خانواده

تعارضات دایم زن و شوهر

تعارضات دایم زن و شوهرها - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بسیاری از اختلافات و مشکلات خانواده­ ها در اثر سوء­تفاهم، سوء­تعبیر و عدم درک متقابل پا می­گیرد. برخی از اختلافات این چنینی، پای مسائل عدیده ­ای دیگری از جمله: غیبت – تهمت – تکبر- حسادت وامثالهم را به خانواده باز می­کند، که تداوم هر یک از آن­ها به احساسات تخریبی و منفی می ­انجامد. عمده اختلافات خانوادگی که از عدم درک و فهم نظرات یکدیگر حاصل می­گردد، سبب رشد بدبینی و منفی ­نگری و کینه و انتقام می­شود. انرژی موجود در کدروت، نفرت، عدم شفافیت، دروغ، ریا و… خود زمینه­ ساز بروز اختلافات تازه­ دیگری می­باشند.

به طور معمول اختلافات بین زن و شوهر و در سطح روابط آن دو نفر، محدود نمی­ ماند، بلکه امواج حاصله ­اش دیگر اعضا را نیز در برمی­گیرد، و مثل یک سونامی به­ کل پیکره­ خانواده آسیب می­رساند. در مواردی هم به خانواده ­های دو طرف سرایت می­کند، مثل شعله­ کبریت که در انبار کاه بیفتد.

تعارضات فکری امری طبیعی در زندگی بشر محسوب می­گردد، ولی موضوع از آن­جا حاد می­شود که این اختلافات سرآغاز جدایی، درگیری و رودررو قرار گرفتن زن و شوهر و والدین و حتا فرزندان شود، بدین معنی که انرژی ذاتی­ اش صرف تخریب و تضعیف دیگری شود. عدم توافق و اختلاف ­نظر با ناسازگاری که ریشه در بی­ خردی دارد و مانند ستیزی نافرجام در دایره ­ای بسته است، زمین تا آسمان تفاوت می­کند.

تعارضات دایم زن و شوهر که ناشی از عدم توافق و تفاهم آن­ها در اغلب موارد است، اگر به ستیز و نبرد تبدیل شود و چنین پتانسیلی پیدا کند، همواره همه­ انرژی­ ها و نیروهای مثبت طرفین را زایل و باطل می­کند. یعنی اگر هرکدام از طرفین به ­دنبال به کرسی نشاندن رای و نظر خود باشد جز خصومت و دشمنی و عناد حاصلی برای همدیگر نخواهد داشت. اعضای خانواده را می­توان به سرنشینان یک قایق تشبیه کرد، اگر آسیبی به قایق برسد، خطر غرق شدن همه را تهدید می­کند.

علل اختلافات ناهنجار خانوادگی متعدد است، از دخالت­های بی­ مورد اطرافیان – عدم مسئولیت ­پذیری، شماتت، ناتوانی در حل مشکل و… همه این­ها باعث اثرات مخرب منفی در فضای خانواده به­ ویژه روحیه­ فرزندان می­گردد.

توقعات زیاد، ناسپاسی، عدم درک شرایط، تفاوت­ های فرهنگی و مذهبی و… در زندگی­های پیچیده­ امروزی امری اجتناب­ ناپذیر است. به ­بیان روشن­تر هرکس از دیدگاه خودش به تحلیل رویدادها می­پردازد. شاید یک نفر امری را زیبا بپندارد، درصورتی که طرف مقابل آن را زشت بداند.

با گسترش شهرنشینی ساختار و کارکرد و اقتدار خانواده­ ها دگرگون و کمرنگ شده است. با این­ وجود پتانسیل درونی خانواده؛ به­ عنوان اولین نهاد اجتماعی و قدرتمندترین و تاثیرگذارترین آن در تنظیم رفتار جنسی جامعه – تولد نوزادان – تربیت انسان – مراقبت از سالمندان، امنیت اقتصادی و… جایگاه ویژه و نقش­ بارزی دارد.

آبشخور تخریبی مشاجرات برخی خانواده­ ها مواردی است هم­چون؛ نَسب، ثروت، سواد و فرهنگ خانواده­ های طرفین، که گاه درمیانه­ اختلافی جزیی، هریک از طرفین برای اثبات برتری و به زانو درآوردن طرف مقابل از چنین دست­ آویزهای ناپسندی استفاده می­کند.

اگر همسر نزدیک­ترین فرد به انسان باشد و بین زن و مرد رابطه­ صمیمیِ دوستی و رفاقت و بالطبع درک متقابل برقرار باشد، اختلافات خیلی کمی در خانواده پدیدار می­شود. ولی به مجردی که این پتانسیل از بین برود، تضادهای مخرب یکی­ یکی آشکار می­شوند، بسیاری از ناهنجاری ­های خانوادگی از این منظر قابل بررسی است. وجود نداشتن چنین رابطه ­ای به معضلاتی ختم می­گردد ازجمله؛ عدم تشریک مساعی، عدم احترام، عدم گذشت، عدم محبت و حمایت که در نهایت به ­نفرت و انزجار پنهانی خواهد انجامید. بروز اختلاف امری اجتناب ­ناپذیر است، مهم جلوگیری از شکل­ گیری جوی متشنج و منفی به­ واسطه­ تعارض فکری ­است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید