی­گردد به تجارب نامداران تاریخ که در مسیر رسیدن به موفقیت­، طعم شکست­های بسیاری را چشیده­ اند، با مطالعه­ سرگذشت آنان درمیابیم که هیچ­کدام از ادامه­ راه ناامید و سرخورده نشده بودند، بلکه هر شکست برای­شان مایه­ دلگرمی بیش­تر بوده. درحقیقت باید گفت که انسان­های بزرگ در راه رسیدن به اهداف­شان شکست را نوعی نتیجه­ نادرست می­ دانند. آنان احساسات منفی را با وقایع ناخوشایند در یک ردیف قرار نمی­ دهند. اگر هرخطا و هر اشتباه بر احساسات و باورهای ما تاثیر بگذارد و اثری نامطلوب بر ما داشته باشد و آن را شکست بنامیم، که تمام باورهای­مان برباد خواهد رفت.

 

 

موفقیت چیست؟

شاید بهترین تعریف متعلق به «کریستوفر مورلی» روزنامه­­ نگار و نویسنده باشد: ((فقط یک موفقیت وجود دارد و آن چیزی ا­ست ­که تو را خوشحال کند)).

 

«موفقیت یعنی چیزی­هایی­كه شخص ما را خوشحال می­كنند»

 

 

هدف این است که با مشاهده­ چیزهای منفی یا مثبت از طریق چشم یا گوش، و معنی كردن­شان (تجزیه تحلیل) در ذهن به فرمول خامی دست پیدا ­کنیم که ما را در رسیدن به موفقیت یاری ­نماید. علاوه براین امکان دارد؛ نیازمند تغییراتی برای منظم کردن امور شخصی باشیم، تا مطمئن شویم که در راه درستی برای موفق شدن قرار گرفته­ ایم.

اگر دیدگاه دیگران در مورد موفقیت را دنبال­ کنیم، هیچ­وقت شاد نخواهیم بود، حتا اگر نظر و روش میلیون­ ها انسان باشد. ما به قدرت­ ذهنی برای آفرینش (خلق) یک زندگی و نگاه­ کردن به آن از دید خودمان نیاز داریم.

به تعداد انسان­ های روی زمین می­توان زندگی را معنی كرد، هیچ تعریف مشخص و كاملی از زندگی و خوش­بختی نمی­توان ارایه داد، گرچه قرن­ ها­ است ادیان الهی و فلاسفه­ مكاتب مختلف نظرات گوناگونی در این موارد ارایه كرده­ اند.

 

«موفقیت چیزی است­ که به­ طور شخصی در مورد آن تصمیم ­می­ گیریم»

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید