اجتماعی

نقش ما در وقوع مشکلات

نقش ما در وقوع مشکلات - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نقش ما در وقوع مشکلات

ما براساس بسیاری از عادات قَهری و جبری خود زندگی می­کنیم و آسوده ­تريم که آن­ها دست نخورده باقی بمانند. هر تغییری ممكن است در ابتدا ما را کمی دچار اضطراب کند. به­­ عنوان مثال؛ کسی­ که هميشه در اختلافات از موضع برنده عمل می­كرده و سعي داشته به ­هیچ قیمتی نبازد، وقتی متوجه می­شود که برای حل اختلاف لازم است به خاطر همسرش گذشت کند (بايد بفهمد این به­ معنای باختن و  بازنده بودن نیست)، ابتدا برایش خوشایند نخواهد بود. او كه همواره با زور و فشار تلاش کرده هر موقعیتي را به­­ نفع خویش به ­پایان برد، اکنون باید رفتار خود را تغيير دهد؛ البته طبیعی ا­ست این­کار براي او راحت نیست؛ ولي کافی ا­ست قدم اول برداشته شود.

با گذشت زمان و بررسی نحوه تعاملات و رفتارهای ما با دیگران، اثرات مطلوب پيش ­آمده به واسطه این دگرگوني، می­تواند مُهر تاییدی باشد ­که هر يك از ما چ­قدر به ­تغییر نیازمندیم. نکته­­ قابل توجه این است که اساس درمان بسیاری از روان­ درمانگران و روان­ پزشکان معروف دنیا بر اساس همین تغییر است؛ تغییر در رفتار- تغییر در انگیزه – تغییر در ادراک – تغییر در باورها – تغییر در شناخت – تغییر در نیازها- تغيير در علایق و…

در وقوع مشکلات چه اندازه مقصریم

همه­ ما در مشکلاتی که برای­مان به ­وجود می­ آ­ید نقش ­داریم؛ گاهي مستقيم و گاهی غیرمستقیم. چ­قدر خوب مي­شود در رابطه با مسایل پيش ­آمده از خود سؤال­ كنيم؛ تا چه اندازه مقصر بوده­ ايم و آیا مي­توانستيم تصميم بهتری بگیريم یا نه؟ در حقیقت زندگی آمیزه ­ای از جبر و اختیار است. نمی­شود همه چیز را گردن این­ و آن انداخت و برای گرفتاری­ها آویزان هم­دیگر باشیم يا دیگران را مقصر بدانیم. ما معمولا مشکل را در دیگران و رفتارشان می­بینیم درصورتی که شاید خودمان مقصر باشیم.

اعتیاد هم مثل هر ناهنجاری دیگری حاصل جوامع بشری است؛ ازاینرو نمی­توانیم با روش­های انفعالی صرف جلوی گسترش آن را بگیریم. تاریخ نشان داده که آموزش و بالا بردن میزان شناخت و آگاهی مردم، خطر ناهنجاری­های اجتماعی را (در همه­ زمینه­ ها) کاهش می­دهد.

عوامل متعددی در اعتیاد موثر هستند. این علل درهم بافته­ که بر یکدیگر تاثیر می­گذارند گاه در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می­شوند. درنتیجه شناخت ریشه­ای علل و عوامل موجب می­شود تا بتوانیم به شکلی هدفمند روند پیشگیری را طراحی کنیم.

ناامنی روانی

ناامنی محیط خانه، ارتباط ضعیف اغلب والدین با فرزندان، ستیزهای خانوادگی، خانواده ­های از هم گسیخته، فقدان ارزش­های مذهبی و اخلاقی، فقرمالی، فقر عاطفی و… احتمال ارتکاب به انواع بزه کاری ازجمله مصرف مواد مخدر را افزایش می­دهد. نوجوانانی که بمدام در کانون خانواده سرزنش، تحقیر و تخریب شخصیت میشوند، در خیلی از موارد صرفا برای تایید شدن از سوی دوستان (یعنی پذیرفته شدن در جمعی که به آنان مهر تایید به جای تحقیر بزند)، سعی می­کنند به هر شکلی با آنان همراهی کنند (بسیاری از بزه کاری ها در این دایره می­گنجد). نوجوانان برای دیده شدن نیازمندند عضویت و تعلق داشتن به یک گروه و دسته ای را دارند، و اغلب پیوستن به گروه­ هایی که مواد مصرف می­کنند، بسیار آسان است. بعضی از دوستی­ها اساسا حول محور مصرف مواد مخدر شکل می­گیرد.

از طرفی دیگر فشارهای محیط مدرسه، افت تحصیلی، سرزنشهای مکرر معلمان و مدیران و عدم توجه به نیازهای عاطفی و روانی آنان به خصوص هنگام بروز مشکلات، همه و همه زمینه ­ساز سوق دادن نوجوانان به سمت اعتیاد می­باشند.

آموزش کافی

آموزش و اطلاع رسانی درباره مضرات مواد مخدر و انواع آن به خانواده­ ها وظیفه­ خطیری بر عهده­ مسوولان است، کانون خانواده باید آگاهی کاملی از جزییات و مشکلات مواد مخدر و اعتیاد داشته باشند. خانواده مامن و محل آرامش و مهد احساس امنیت انسان است و تا روزی که هر فرزندی به استقلال برسد از پیکره خانواده و مزایای آن بهرمند می­شود و حتی پس از جدا شدن از خانواده، کانون خانوادگی همچنان باید به­ عنوان پناهگاه و دژ محکمی برای زنان و مردان جوان باقی بماند و در موارد لزوم به آن­ها انرژی معنوی مثبت و سازنده تزریق نماید، یعنی باید کانون خانواده موقعیت ممتاز خود را برای حمایت مادی، معنوی، عاطفی … حفظ کند.

یعنی اگر خانواده از شالوده و شیرازه­ محکم و نظامی صمیمی برخوردار باشد؛ به­ خصوص خانواده ­هایی با پایه­ های قوی مذهبی، فرزندانی که در چنین خانواده­ای بزرگ می­شوند مجهز به سپری حفاظتی و امنیتی شخصی، برگرفته از عقاید و باورهای­شان هستند، چنین افرادی وقتی وارد جامعه می­شوند در برخورد با سختی­ها –  مشکلات – مصائب و چالش­های مختلف زندگی از پا نمی­ نشیند و به­ سادگی میدان را خالی نمی­کند، چون اهل مبارزه و جنگیدن هستند.

هم­چنین در برابر اعتیاد، دارای حریم امنیتی و سپر حفاظتی هستند. یعنی در برابر ویروس مخرب اعتیاد واکسینه شده ­اند، درنتیجه دیگر لازم نیست پدر و مادر همواره نگران و دلواپس وضعیت فرزندشان باشند، چون او خود مواظب خودش است.

همه چیز برای یک شروع بهتر مهیاست؛ ما نیازمند تغییرات وسیعی در همه­ ابعاد هستیم؛ اما باید این تغییرات را از خود شروع کنیم؛ پس گام اول را استوار برداریم و اعلام کنیم:

                    غافل نخواهم بود؛ تغییر را شروع خواهم کرد

با تغییر طرز تفکر، زندگی­ نیز دگرگون شده، ذهن نیز می­تواند بر واکنش­های جسم­ تاثیر بگذارد. اگر مثبت فکر کنیم و جوانب خوب و پسندیده همه چیز را در نظر بگیریم، حتا اگر زندگی­ بر وفق مرادمان پیش نرود بازهم می­توانیم بر اوضاع مسلط شويم و آرام­آرام خود را از آن وضعیت نجات دهيم؛ حداقل این­که خوشحال­تر و بی ­دغدغه ­تر زندگی ­کنیم!

چارچوب­های فکری و ذهنی صحیح در خانواده ­ای با بنیان­­های اصولی رقم می­خورد. هر چه رابطه­ بین زن و مرد صمیمی ­تر و بر مبنای احترام و محبت و گذشت (سه ستون اصلی خانواده) بیشتری بنا شده باشد نظام آن خانواده مستحکم­تر است، درنتیجه فرزندانی با ساختار فکری محکم و چاچوب­ های ذهنی قوی تربیت می­کند، که در برابر معضلات اجتماعی به سادگی از خطوط قرمز خود عدول نمی­کنند. خانواده پایگاه امنی است، خانواده پادگان و دژ مستحکمی برای انسان­ فراهم می­کند. درنتیجه ابتدا باید امکان آموزش لازم را برای پدران و مادران فراهم نمود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید