اجتماعی

جنگ و خشونت

جنگ و خشونت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

جنگ و خشونت

با مطالعه تاریخ جنگ ­های مختلف و بررسی علل وقوع، ریشه­ های شکل ­گیری، پیامدها و… مطالب زیادی در می­یابیم. اول این­که بسیاری از جنگ­ ها در طول تاریخ به واسطه­ جهان­ گشایی، کسب فتوحات، افزودن به وسعت سرزمین اصلی و تقویت پایه­‌های قدرت مرکزی پا گرفته بودند. آتش برخی جنگ‌ها نیز به خاطر انتقام­جویی، حق­ طلبی، اعاده حیثیت و امثالهم توسط قشرهای پایین جامعه بر علیه طبقه حاکم روشن ­شدند.

ولی با مرور تاریخچه­ جنگ­های چند دهه­ اخیر متوجه می­شویم که دلائل پنهان دیگری زیر چهره­ خشونت جنگ نهفته است مثل؛ انگیزه‌های سیاسی، دسترسی و تسلط به منابع طبیعی، سلطه­­ فرهنگی و اقتصادی، نسل­ کشی، آزمایش تجهیزات نوین و بسیاری نیات شیطانی ناگفتنی دیگر که باور اغلب آن­ها برای افکارعمومی ممکن نیست. در علم تجارت قدیمی تولیدکننده آنچه مورد نیاز مصرف کننده و بازار بود را تولید می­کرد، ولی امروزه اربابان سرمایه هرچه بخواهند تولید کرده، بعد به دنبال ایجاد انگیزه‌های خرید در مصرف کنندگان می­روند.

برخی جنگ‌های دهه­‌های اخیر نیز بر اساس همین اندیشه پا گرفته است. یعنی برافروختن آتش جنگ صرفا به خاطر سودجویی و منفعت طلبی‌های اربابان استکبار (از قبیل فروش سلاح – دارو – تجهیزات و…) در شرایطی که زمینه‌­های جلوگیری یا توقف جنگ وجود داشته است.

ناگفته نماند بروز هر جنگ به غیر از کشتارها و تلفات انسانی از هر دو طرف باعث تخریب و ویرانی زیرساخت­‌های اقتصادی و اجتماعی کشورهای درگیر نیز می­گردد، که تا سال‌ها بعد از اتمام جنگ کشورهای فوق را در همه­ زمینه‌ها نیازمند ابر قدرت‌ها می­سازد.

از طرفی در کشورهای طرفین بعد از خاتمه جنگ بعضا دولت‌هایی وابسته روی کار می­آیند که خود آنان زمینه­ تسلط نرم ­افزاری و زیرپوستی ابرقدرت‌ها و چپاول همه جانبه سرمایه‌های ملی را فرام می­سازند. ابرقدرت‌ها برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود؛ بهره بردن از نیروی کار ارزان، منابع طبیعی، سوخت فسیلی، آب و… دست به هر کار پلیدی از جمله جنگ افروزی می­زنند.

نباید فراموش کنیم که بعد از پایان دومین جنگ جهانی و کشته شدن ده‌­ها میلیون نفر در قاره اروپا، و تشکیل شورای امنیت و پنج عضو دائم آن ابرقدرت‌ها پتانسیل خشونت و خشم و تنش اجتماعی را در قالب تعریف سیاست‌های کلانی از قاره‌ی خود دور کردند و آن را در نقاط مختلف جهان به شکلی هدفمند، با برنامه و حساب شده آزاد ساختند. از درگیری و نسل­‌کشی گرفته تا اختلافات مرزی و مذهبی. در هر جای دنیا پتانسیلی از اختلافاتی این چنینی به صورت تاریخی وجود داشته است، اتاق‌های فکر و برنامه ­ریزان استکبار با نوعی مدیریت استراتژی مدرن سعی در نفوذ، دخالت، تحریک و به فعل درآوردن انرژی آتش­فشان خفته در آن کشور، منطقه و ناحیه از جهان می­باشند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید