اجتماعی

استرات‍ژي کلش آف کلنز

استرات‍ژي کلش آف کلنز - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

استرات‍ژي کلش آف کلنز

بازي رايانه‌اي «کلش‌آف‌کلنز» یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌هاي فضاي مجازي در میان جوانان ایرانی است. در سال ۲۰۱۲، شرکت فنلاندي سازنده بازی‌هاي رايانه‌اي به‌نام «سوپرسل» بازی استراتژیک برخورد قبیله‌ها (clash of clans) را برای سیستم عامل شرکت اپل (ios) روانه بازار کرد. مدتی نگذشت که این بازی در رتبه‌ی نخست نرم‌افزارهاي شركت اپل قرار گرفت. استراتژي كسب درآمد شركت ارائه رايگان نرم افزار بازي مي‌باشد ولي در ازاي امكانات جانبي هزينه دريافت مي‌كند.

رایگان بودن این بازی موجب شد در بیشتر نقاط جهان از جمله ایران طرفداران زيادی پیدا کند. در سال ۲۰۱۳ نمونه قابل نصب روي سیستم عامل اندروید هم عرضه شد تا کاربران بیشتری را به خود جلب کند.

بازی آنلاين «کلش‌آف‌کلنز» داستان تسلط بر دهکده‌اي است که مورد هجوم متجاوزان قرار می‌گیرد، متجاوزان يا دهكده‌ها از اقوام و مليت‌هاي مختلفي هستند. طراحی بازی به‌گونه‌ای است که كاربر ايراني نمي‌تواند با يك دهكده اسرائيلي روبرو شود و اغلب بازيكنان ايراني با عرب‌ها و بازيكنان عرب با ايراني‌ها مواجهه و درگير مي‌شوند.

همچنين بازيكنان با غرق و مجذوب شدن در آن، ناخودآگاه درگير عناصر احساسي کاذب و غيراخلاقي و غیرانسانی می‌شوند و فرصت پیدا می‌کنند تا به این واسطه امتیاز بگیرند. روحیه برتری‌جویی و تخریب چنان قوت می‌گیرد که جان ديگران بی‌ارزش خواهد شد، به شكلي كه حتي بازيكن براي رسيدن به هدفش اجازه کشتن سربازان خود را هم پیدا می‌کند.

در «کلش‌آف‌کلنز» همه کاربران باید بی‌رحم باشند به همین دلیل در روند بازی افراد دلرحم، زودتر مورد آسیب قرار می‌گیرند (قانون جنگل). بازيكنان مدام نگران هستند که قلعه‌شان مورد دستبرد و حمله قرار نگیرد.

استراتژی حرف اول

در بازي فوق استراتژی حرف اول را می‌زند، بدين معني كه؛ هر بازیکن مالك دهكده‌اي است که در آن‌جا بايد ساخت و ساز كند. برای اين منظور نیاز به منابع مالي دارد كه آن را توسط طلا و اکسیر تامين مي‌كند، آن‌هم به دو روش؛ اول استخراج از معادن، که خيلي زمانبر است، و دوم دزدیدن و غارت منابع ديگر بازیکنان.

بسته به نوع استراتژي بازيكن روشي را برمي‌گزيند؛ ساخت و تولید یا دزدی و غارت و یا ترکیبی از هر دو. درنتيجه دهكده‌ها جهت تاراج منابع و ذخائر ديگران به يكديگر حمله كرده و جهت جلوگيری از تاراج و غارت منابع خودشان، بازيكنان اقدام به ساخت ابزار دفاعی مثل اردوگاه آموزشی، اسلحه‌خانه، برجک، توپ و… می‌کنند.

در اوایل بازی شخصیتی مجازي بازيكن را تحریک و ترغيب می‌کند تا جهت انجام سریع کارها از جم (Gem = سنگ قيمتي) استفاده نمايد جم نوعی کاتالیزور بازی است كه زمان ساخت و سازها را صفر مي‌کند. براي بازی باید پول خرج کرد و وقت صرف نمود. درحقيقت هدف اصلي بازی فروش جم است.

بازی طوری طراحی شده است که حس منحصر به فرد بودن و برتري‌جويي را به اشخاص می‌دهد و بازيكنان برای مطرح بودن حاضرند پول بپردازند و جم بخرند تا از ديگران برتر باشند. هيجان‌انگيزترین قسمت بازی جنگ قبایل است که بازيكنان با قبایل مختلف (بازيكنان ديگر) وارد جنگ مي‌شوند، اين‌كار مي‌تواند انفرادي و يا تيمي صورت گيرد (اتحاد چند دهكده).

از طرفي تخریب و نابودي و ويراني مساوی است با کسب غنیمت و امتیاز بیشتر، يعني موفقیت مساوی است با ارتقا سطح بازی و تخریب بیشتر. هر چه سطح موفقیت بازيكن بالاتر می‌رود بر میزان استرس و اضطراب او افزوده می‌شود، زیرا ولع و هیجان بیشتری برای ادامه بازی و رسیدن به مراحل بالاتر پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که اکثر بازیكنان «کلش‌آف‌کلنز» معتقدند در مراحل پایین‌ راحت‌تر می‌توان از این بازی صرف‌نظر کرد، اما هرچه به مراحل بالاتر نزدیک می‌شوند، قدرت انصراف و ترك صحنه را از دست خواهند داد، يعني به‌نوعي به آن اعتياد پيدا مي‌نمايند.

روحيه‌ي تخریب و نابودي

در این بازی مخرب و سرشار از خشونت، كسی موفق‌تر است که توانایی و روحيه‌ي تخریب و نابودي بیشتري داشته باشد، درست نقطه‌ي مقابل خصوصیاتی که برای یک انسان سالم، از لحاظ روحی و جسمی می‌توان در نظر گرفت. آسیب‌های بازي هم علت  و هم معلول‌اند و به راحتي به بازيكن و بعد به پیکره‌ي خانواده تزریق مي‌شود.

اما اهدافی که در پشت اين نرم‌افزار به‌ظاهر سرگرم‌كننده نهفته است بسیار وسیع‌تر و عميق‌تر از يك بازي ‌مي‌باشند. در بازی‌های آنلاین براي دریافت برخي تجهیزات و آپشن‌های اضافی، بازيكن باید خريد کند. گرچه اکثر محتویات و قابلیت‌های بازی رایگان و به اصطلاح باز هستند، ولي برای‌ پيشرفت و در صحنه‌ي رقابت ماندن و تقويت مداوم حس برتري باید پول خرج کرد، تا ابزار آلات هجومی و دفاعی، جم (الماس يا همان سنگ قيمتي) و منابع بيشتر‌ی بدست آورد. از اين رهگذر منبع درآمدی سرشار، قريب هفتصد هزار دلار (روزانه)، برای سازندگان آن به ارمغان مي‌آورد.

هدف بازيكن در دنیاي مجازي بازي ساخت و ساز تجهيزات و امكانات براي خود است و نابودي و تخريب و كشتار ديگران، غارت و قتل و چپاول و جنگ. ترويج پيروزي و رسيدن به هدف به هر قيمتي. يعني رواج سیاهي و نفرت. برای بدست آوردن آن‌چه مي‌خواهيد هیچ راهی جز جنگیدن و تخريب و ويراني و کشتن نیست،

هدر دادن ارز و سرمايه ملي

بازی «كلش‌آف‌كلان» مروج نژادپرستي، خشونت، بي‌رحمي، نسل‌كشي، آدم‌كشي و ديگر مولفه‌هاي زشت غيرانساني و انحطاط اخلاقي است. سواي اينكه روزانه توسط بازيكنان ده‌ها ميليون دلار به حساب سازندگان بازي پول واريز مي‌گردد. يعني هدر دادن ارز و سرمايه ملي براي يك امر پوچ و بي‌ارزش و تخريب اقتصادي.

ناگفته نماند چنين فرآيند پررنگ و آب و اغوا‌كننده‌اي بر سطح نقدينگي بازار ملي تاثيري نامحسوس و ناپيدا گذاشته و رفتار اقتصادي كاربران را به‌شكلي غير‌ملموس هدايت مي‌كند. كاربر مي‌تواند پول خود را در بازار داخلي صرف كارهايي فرهنگي يا اقتصادي با ارزش افزوده كند، ولي به‌واسطه جذب در فضاي مجازي و كاذب سرمايه‌هاي نقدي كشور از چرخه ملي خارج مي‌شوند.

از طرفي ديگر كارشناسان سازنده بازي با مطالعه بر روي رفتارهاي كاربران بازي (Data Mining) در هر كشوري پي به روند استرات‍ژيك فكري آنان (بازيكنان) مي‌برند. با بررسي و آناليز چنين اطلاعاتي نسبت به مهندسي و توليد و عرضه محتواهاي مختلف در فضاي مجازي به‌عنوان خوراك ذهني برنامه‌ريزي مي‌كنند.

بازی «جنگ قبایل» نه تنها با آموزه‌های اخلاقی، انساني و فرهنگی جامعه سنخیتی ندارد، بلکه روحیه تخریب‌گری را تقویت کرده و زمینه بی‌قراری و استرس، گوشه‌گيري و انزوا و… را در افراد به‌وجود می‌آورد. برخي پژوهشگران معتقدند ؛«جنگ قبایل» جنگ و ستيز با تمامي مفاهیم متعالی، زیبا، ارزشی و اخلاقي انسانی در زندگی است.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه

  • نمی دانم چرا در این کشور همه می خواهند دیدگاه های پوچ و نسبتا بی ارزش خود را به دیگران قالب کنند . دوست عزیز قبل از وارد شدن در هر مبحثی ابتدا تمام و کمال خود را در آن مبحث وارد کن . مطمعنا اگر هر مسعله را هرکس دید خود ارزیابی کند ، همه چیز در نظر همه ناکامل و مشکل دار می ماند . اگر می خواهید یک بازی را مورد نقد قرار دهید ابتدا باید خود یک گیمر بازی شوید نه این که هر احساسی که از دیگران دیدی را منتقل کنی . نظر من این نیست که بازی کلش اف کلنز بازی خوبی است ، خیر . آن هم بیشتر به خاطر بحث اعتیاد و زمانی که از فرد می گیرد . من خودم زمان زیادی را در این بازی صرف کردم و دست آخر هم به خاطر زمان زیادی که گرفت کنار گذاشتمش . اما هنوز هم از دید یک گیمر هیچ اعتقادی به بد بودن اخلاقی آن ندارم . من نمیدانم شما چطور دریافتید که این بازی مروج نژادپرستی و نسل کشی است . از دید یک گیمر در همه بازی ها فقط یک اصل وجود دارد که در زندگی هم صدق می کند و آن این است که یا ببر یا بباز . و البته در این بازی علاوه بر مشخصه های زشتی که شما ارایه دادید مشخصه های خوبی هم دارد مانند همان دهکده ها ، اگر خودتان بازی می کردید درمی یافتید که حضور در دهکده ها یا کلن ها که چند نفر باهم در آن حضور دارند نیازمند کمک به یکدیگر است که این معنی را می دهد بازی باید علاوه به رشد خود باید به دیگران هم کمک کن این یعنی رشد در و ترقی در کنار هم و ایجاد یک محیط دوستانه

    • با سلام
      اگر انتقاد شما از تحلیل اینجانب است و آنرا اشتباه و پوچ و بی‌ارزش می‌خوانید، که باید عرض کنم شما هم با غزض تمام این مطلب را نوشته‌اید و نوشته حقیر را به کل کشور تعمیم داده‌اید و قضاوتی در حد ظرفیت ذهنی خودتان کرده‌اید. قبل از هر چیزی ما باید تحمل شنیدن نظرات مخالف را داشته باشیم. باید بتوانیم به حرف دیگران گوش دهیم و در مقام پاسخ بدون درگیری و از کوره دررفتن اقدام کنیم. بله امکان دارد که نوشته من کامل نباشد و قطعا حقیر به عنوان یک پژوهشگر دارای عقل و خردی محدود هستم و حتما هم اشتباهات زیادی می‌کنم که هیچ شکی در آن نیست. شما را دعوت به مطالعه بیشتر میکنم.