اجتماعی

عزیزانم متشکرم

عزیزانم متشکرم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

عزیزانم متشکرم:

شکرکردن و سپاس­گزار بودن کار سختی نیست. ما بدون وجود اطرافیان­‌مان­ ­هیچ­ چیزی نیستم. اگر فکر کنیم هركاري را خودمان انجام داده‌ايم و کس دیگری تا به ­حال برای ما قدمي بر نداشته است، سخت در اشتباهیم و در اصل چشم‌مان را بسته‌ایم.سپاس­گزاری همان تشکر کردن و حق‌­شناس بودن است که به ما احساس آرامش مي­دهد. این حس مسوولیت و سپاس چه در برابر پروردگار، چه پدر و مادر، استاد و بزرگترها باشد، چه شکر آن نفسی که می‌کشیم و دَمی که بر‌می‌آوریم، فرقی ندارد؛ تشکر کردن یعنی رضايت قلبي از امر پيش ­آمده، يا آن­چه كه داريم.

اگر برای دیگران کاری انجام می‌دهیم توقع سپاس­گزاری و قدرشناسی نداشته باشیم. هدف را احساس رضایت و خشنودی خاطر خود در نظر بگیریم که به­ دلیل فداكاري و كمك، به ­ما دست می‌دهد. به سه خصوصیت خوب همسرتان و هم چنين سه كار مثبتی که او در یک سال گذشته  برای­تان انجام داده است، فكركنيد؛ همین فکر را در مورد پدر، مادر و فرزندان­ نیز انجام دهید. مطمئنم آن­ قدر جنبه‌­هاي خوب و مثبت در همسرتان پيدا خواهيد كرد، كه خودتان هم متعجب ­می­شويد. (با غريبه‌­ها مودبيم، اما در خانه با آن­ها كه دوست‌شان داريم، تند و بد حرف مي‌زنيم. با غريبه­‌ها مهرباني مي­كنيم، ولي با ­نزديكان‌مان پرخاش. يادمان مي­رود، در مواقع سختي و غم همين كساني­ كه با آن­ها تندخويي و بدرفتاري كرده‌­ايم به­ داد ما مي­رسند و در كنارمان مي­‌مانند و بيش از ديگران كمك‌مان مي‌كنند).

مشكل­ اين ­است ­كه عادت­ كرده‌­ايم فقط خصوصيات بد نزديكان‌مان ­را ­ببينيم.(شما به­ عنوان پدر/مادر وقتی به­ خانه می‌­آیی دختر يا پسر جوانت چند بار برایت چای يا آب ­آورد؛ چند بار چیزی که خریده بودی را گرفت و ­­برد، اما شده تو یک ­بار دل به دل‌­اش بدهی و بدون اين­كه او را نصيحت­ ­كني، به­ حرف‌هايش گوش­ كني)؟

(به ­­دو موقعیت در زندگی‌­ات فکر کن که گويي ناگهان در آسمان باز شد، رحمت الهی به­ رویت باریدن گرفت و فرشته‌ها برایت معجزه­ کردند… هان؟… یادت­آمد؟… يادت­ هست از خوشحالي می­خواستی پرواز کني؟… فقط گفتی خدایا شکرت؟… ولی تو وظیفه داری به دور و بری‌های خودت، به­ کسانی ­که دوستت دارند؛ به تو عشق می­ورزند و مواظب تو هستند، توجه كني و از آن­ها قدردانی و تشكر نمايی. خدای بزرگ منتظر است تا ببیند تو چ­قدر به بنده­‌های دیگرش که اسباب راحتی و آسایش تو را فراهم مي‌کنند، احترام­ می‌­گذاری­ و چه اندازه به­ آن­ها محبت می­کنی. به اطرافت نگاه کن؛ ببین از چه­ کسانی باید تشکر کنی. تا دیر نشده لبخند بزن؛ فرشته‌های الهی چشم ­به­ راه­اند تا دوباره برایت معجزه‌­ای فراهم کنند).

                لبخند بزن، تشكر كن، محبت ­كن

آيا بدون فکرکردن مي‌توانيد به سؤالات زیر پاسخ دهید؟

۱-    سه نفر از ثروتمندان جهان را مي­‌شناسيد؟

۲-    سه نفر از قهرمانان كه در آخرین المپیک، مدال طلا گرفته‌اند را نام ببرید؟

۳-    سه نفر از برندگان جایزه­‌ نوبل سال گذشته را نام ببريد؟

۴-    سه كتاب پرفروش تاريخ ادبيات ايران كدامند؟

۵-    در سه سال گذشته نفرات اول کنکورهای سراسری چه کسانی بودند؟

نمی‌توانید پاسخ دهید؟ خیلی مشکل است، این­ طور نیست؟

نگران نباشید؛ هیچ­کس این اسامی را به­ سادگي به­ خاطر نمی‌­آورد. روزهای تشویق و افتخار به پایان می­رسند؛ برنده‌­ها و قهرمانان خیلی زود فراموش می‌شوند؛ نخبگان­ كنكور­ می­روند و كساني­ را كه در آخرین المپيك، مدال طلا گرفتند، كمتر­کسي به­ یاد مي‌آوردشان. نفر اولی­ها زود از خاطره‌­ها می­روند و نمره بیستی­‌ها در تاریخ گم­ می­‌شوند؛ قهرمانان ورزشی، برندگان جوایز مهم همه سرنوشتی مشابه دارند؛ تا روی سکو هستند و دوربین­‌ها فلاش می‌­زنند و روزنامه­‌ها مصاحبه می­کنند، مردم به یادشان دارند، ولی بعد از مدتی فراموش می­‌شوند. آنهایی ­که برای مدال تلاش­ می­کنند در­ يادها نمی­مانند و خیلی زود نام­شان به فراموش‌خانه­‌ ذهن سپرده می‌شود.

 اکنون به موارد زیر پاسخ دهید.

۱-    سه نفر از معلم­‌ها يا مربي‌هاي­تان را که در تربیت­ شما تاثير داشته‌­اند نام ببرید.

۲-     سه نفر از دوستان خود را که در مواقع نیاز به شما کمک کرده‌اند نام ببرید.

۳-    سه نفر­که با مِهر­شان احساس گرم زندگی را به شما بخشیده‌­اند نام ببرید.

۴-    به طورحتم سه نفر را که از هم صحبتی با آن­ها لذت می­برید، به خوبي مي‌شناسيد؟

حالا ساده­‌تر شد؛ می­توانید به این سؤالات پاسخ دهید، این ­طور نیست؟

اشخاصی­ که به زندگی­مان معنی بخشیده‌اند، ارتباطی با ترین‌ها ندارند؛ ثروت بيش­تری ندارند؛ بهترین جوایز را نبرده‌ند و مشهور و معروف نیستند. آن­ها کسانی هستند که به فکر ما بوده­ يا از ما مراقبت كرده‌­اند؛ همان‌هایی که در همه­‌ شرایط کنار ما می‌مانند و دوست­مان دارند. کمی بیاندیشیدم؛ زندگی خیلی کوتاه است، به ­راستی من و شما در کدام فهرست قرار داریم؟ نمی‌دانید؟ به­ طور یقین در زُمره­‌ مشهورترین‌­ها نیستیم، اما از جمله کسانی هستیم که درخاطر خیلی‌ها خواهیم ماند. خیلی‌ها ما را دوست دارند و ما هم به آن­ها عشق می‌ورزیم.

همين الان دست به ­كار شويد؛ آن­وقت متوجه خواهيد شد كه چه­ طور احساس­تان تغییر می­كند. این راه ­حل در حقيقت نوعي پیروزی­ است؛ چون به­ خاطر دنیا و کسانی­ که به­ شما حس شادكامي داده­‌اند، شکرگزار هستید و آن­ها هم احساس می­کنند مورد قدردانی قرار گرفته­‌اند. « بیایید نسبت به­ کسانی که ما را شاد می­کنند شکرگزار باشیم؛ آن­ها باغبان‌هایی دل‌نواز هستند که روح ما را شکوفا می‌کنند و به­ آن طراوت می‌بخشند ». (مارسل پروست – نويسنده انگليسي)

دیگران باید بدانند که چقدر سپاسگزار آن­ها هستیم. بعضی اوقات قدردان کسی هستيم که کاری برای ما انجام داده است، اما از گفتن آن ابا می‌­کنیم؛ در صورتی­ که می‌توانیم با رفتار خود به ­طرف مقابل نشان دهيم تا بداند ارزش محبتی را که در حق‌مان کرده است، می‌فهمیم، باید تشکر کردن را یاد بگیریم؛ حتا برای کار کوچکی که کسی برای­ ما انجام می­دهد.«كسی ­که مدیونش هستید، نباید برای شما فردی عادی در میان دیگران باقی بماند؛ بلکه باید شخص ویژه‌­ای بشود؛ مانند چیزی که مقدس است». (آلبرات شوایتزر- پزشك بشردوست برنده جايزه نوبل).

قدرشناسی و سپاس يعنی­ برای حمایت‌­هاي زیادی که از ما مي‌­شود، چشمان­‌مان باز است؛ به ­این روش شادي بيش­تري در زندگی خواهيم داشت. صبح كه از خواب برمی‌خیزیم، اگر به­ خاطر زندگی­، خانواده­، خانه­، دوستان، صبحانه­، سلامتي­ و روز تازه از خدا تشكركنيم و روزهای بعد از آن­ هم به همین­‌گونه شکرگزار باشیم، انصافاً آیا صفا و آرامش بیش­تری نخواهیم یافت؟ تشکركردن از خدا (شكر) موجب آرامش انسان می‌­شود. هر بار که می‌گوییم « خدایا شکرت»، درحقیقت خاطر نشان می‌سازیم که آن­ چه دارم را می‌­پذیرم و آن­چه که باید را یاد مي‌گیرم. منشأ آرامش ذهن، تمرکز  بر موهبت‌هایی ا­ست که از آن­ها بهره­مند شده‌ایم و نه آن­ چه نصیب‌مان نشده است.

اگر به­ دنبال آرامش واقعی ذهن هستیم باید حس سپاسگزاری داشته باشیم و نکته­‌ اصلی این است که هر صبح شکرگزار از خواب برخیزیم. اگر منتظر بهتر شدن اوضاع زندگي­ هستيم، مطمئن باشیم هرگز این ­گونه نخواهد شد؛ مگر خودمان تلاش كنيم. زندگی ما همانی است که در آن لحظه جاری­ است و وجود دارد و امروز همان فردایی بود که دیروز به فکرش بودیم و برای آن­ نقشه می‌کشیدیم.

نکته­‌ مهم

لحظات خوشی و نیک­بختی همیشه در دسترس هستند؛ به ­شرط آن ­که به هستی، به­ دنيا و به آدم‌­ها خوش­بین باشیم؛ نفس عمیق بکشیم و به آفتاب، سلام کنیم؛ برای وقت‌مان ارزش قایل شویم و آن‌را تلف نکنیم؛ برای زندگی و سلامتی خود سپاسگزار باشیم؛ به ­یاد داشته باشیم که هیچ­‌گاه برای مهر ورزیدن، دیر نیست؛ به اطرافیان خود توجه کنیم؛ محبت خود را به ­دیگران ابراز نموده، برای زندگی روزمره و نعمت‌­هايش شکرگزار باشیم؛ يادمان نرود که خوش­بختی، تنها امتداد آرامش است و آفرینش برای خوش­بختی ماست.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید