روانشناسی

نظارت بر ذهن

نظارت بر ذهن - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نظارت بر ذهن

یکی از خصوصیات نوابغ این ­­است که؛ می­توانند برخی افکار را در ذهن­شان نگه دارند و بعضی را پس بزنند، این همان اوج مدیریت ذهن می­باشد. یعنی افکاری که باعث پیشرفت­شان است را استفاده (مثبت) و آن­هایی که برای­شان دردسرساز(منفی) را رد می­کنند. افکار جاری در ذهن مثل گنجشک­‌ها، از این شاخه به آن شاخه می­پرند، باید بتوانیم پرنده‌­ها را بگیریم و توی قفس کنیم، یا از روی شاخه­‌های درخت ذهن پروازشان دهیم تا بروند. افراد نابغه توانایی مدیریت ذهن را دارند، بلد شده‌­اند چگونه گنجشک‌ها را توی قفس کنند تا شاخه به شاخه نپرند و شلوغ و پلوغ راه نیندازند، به ­اصطلاح به افکارشان سروسامان می­دهند.

مدیریت ذهن به زمان حال توجه دارد درحقیقت مدیریت ذهن نوعی مراقبت و آگاهی از فعالیت‌های جاری ذهن در جهت رشد و تعالی می­باشد، به شکلی که؛ در صورت نیاز بتوانیم از انرژی و پتانسیل ذاتی ذهن در جهت ­اصلاح امور استفاده کنیم. اتفاقی که معمولا در ذهن هر انسانی می­افتد، نقب به­ گذشته یا پرواز به آینده است؛ که هردو انرژی و پتانسیل ناب ذهن را زایل و نابود می­کنند، این کُنش­‌ها ریشه­ بسیاری از  اضطراب‌ها و نگرانی‌های انسان هم هست.

با مدیریت و نظارت و ایجاد الگوهای صحیح ذهنی می­توان جلوی سفر در خاطرات گذشته و مرور تلخی­‌ها و دردها و شکست‌ها و ناکامی­ها را گرفت، و به ­نوعی از سقوط به­ عمق پریشانی جلوگیری کرد. باور داشتن به این­که گذشته قابل برگشت و ترمیم نیست، انرژی آن تمام شده و دیگر فاقد پتانسیل می­باشد، فرمول زیربنایی حل بسیاری از مشکلات روانی انسان می­باشد.

با مدیریت صحیح ذهن می­توانیم انرژی زنده و تپنده­ زمان حال را با توجه و عبرت از تجارب گذشته‌ای که داشته­‌ایم و درس گرفتن از آن به­ گونه­‌ای ارزشمند مصرف کنیم و از فیلتر زمان حال چراغ آینده‌ای درخشان را روشن سازیم. درباره­ آینده هم وضع تقریبا بر همین منوال است. هنوز انرژی وقایع زمان آینده حاصل نشده، نطفه­ آن بسته نشده، سرنوشت آن معلوم نیست، رقم نخورده است، پس اگر برای رویدادهای آینده دست به تخیل بزنیم، تصویرسازی‌های بیهوده و خیال ­پردازی کنیم، دراصل، به­ واسطه­ تولید انرژی کاذب و مخرب، سبب نگرانی، اضطراب، دلشوره و…  می­شود. یعنی بریدن ما از واقعیت، اختلال درست کردن برای خودمان است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید