خانواده

باید و نبایدهای زندگی زناشویی

باید و نبایدهای زندگی زناشویی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

باید و نبایدهای زندگی زناشویی

۱- تخریب آبروی همسر نزد دیگران
برخی از زنان یا مردان به­ جای حفظ احترام و منزلت همسرشان و تکریم او، گفتار، کردار، صفات و یا هرکار او را با قول یا فعل یا از طریق ایماء و اشاره و کنایه تمسخر می­کنند و یا جلوی دیگران (به خصوص خانواده) دست می­اندازند. یعنی شخصیت و جایگاه همسرشان را به دست خودشان، نزد دیگران تخریب و مخدوش می­کنند. حفظ اقتدار هر دو شریک زندگی بسیار ضروری مي‌باشد.

۲- حرمت شکنی نزد فرزندان
یکی از بارزترین مصادیق آزار روانی در خانواده، از بین بردن حرمت و احترام جایگاه پدر یا مادر است. برخوردهای اهانت­ آمیز و پرخاشگرانه از سوی زن یا مرد نزد فرزندان، نه تنها وجهه­ و اقتدار پدر یا مادر را در محیط خانواده مخدوش می­کند، بلکه باعث شکستن غرور و شخصیت او و لگد مال شدن عزت نفس‌اش می­شود.

درحالی ­که توصیه­‌های دینی در راستای تقویت ارتباط عاطفی پدر و مادر در خانواده، به جهت حفظ استحکام بنیان خانواده و ممانعت از کجروی‌های اعضای­ خانواده می­باشد. اگر دریک­ خانواده با کوچکترین اختلاف بین زن و شوهر هرکدام سعی کنند حرمت دیگری را بشکنند تضمینی وجود ندارد که فرزندان حرمت آن‌ها را حفظ کنند.

۳- حرمت شکنی؛ فحاشی و هتاکی
گاه برخی از مردان یا زنان، اذیت و آزار را به مرحله­‌ی بالاتری می‎رسانند و به­ جای سخنان احترام ­آمیز، از پاره­ای الفاظ ناشایست، فحاشی و صفات تخریبی و زشت استفاده می‎کنند. تکرار این اعمال موجب می‎شود فرد (چه زن چه مرد) باور کند نزد همسر خویش جایگاه پست و پایینی دارد، در نتیجه رفتاری متناسب با آن، از خود بروز ‎دهد.

۴- عدم توجه به انتظارات همسر
محبت و صمیمیت در کانون خانواده، از طریق شناخت و توجه به خواسته‎ها و انتظارات همسر و در حد امکان تأمین آن­ها ایجاد می‎شود. برای این­کار می­توان از فرد مقابل سؤال کرد؛ آیا انتظارات او برآورده شده است؟ گاهی برخی از زنان، علیرغم آگاهی از حساسیت شوهر نسبت به انجام رفتاری خاص (مثلا آرایش غلیظ)، برای آزار و اذیت و رنجش خاطر او همان کار را انجام می­دهند. یا برعکس بعضی مردان رفتاری خلاف میل همسر خود انجام می­دهند (توجه به زنان غریبه). چگونه از كسی كه با او رفتار دوستانه ندارید، انتظار رفتار عاشقانه و صمیمی و بدون اشتباه

۵- تبعیض یا تحقیر خانواده همسر
اگر همسر فرد اول زندگی باشد، در این صورت خانواده او نیز باید برای همسر ارزشمند باشد. اگر زنی یا مردی بستگان خویش را برتر و بالاتر به حساب آورد و در مقابل، خانواده همسر را بیگانه فرض کند و راه را برای روابط با آنان مسدود کند، ممکن است فشارهای روانی زیادی بر همسرش وارد شود. از آن بدتر توهین به شان و منزلت اجتماعی خانواده همسر هنگام دعواست: «برو تو که بابات شغلش… بود»، «توام مث مادرت بلد نیستی یه غذا بپزی» و… یعنی برخی افراد وقتی از اشتباه همسرشان به ستوه می‌آیند، از مادر و پدر و اقوام او مایه می‌گذارند. در هر خانه­ای که تحقیر حاکم باشد، راه تربیت بسته می­شود، زیرا تربیت عبارت است از استخراج خوبی­ها و توانایی­‌ها و استفاده از آن­ها در مسیر مطلوب.

۶- مقایسه همسر با سایرین
برخی افراد دائماً همسر خود را با همسر بستگان یا همکاران و دوستان خود مقایسه می‎کنند و در این شرایط تنها جنبه‌های منفی شوهر یا زن خود را دیده و آن­ها را برجسته می­کنند و خود نیز احساس کمبود و محرومیت در زندگی می‌­نمایند. در چنین شرایطی، به ­هیچ­وجه تفاوت‎های فردی و فرصت‌های نابرابر افراد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مقایسه يكي از آسيب‌هاي جدی است  كه مي­تواند  زندگي زناشويي را مورد تهديد قرار دهد. افراد از نظر وراثت و محيط و تربیت با يكديگر تفاوت دارند. مثلا فرد در رنگ پوست و رنگ چشم خود و نظاير آن دخالتي ندارد.

آدم قبل از ازدواج بايد چشمانش را كاملا باز كند، اما بعد از ازدواج بايد آن­ها را نيمه بسته نگاه دارد. اگر چنين مقايسه­‌اي در دوران عقد و به ­ويژه ابتداي آن صورت گيرد، بيم آن مي­رود كه در مواردي زندگاني مشترك دست خوش تهديد قرار گيرد و در برخي موارد عقد به ازدواج نيانجامد، زيرا زنان در اين مسئله نسبت به مردان حساس­تر هستند و  عده­ي قابل ملاحظه‌­اي از آن­ها نيز اين­ گونه مسائل را از ياد نمي­برند. به هرحال تكرار و تداوم مقايسه كه معمولا با مذمت همسر همراه است، به قدري خطرناك است كه مي­تواند او را دچار اختلالات­ رواني و افسردگي سازد.

۷- بزرگ نمایی مسائل جزئی
از جمله مسائلی که لازم است هر یک از زوجین برای استحکام بنیان خانواده بدان توجه کنند، چشم­ پوشی از مسائل جزئی و کم اهمیتی است که در زندگی زناشویی پدید می­آید. درحالی که برخی از زنان یا مردان در قبال این مسائل حساسیت بیش از اندازه داشته و آن­ها را به عنوان مسائلی بزرگ و مهم جلوه می­دهند؛ درنتیجه نمی­توانند برای حل مشکل راه مناسبی پیدا کنند، لذا احساس ناراحتی و فشار حاصل از آن، موجب سلب آرامش و شادابی­‌شان شده و بر روابط زن و مرد تأثیر منفی می­گذارد؛ در چنین شرایطی زن یا شوهر نمی­تواند برخورد مناسبی با همسر خویش داشته باشد و رضایت او را جلب کند.

۸- بدبینی و سوء­ظن
بدبینی و سوء­ظن که نقطه‌ی مقابل حُسن ظن و اعتماد است، یکی دیگر از اختلالات روانی به حساب می‌آید. همسر مبتلا به این بیماری، طرف مقابل را بدون دلیل و شاهد، به داشتن غرض سوء متهم می‎نماید. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، به شوهر خود اعتمادی ندارند و حتی از رفتارهای محبت­ آمیز وی، احساس رضایتمندی نمی‌کنند. یکی از اختلافات مهم بین زن و شوهر وجود بدبینی شوهران نسبت به همسرانشان (و بالعکس) است. فرد بدبین وقتی همسرش دیر بیاید فکر می­کند: «داشته خیانت می­کرده» و اگر زود بیاید: «دارد صحنه ­سازی می‌کند» و…

این افراد به دلایل واهی به همسرشان مظنونند و زندگی را بر خود و اطرافیان تلخ می­کنند. وقتی یکی دائم درحال مواخذه و دیگری در حال توضیح و دفاع باشد، قطعا این زندگی نیست، بلکه شکنجه گاهی است که هر دو در دوزخی کُشنده به ­سر می‌برند. شخصی که دچار مشکل بدبینی است احساس می­کند چیزی را که می‌بیند یا می‌شنود واقعیت ندارد. هیچ چیز مانند بدبینی در تخریب یک رابطه‌ی مشترک زناشویی اثرگذار نیست.

۹-  تحقیر عاطفی

به­کار بردن اصطلاحاتی مانند «تو دیوانه‌ای»، «تو نمی‌فهمی» «درکت خیلی پایین است»، «تو در حد من نیستی»، یا تمثیل «همه­‌ی مردها سر و ته یک کرباسن»، «زن­ها ناقص­العقل­اند» که به­نظر اهمیت چندانی ندارد، آسیب‌ بسیار زیادی بر همسر وارد می‌کند. حتی اگر به صورت شوخی باشد بر روان همسر تاثیر منفی دارد. زن و شوهر باید ارتباط گفتاری، زبانی، چشمی، و لمسی مطلوب‌تری بین خود برقرار نمایند.

۱۰- اولویت اول زندگی کار است

در خانواده‌­ای که آسایش پدر فدای فرزندان می­شود، احترام به بزرگترها هم کار مشکلی خواهد بود. یا مردهایی که به بهانه‌ی کارهای هنری، ورزشی و… ساعات طولانی را به ­امور دلخواه شخصی می­پردازند و خانواده را رها می­کنند، چندان در تعیین سرنوشت همسر و فرزندان نقش ندارند، یا مردهایی که به هر دلیل در انجام وظایف اصلی خود کاهلند، خانواده را تباه می­کنند و مشکلات بزرگی به خاطر بی‌­توجهی به اولویت­‌های اصلی زندگی ایجاد می­کنند.

۱۱- پدر و مادرم در اولویت هستند

احترام به پدر و مادر امری واجب و ضروری برای هر انسانی (زن و مرد) محسوب می­شود. اما بعد از ازدواج اولین فرد و نزدیکترین شخص در زندگی همسر است، ازاین­رو بهانه­‌هایی از قبیل مادر یکی است و همسر… یا پدر و مادرم به من احتیاج دارند و امثالهم، نه تنها کمکی به استحکام بنای خانواده  نمی­کند، بلکه باعث تزلزل آن نیز می­گردد. زن و مرد باید درجهت تحکیم روابط همسرشان با خانواده‌­ی خود تاثیرگذار بوده و نقش ­آفرینی کنند، نه عاملی برای افتراق آنان باشند.

۱۲-  استبداد رای و نظر

بیشتر اوقات در روابط زناشویی یک از دو طرف (غالبا مردها) با استبداد رای و روش­‌های مختلف قهریه سعی دارد نظرش را به کرسی بنشاند. یعنی خود را صاحب بهترین فکر و نظر و عقل کل می­داند، و به هیچ­­ عنوان هم حاضر به تحمل رای مخالف نیست. در روابط زناشویی نفوذ یا برتری مدیریتی یک از زوجین امری قابل قبول و پذیرفتنی است، در چنین شکلی از رابطه مشورت و ملاحظه، توافق و تفاهم طرف مقابل شرطی زیربنایی است. والا استبداد رای: «حرف فقط حرف من است» و «تو باید بی‌چون و چرا پیروی کنی» تیشه به ریشه­‌ی خانواده می­زند و اساس بسیاری از طلاق‌های عاطفی و رسمی نیز هست.

در خانواده‌­هایی که زن­‌ها فرمانروا هستند؛ پسرانی ترسو و با اعتماد به‌نفس ضعیف و دخترانی تا حد زیاد بی‌منطق بار می‌آیند. و اگر مردان فرمانروایی کنند؛ اغلب دختران ترسو و بی ­اعتماد به ­نفس و پسران زورگو می‌شوند. یعنی مردان و زنانی که گاه تا پایان عمر خود نمی‌فهمند چه انتظاری از دنیای پیرامون و اطرافیان خود دارند.

دوازده باید مهم در زندگی زناشویی

۱- می­خواهیم خوب زندگی کنیم

ما به دنیا آمده‌­ایم که زندگی کنیم، نه این­که زنده باشیم. به رابطه خودمان با همسرمان نگاه کنیم؛ آیا فقط درکنار هم زنده‌ایم یا واقعا زندگی می­کنیم؟ ما به دنیا نیامده‌­ایم که در چشم ­اندازی خوب تا سنین پیری با هم سرکنیم. داستان زندگی زناشویی خیلی‌ها به همین شکل است. برخی‌ها فقط دنبال زنده بودنند. می­توان تغییر کرد و برای این مهم باید با همسرتان همکاری کنید.

۲- شناخت زوایای روحی و عاطفی خود و همسر

شناخت خود و همسر باعث کشف چرایی بسیاری از اعمال و کُنش و واکنش‌­های مثبت و منفی زن و شوهر می­گردد. روشن شدن زوایای تاریک روحی طرف مقابل کمک زیادی در حل اختلافات و نزدیکی احساسی زن و شوهر دارد. برای این منظور بهترین کار گفتگو و مذاکره است. باید یاد بگیریم و آموزش ببینیم که چگونه با هم حرف بزنیم. نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در فضای خانه نیاز به حوصله و صبر زیادی دارد. هرچه اطلاعات زن و شوهر از چالش‌های روحی یکدیگر بیشتر باشد، کیفیت زندگی و رضایت آن­ها از همدیگر بالاتر خواهد رفت.

۳- باز کردن گره­‌های روحی و عقده­‌های روانی

همه­‌ی ما از دوران کودکی تصویرهای ذهنی زیادی در ناخودآگاه خود داریم که بسیاری از آن‌ها حاصل آسیب­‌ها و تخریب‌های نادانسته اطرافیان است که بر سر ما آورده‌­اند. حال در بزرگسالی دو راه در پیش رو داریم یا به ترمیم و معالجه­‌ی زخم‌­ها بپردازیم و خود را از زیر فشار روانی‌شان آزاد سازیم، یا با تلخی درد و رنج ناشی از بازنویسی مکرر آن­ها در زندگی­مان بسوزیم و بسازیم.

۴- توجه و محبت به همسر

زندگی زناشویی، ائتلاف و تشکلی است که بر پایه­‌ی محبت، بنا نهاده شده و توجه به محبت و چگونگی‌اش، نقشی حیاتی را در آن بازی می­کند. محبت از جمله عناصر زیربنایی در ازدواج است که به­ وسیله آن می­توان نهال این رابطه را مستحکم بار آورد. درنتیجه باید تمام تمهیدات لازم را به­ کار بست و از این نهال که در آغاز سُست و شکننده است، حفاظت و مراقبت کرد، تا به درختی تناور تبدیل گردد و ریشه­‌ی آن در اعماق جان زن و مرد نفوذ کند. مطمئن­ترین تضمین برای بقا و ماندگاری خانواده پیوندهای عمیق عاطفی است به­ خصوص هنگام بروز بحران.

محبت بین زن و مرد، امری اکتسابی است؛ ازاین­رو زن و مرد، باید شیوه­‌های ابراز آن را آموزش دیده و تمرین کنند. بسیاری از زنان و مردان به این امر اذعان می­کنند که نسبت به همسر خود علاقه دارند؛ ولی هرگز کاری برای نشان دادن آن به همسرشان انجام نداده‌­اند؛ اما باید گفت که علاقه و عشقی که در دل احتکار شده و ابراز نگردد، بی‌فایده است، باید به احساسات همسر قلبا توجه نمود.

۵- خوش­‌رویی و خوش‌کلامی

خوشرويي عاملي تأثيرگذار در ترویج آرامش و سازگاري اعضای خانواده با یکدیگر است. نگاه کردن به چشمان همسر هنگام گفتگو، لبخند بر چهره داشتن و متبسم بودن از جمله مهارت­‌های انرژی‌بخش و نیرومندی است که سبب تعلق خاطر بیشتر می‌گردد. از طرفی دیگر چون حالات چهره گویای بسیاری از ناگفته‌­های درونی است، اتخاذ حالات مثبت و شیرین (در چهره) در مباحث خانوادگی موجب تقویت فضای عاطفی بین زن و شوهر شده و نقشی سازنده و مهم در استحکام رابطه­‌ی زناشویی دارد. یعنی فرد با خوشرویی، خوش­ کلامی، لبخند، نگاه و… علاقه و محبت خود را به همسر نشان می­دهد.

۶- همدلی و درد دل

همدلی از مهمترین عوال تحکیم بنیان خانواده به­ شمار می­­رود. زن و شوهر باید در زندگی مشترک به آرامش برسند و به­ نیازهای عاطفی یکدیگر پاسخ گویند. نه تنها نباید از «گفتگوهای صمیمی»، «شوخی و مزاح»، «درد دل­» و… غافل بود، بلکه این‌ها از ضروریات زندگی است­. سپری کردن اوقاتی در کنار هم، نوشیدن چای و گفتگوی خودمانی و صمیمی موجب تخلیه‌ی فشارهای روانی، اُنس و الفت بیشتر میان زن ­و شوهر می­گردد. رواج فرهنگ گفتگو بین اعضای خانوادگی باعث حفظ سلامت همه می­شود.

رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: «محبوب­ترین چیز نزد خدای تعالی آن است که ببیند مرد، با زن و فرزندانش بر سر یک سفره غذا می‌خورند­. سپس هر گاه بر آن سفره، گرد هم آیند، با نظر رحمت به ایشان می­­نگرد و پیش از آن­ که از جای خود پراکنده شوند، آنان را می‌­­آمرزد» (تنبیه الغافلین، ص۳۴۳، حدیث۴۹۸٫­).

۷- مشارکت در تصمیم­‌گیری

مشورت جهت رسیدن به یک تصمیم قاطع در کانون خانواده و بین دو رکن اصلی آن یعنی زن و شوهر امری مثبت است. اگر زن یا مرد به استفاده از پتانسیل تضارب آرا عادت کنند، یعنی در امور مختلف خانواده که جنبه‌ی تصمیم‌گیری دارد نظر یکدیگر را جویا شده و با مشورت بهترین انتخاب را برگزینند، قطعا فرزندان آنان نیز از چنین رابطه­‌ی سازنده‌­ای الگوبرداری خواهند نمود.

۸- حمایت تحت هر شرایط

زن و شوهر تحت هر شرایطی باید تکیه­‌گاه و حامی یکدیگر باشند. منافع مشترکی که در زندگی زناشویی وجود دارد یا به دست خواهد آمد، چه مادی چه معنوی، ماحصل تلاش و همکاری و انسجام قلبی و فکری زن و مرد است. زندگی مشترک یعنی شراکت دو انسان (زن و شوهر) برای کسب و حفظ منافع و دستاوردهایی که به هر دو تعلق دارد، حتا فرزندان. ازاین­رو در شرایط مختلف اجتماعی، شغلی، خانوادگی، عاطفی، احساسی زن و مرد باید مثل کوه پشت هم باشند و به یکدیگر دلداری و دلگرمی دهند.

۹- درک و تفاهم متقابل

اغلب زن و شوهرها روشی صحیح برای درک متقابل یا تفاهم را نمی‌دانند؛ یا اساسا نیاموخته‌اند. ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی در عدم درك متقابل همسران از یكدیگر است. درك موقعیت یا احساسات همسر موجب می­شود كه انسان به نیكی‌های همسر توجه بیشتری كند، و عیب‌ها و كاستی‌های همسرش را به چشم نبیند. رها شدن از خودبینی و شناخت روحیات همسر اولین قدم‌های درك متقابل است.

۱۰- احترام متقابل

حفظ احترام بین زوجین یکی از مهم­ترین گزینه­‌های ارتباطی است. احترام زن و شوهر به یكدیگر در سلامت روحی، افزایش محبت و تحكیم خانواده تأثیر بسزائی دارد. دایره­‌ی این احترام شامل ارج نهادن به شخصیت یكدیگر، خطاب کردن نام هم با الفاظ زیبا و نیکو به خصوص در حضور دیگران و فرزندان، احترام به نظر، افكار و سلیقه همدیگر می­باشد. با رعایت نکات ریز اخلاقی می‌توان احترام متقابل را حفظ کرد، احترام متقابل پدر و مادر بر تربیت فرزندان نیز موثر خواهد بود. رعایت احترام در روابط همسران مانع بسیاری از اختلاف‌های بزرگ می­شود.

‌‌۱۱- راه­‌کارهای حل اختلاف

  این انتظار که زن و شوهر با هم هیچ اختلافی نداشته باشند امری غیر واقع‌بینانه است. مسئله مهم این­که عمق اختلاف چقدر و شیوه‌ی حل آن چگونه باشد. دلیل عمده بسیاری از اختلافات زناشوئی، اختلافات فرهنگی، عدم درک متقابل، نداشتن مهارت ارتباطی کافی در زندگی می­باشد.

  یکی دیگر از دلایل بروز اختلاف بین همسران که گاه به مشاجره ختم می­گردد، تلاش برای تغییر رفتار طرف مقابل است. ولی آن­ چه مسلم است دعواهای زناشویی در تمام جهان موضوعیت دارند. درصورت بروز اختلاف با همسر، از در میان گذاشتن موضوع با دیگران، حتی نزدیک‌ترین خویشاوندان پرهیز کنید، زیرا این­کار نه ‌تنها اختلاف را گسترش می‌دهد که آبروی همسر نیز خدشه‌دار خواهد شد. برای جلوگیری از اختلاف و دعوای خانوادگی؛ باید سعی کنیم از بسیاری بحث‌ها و مجادله‌های بیهوده و منفی پرهیز نماییم. هر مشکلی راه­‌های متعددی دارد، درنتیجه فهرستی از راه‌های پیش رو تهیه کنیم و بهترین‌ها را از هرجهت برگزینیم.

۱۲- با کارشناس مشورت کنید

  همه­‌ی ما هنگام روبرو شدن با مشکلات خانوادگی به دلیل محدود بودن دانش و تجربیات­مان نیاز به راهنمایی و هم ­فکری با دیگران پیدا  می­کنیم، و اغلب برای رفع مشکل سراغ افراد غیرکارشناس می­رویم. چطور است وقتی بیمار شده، یا اتومبیل‌مان خراب می­شود به پزشک یا مکانیک مراجعه می­کنیم، ولی هنگام بروز مشکلات پیچیده‌­ی خانوادگی کمتر کسی حاضر است به روان­شناس و مشاور خبره مراجعه کند، و اغلب برای یافتن راه‌حل از اطرافیانی که خود با کوهی از مشکلات لاینحل مواجه‌­اند، مشورت می‌خواهیم.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید